Gjæring starter ikke

Kort status: Gikk til innkjøp av to pakker S-04 i går som anbefalt, men da jeg skulle tømme disse i gjæringskaret i går kveld så var det endelig full action :) . Tok drøye 4 dager før gjæringen startet. Så kommentaren om at "Gjær fra white labs uten en starter kan være bra treig til å komme i gang, og det er en lidelse å vente, men den kommer nok" ser ut til å stemme.
Men altså: Hvis du bare tilsatte én pakke ferskgjær uten gjærstarter vil det alltid bli en lang lag-fase (altså den tiden det tar fra pitching til det er merkbar gjæring). Mange ølsett selges med enten 2 pakker tørrgjær eller én pakke ferskgjær – og en anbefaling om starter om man velger det siste alternativet.
 
Men altså: Hvis du bare tilsatte én pakke ferskgjær uten gjærstarter vil det alltid bli en lang lag-fase (altså den tiden det tar fra pitching til det er merkbar gjæring). Mange ølsett selges med enten 2 pakker tørrgjær eller én pakke ferskgjær – og en anbefaling om starter om man velger det siste alternativet.
Hvorfor skulle du få lengre lagtid? Jeg ser ikke noen grunn til at den skulle være avhengig av gjærmengden - men er åpen for å få øye på den:).
 
Hvorfor skulle du få lengre lagtid? Jeg ser ikke noen grunn til at den skulle være avhengig av gjærmengden - men er åpen for å få øye på den:).

Gjørmengden må multiplisere seg selv flere ganger før du får synlig aktivitet og det tar da lengre tid
 
Gjørmengden må multiplisere seg selv flere ganger før du får synlig aktivitet og det tar da lengre tid
Tviler jeg på, ganske enkelt. En milliard celler vil danne halvparten så mye skum, og produsere halvparten så mye CO2, så du vil se svakere tegn, men du vil se dem like fort. (Og uansett vil jo den faktiske lagtida være den samme.)

Eller det er det som virker logisk for meg, i alle fall.
 
Hvorfor skulle du få lengre lagtid? Jeg ser ikke noen grunn til at den skulle være avhengig av gjærmengden - men er åpen for å få øye på den:).
”The pitching rate, too, plays a significant role in the effectiveness and length of the lag phase. Overpitching can decrease the lag phase, but, because each cell grows the same number of new cells, the result may be too many old, worn-out cells at the end of fermentation. This can lead to off- flavors and low viability if this yeast is subsequently repitched.”
– Chris White
 
”The pitching rate, too, plays a significant role in the effectiveness and length of the lag phase. Overpitching can decrease the lag phase, but, because each cell grows the same number of new cells, the result may be too many old, worn-out cells at the end of fermentation. This can lead to off- flavors and low viability if this yeast is subsequently repitched.”
– Chris White
Jo, det er logisk. For mange celler som må dele på de samme ressursene fører til at de må switche til fermentering raskere. men det sier jo ikke noe om underpitching og lagtid.
 
Jo, det er logisk. For mange celler som må dele på de samme ressursene fører til at de må switche til fermentering raskere. men det sier jo ikke noe om underpitching og lagtid.
Gjør en test: Splitt en batch i to. Tilsett 1 gram gjær i den ene – og 10 gram i den andre. Tror du vil merke forskjell ;)
 
Gjør en test: Splitt en batch i to. Tilsett 1 gram gjær i den ene – og 10 gram i den andre. Tror du vil merke forskjell ;)
Gidder ikke;). I det tilfellet er det nokså åpenbart at det vil ta lenger tid før jeg ser tegn til aktivitet fra 1 gram. Men det betyr ikke at lagtida er mindre.
 
men er det ikke det vi snakker om da. Vi snakker vel om "synlig" aktivitet og full aktivitet og begge deler vil ta lengre tid med mindre gjær opplagt
”Alle” kilder nevner gjærmengde, gjærkvalitet, temperatur, næringsinnhold og oksygen som faktorene som påvirker lag-perioden. For lite gjær (som i tillegg kanskje ikke var i toppform) og lite oksygen vil kunne påvirke lengden på lag-perioden ganske mye. Tipper det var grunnen til at trådstarter opplevde 4 døgn før merkbar gjæring. Selv blir jeg urolig om det går mer enn 24 timer...
 
Nå er gjærtyper ulike, og jeg har aldri brukt wlp007, men ut fra de erfaringene jeg har med å få liv i gjær fra pure pitch-pakker som nærmer seg utløpsdato, er jeg ikke overraska. Og nå snakker jeg om starter på magnetrører, med kontinuerlig tilførsel av oksygen og god temperatur, altså optimale forhold.

Jeg skjønner stadig ikke hvorfor lite gjær i seg sjøl skulle påvirke lagtida. Og forøvrig kan negative faktorer gjerne bidra til å gjøre lagtida kort, fordi gjæren tvinges til å gå over til fermentering tidlig.

Jeg trur ellers at noe av det aller viktigste vi kan sørge for, er å bruke gjær med gode reserver av glykogen. Når gjæren blir gammel, har den lite igjen av dette.
 
Tilbake
Topp