Ølklasse

k.ped

Norbrygg-medlem
Hei! 
Ser at det ikke er klasse for altbier i år.. Stemmer dette, er det bare 2 typer øl i mørk ale klassen?

Kan jeg levere ølet som minner veldig om en mørk lager i denne klassen (Mørk lager) istedet,selv om den er brygget med  overgjær.?

Kenneth
 
Hei

Det er altbier i år også.
Her kan du se typedefinisjonene norbrygg bruker: https://docs.google.com/document/pub?id=14vpx4lp8jy0UWGPoj3ZFDW7QpthccH6nzJ1NyRyMPSQ&pli=1
 
Aleksander_B skrev:
har selv lurt på hvilken klasse en CDA tilhører..  :jaha:
Jeg la inn et spm om dette i påmeldingstråden, som Anders Christensen svarte med:

Det er et veldig godt spørsmål. Etter et summarisk søk i ulike lands systemer for konkurranseklasseinndelinger tror jeg faktisk ikke den er definert noe sted. På den andre siden er det jo en stilart som har utkrystallisert seg og som det har vært konkurrert i og brygges endel i. Jeg skal ta spørsmålet opp for juryen, og om den skal med, må det være med en klar definisjon
 
Hehe. Jeg fant akkurat det samme som deg Øystein. Har saumfart en del amerikanske fora, og der er de ikke helt sikre på klasse selv :)
 
BIPA eller ASIBA eller CBA (kjært barn har mange navn) blir med. Vi bruker mest trolig en definisjon fra Brewers' Association 2010 (de har mekket litt på den og har en litt annen definisjon for sin 2012-utgave. Det er samme definisjonen som Haandbryggeriet brukte da de hadde sin ASIBA-konkurranse for et par år siden. Dere finner litt mer info om øltypen http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,4435, samt på side 12 i dette dokumentet: http://www.brewersassociation.org/attachments/0000/2207/BA_Beer_Style_2010.pdf. Det føles riktigere å bruke 2010-definisjonen ("American Style India Black Ale") enn 2012-definisjonen (som er av "American Style Black Ale") fordi det er hva mange ble kjent med gjennom konkurransen til HB.

Er det mange som er lei seg for ikke å bruke 2012-utgaven av BA-definisjonene?

For de som skal sende inn, kommer det til på magisk vis å dukke opp en ekstra klasse på påmeldingsskjemaet, trolig hetende noe slikt som "US India Black Ale (BA-2010)". Her er gjengitt hva BA definerer den som:

> American-Style India Black Ale
> American-style India black ale has medium high to high hop bitterness, flavor and aroma with medium-high alcohol content,
> balanced with a medium body. The style is further characterized by a moderate degree of caramel malt character and medium to
> strong dark roasted malt flavor and aroma. High astringency and high degree of burnt roast malt character should be absent. Fruity,
> floral and herbal character from hops of all origins may contribute to aroma and flavor.
> Original Gravity (ºPlato) 1.056-1.075 (14-18.2 ºPlato) ● Apparent Extract/Final Gravity (ºPlato) 1.012-1.018 (3-4.5 ºPlato) ●
> Alcohol by Weight (Volume) 5-6% (6 -7.5%) ● Bitterness (IBU) 50-70 ● Color SRM (EBC) 25+ (50+ EBC)

Og merk at denne er tilgjengelig som en overgangsordning, dvs egentlig er det en X-klasse etter Norbrygg-2006 - det gamle øltypesystemet, der man egendeklarerer typen i henhold til en eksisterende øltype som ikke fantes i Norbrygg-2006. Til neste år er det bare øltypene som er i Norbrygg-2012 (det nye øltypesystemet) som det kan konkurreres i.
 
kraaen skrev:

Hvilken klasse skal en bruke om en vil levere en BIPA med  EBC 75 og 8,9% ?

Se meldingen jeg nettopp sendte på denne tråden. Fargen ligger godt innenfor både ASIBA (2010) og ASBA (2012) som ville vært et alternativ, men ABV'en din på 8,9 er endel over øltypens range på 6-7,5%. Dog teller det bare negativt om dommerne merker det, siden de ikke har tilgang til ditt øls spesifikasjoner under bedømmingen.
 
Tilbake
Topp