ølprosent

Hei, jeg er ny på brygging av øl. Jeg kjøpte en nut brown ale og gjordt som det stod i oppskriften (glemte å måle tem. Før jeg tilsatte gjæren :-( ). Målte heller ikke fg, gjærlåsen har ikke vist noe tegn på bobbling, målte etter fire dager 1030 og dag 1002. har kokt opp en liter øl for så å måle ny fg som ikke var bra, skal jeg vente til det blir kald eller??
 
Jeg ville ha sjekket vekta mot vann. 1002 er ikke normalt... Kanskje skriveleif?

Hvilket sett kjøpte du og hvor mange liter?
 
Mot vann er den 999 og når brygget var ferdig viste det 1006 og dt er på det gule feltet som var anbefalt. Men det sombekymre meg er at når jeg kokte en liter fikk jeg nesten samme verdi(ølen var varm)
 
leon66 skrev:
Mot vann er den 999 og når brygget var ferdig viste det 1006 og dt er på det gule feltet som var anbefalt. Men det sombekymre meg er at når jeg kokte en liter fikk jeg nesten samme verdi(ølen var varm)

Gjør måling på rom temp.

Hvorfor koker du øl??
 
Jeg leste på siden her at vis jeg målte og så kokte en liter ville alkoholen fordunste, så skulle jeg fylle opp med vann for så å måle igjen. ;
 
leon66 skrev:
Jeg leste på siden her at vis jeg målte og så kokte en liter ville alkoholen fordunste, så skulle jeg fylle opp med vann for så å måle igjen. ;

Ikke tro ALT du leser her på forumet.

Mål OG før du tilsetter gjær. ( Det burde står på settet du kjøpte hva OG skulle bli)
Mål SG iløpet av gjæringen
Mål FG når gjæringen er Ferdig.  

Generelt. Mål OG bryggedagen, før gjæringen har startet. Mål FG etter 2 uker for Ale, og 3-4 uker for pils.

Finn gjerne den siden du henviser til med tanke på koking, og post link her.
 
Øvrebø skrev:


Skjønner.

1 problem.

Koke i 10 -15 minutter. Hvor mye vann fordamper sammen med alkohol?

Strengt tatt så trenger man vel  ikke måle annet en volum etter kok for å finne prosent.
Som nevnt i tråden  så trengs det litt mer utstyr en en kasserolle og et litermål.
Feilmarginer er fort over de ca 5% som ølet er.

Når det er brukt et ølsett, så burde det være enkelt å finne OG.


Edit: snakk med noen som har utstyr. Kok alt i et reflux apparat. Da burde du i løpet av noen timer finne prosenten med over 90% sikkerhet ;D >:D
 
Tilbake
Topp