Gjæring starter ikke

Holder på å brygge en brown ale, OG målt til 1,055. Ristet gjæringsbøtte for å få inn luft, tilsatt gjær (Safale S-04 Nottingham WLP007) for 4 dager siden, men ingen gjæring skjer: Det er ingen klukking i gjærlåsen, ingen skum på toppen, og OG ligger fortsatt på 1,055. Laget ikke gjærstarter, tømte gjæren direkte i gjærkaret. Er det bare å vente fortsatt, eller bør jeg gjøre noe for å få i gang gjæringen. Ny gjær? Risting av gjærkar? Øke temperatur? (Har ligger på 18 grader nå i fire dager som er det som er oppgitt som gjæringstemperatur). Det er er vel unødvendig å legge til at jeg er nybegynner :) .
 
Godt spørsmål, hentet opplysningen fra oppskriften, og dette er vel 3 ulike gjærsorter ja. Tror muligens det var den siste. Stod noe om White Labs e.l. på pakken. Selve innholdet var geleaktig som jeg skviste ned i gjæringskaret. Det var oppgitt at gjæren skulle være 21 grader før den ble tilsatt karet. Før gjæring lå gjæren i kjøleskap, og ble deretter plassert i romtemperatur i 6-7 timer før gjæren ble tilsatt vørteren.
 
Godt spørsmål, hentet opplysningen fra oppskriften, og dette er vel 3 ulike gjærsorter ja. Tror muligens det var den siste. Stod noe om White Labs e.l. på pakken. Selve innholdet var geleaktig som jeg skviste ned i gjæringskaret. Det var oppgitt at gjæren skulle være 21 grader før den ble tilsatt karet. Før gjæring lå gjæren i kjøleskap, og ble deretter plassert i romtemperatur i 6-7 timer før gjæren ble tilsatt vørteren.
Kan nok hende at gjæra di er dau. Hva var datoen på pakken? For våtgjær er det anbefalt å starte den på rører eller hvertfall med litt vørter før man tilsetter i gjæringsdunken.