Gjæring starter ikke

Holder på å brygge en brown ale, OG målt til 1,055. Ristet gjæringsbøtte for å få inn luft, tilsatt gjær (Safale S-04 Nottingham WLP007) for 4 dager siden, men ingen gjæring skjer: Det er ingen klukking i gjærlåsen, ingen skum på toppen, og OG ligger fortsatt på 1,055. Laget ikke gjærstarter, tømte gjæren direkte i gjærkaret. Er det bare å vente fortsatt, eller bør jeg gjøre noe for å få i gang gjæringen. Ny gjær? Risting av gjærkar? Øke temperatur? (Har ligger på 18 grader nå i fire dager som er det som er oppgitt som gjæringstemperatur). Det er er vel unødvendig å legge til at jeg er nybegynner :) .
 
Godt spørsmål, hentet opplysningen fra oppskriften, og dette er vel 3 ulike gjærsorter ja. Tror muligens det var den siste. Stod noe om White Labs e.l. på pakken. Selve innholdet var geleaktig som jeg skviste ned i gjæringskaret. Det var oppgitt at gjæren skulle være 21 grader før den ble tilsatt karet. Før gjæring lå gjæren i kjøleskap, og ble deretter plassert i romtemperatur i 6-7 timer før gjæren ble tilsatt vørteren.
 
Godt spørsmål, hentet opplysningen fra oppskriften, og dette er vel 3 ulike gjærsorter ja. Tror muligens det var den siste. Stod noe om White Labs e.l. på pakken. Selve innholdet var geleaktig som jeg skviste ned i gjæringskaret. Det var oppgitt at gjæren skulle være 21 grader før den ble tilsatt karet. Før gjæring lå gjæren i kjøleskap, og ble deretter plassert i romtemperatur i 6-7 timer før gjæren ble tilsatt vørteren.
Kan nok hende at gjæra di er dau. Hva var datoen på pakken? For våtgjær er det anbefalt å starte den på rører eller hvertfall med litt vørter før man tilsetter i gjæringsdunken.
 
Godt spørsmål, hentet opplysningen fra oppskriften, og dette er vel 3 ulike gjærsorter ja. Tror muligens det var den siste. Stod noe om White Labs e.l. på pakken. Selve innholdet var geleaktig som jeg skviste ned i gjæringskaret. Det var oppgitt at gjæren skulle være 21 grader før den ble tilsatt karet. Før gjæring lå gjæren i kjøleskap, og ble deretter plassert i romtemperatur i 6-7 timer før gjæren ble tilsatt vørteren.
Gjær fra white labs uten en starter kan være bra treig til å komme i gang, og det er en lidelse å vente, men den kommer nok.
Slapp av, len deg tilbake og ta en kaffe.
 
Datoen på pakken var mai 2023 så det skulle være innafor. Jeg får vente noen dager til da, men om gjæren likevel skulle være død hva er løsningen da? Tilsette ny gjær? F.eks. S-04? Denne har fungert fint de få gangene tidligere jeg har brygget.
 
Gjær fra white labs uten en starter kan være bra treig til å komme i gang, og det er en lidelse å vente, men den kommer nok.
Slapp av, len deg tilbake og ta en kaffe.
Tja, etter fire dager? Du er mer optimist enn meg :)
Jeg ville nok begynt å bekymre meg og sjekket datoen på gjæren ja.
 
Datoen på pakken var mai 2023 så det skulle være innafor. Jeg får vente noen dager til da, men om gjæren likevel skulle være død hva er løsningen da? Tilsette ny gjær? F.eks. S-04? Denne har fungert fint de få gangene tidligere jeg har brygget.
Om du må ut å handle uansett ville jeg gått for nottingham, men S-04 vil fungere godt den også, 2 pakker.
 
Takk for alle, og ikke minst, raske svar så langt :). Er nottingham, så som s-04, også en tørrgjær?
 
Datoen på pakken var mai 2023 så det skulle være innafor.
Sketchy.. For man er vel ikke helt sikker på at gjæren har vært kjølt optimalt fra produksjon til pitch. Våtgjær taper celler veldig fort dersom det ikke lagres kaldt i kjøleskap. Støtter de over, kjøp to pakker Notty / S04 så tenker jeg det tar av i dunken din etter kort tid. :)

Er nottingham, så som s-04, også en tørrgjær?
Ja
 
En pakke ferskgjær er aldri nok på en normal batch. Sett starter til neste gang ellers vil du løpe på problemer som treg oppstart, infeksjon og usmaker
 
Jeg har dårlig erfaring med whitelabsgjær som nærmer seg utløpsdato, og ville ikke ha brukt den direkte, men satt en starter.

Det trenger jo forøvrig ikke være produsentens feil, det kan være oppbevaringa etter at pakka forlot Whitelabs.

Det er jo helt umulig å si noe om hvorvidt en infeksjon kan ha kommet i gang i løpet av disse fire dagene. Er man sikker på at man har stålkontroll med reinhold/desinfisering, og at man ikke kan ha fått luftbårne mikroorganismer nedi dunken under tappinga, kan man jo ta sjansen og sette til ny gjær.
 
Kort status: Gikk til innkjøp av to pakker S-04 i går som anbefalt, men da jeg skulle tømme disse i gjæringskaret i går kveld så var det endelig full action :) . Tok drøye 4 dager før gjæringen startet. Så kommentaren om at "Gjær fra white labs uten en starter kan være bra treig til å komme i gang, og det er en lidelse å vente, men den kommer nok" ser ut til å stemme.
 
Kort status: Gikk til innkjøp av to pakker S-04 i går som anbefalt, men da jeg skulle tømme disse i gjæringskaret i går kveld så var det endelig full action :) . Tok drøye 4 dager før gjæringen startet. Så kommentaren om at "Gjær fra white labs uten en starter kan være bra treig til å komme i gang, og det er en lidelse å vente, men den kommer nok" ser ut til å stemme.
Du kan allikevel få litt utfordringer, om jeg husker rett så er dato på wlp best før dato, så da er du helt på tampen. Det skal i følge white labs målinger være inntil 70ish % levende gjær på sluttdato, men den pakken har sikkert ikke vært på tur rundt omkring. Så pitch rate er lav, det vil nok kunne gjære ut, men "ting" blir ikke så bra som det kunne blitt. Lite tips til neste batch er å sjekke ut brew strong podcast fra the brewing network, finn en episode med starter/yeast og finne en kalkulator til å regne ut riktig pitch rate. F.eks beersmith eller brewers friend
 
Tilbake
Topp