Øltips til sessongmat!! (Les julemat)

Til surstrømning passer det å shotte et par glass med vodka, før en åpner boksen.

Ellers synes jeg tradisjonelt mørke malt preget øl passer til rakfisk, som Bock eller old ale. Helt til svensken spretter boksen med surstrømning. Da er det bye bye for min del.
 
Jeg synes de klassiske juleølene passer bra til mye julemat. Sødmen balanserer godt mot saltet i de salte rettene og de har nok mørke smaker til å passe oppunder mye kjøtt. De mangler litt med på å renske opp fett, men der har Arcus nydelig tilbehør.
 
When is doubt, brew a saison! Funker til de fleste matretter, til pinnekjøttet er det bare en ting som gjelder, Ringnes Julebokk.

7 Fjell Vinter, er også en fantastisk allrounder som fungerer i mange sammenhenger.

(av en eller annen grunn, så leste jeg alle postene dine med nordlandsdialekt!)
 
Ringnes Julebokk til pinnekjøtt?
Da må du vel bli tørst etterpå
Jeg ville heller spart den til multedesserten
 
Ja, jeg også lurte litt på det. Jeg har allerede en rug IPA på tappeten til jul, så blir spennende å prøve ut det!

- B. Romar
Har brygget en rug-IPA, har én stående til gjæring og skal brygge en til over helga. Denne er fruktig, ikke så veldig bitter, men har kropp og sødme nok til å matche fet mat. Har lagt inn små variasjoner i maltskjema og gjærtyper, mest for spenningens skyld.
 
Har fundert på rakfisk selv, er fortsatt i tenkeboksen der.

Enklere når det gjelder fet og salt (kanskje røkt) mat synes jeg. Der vil jeg ha mye av ALT.
Aroma, sødme, munnfølelse og høy bitterhet for å matche sødmen i øllet - og fettet i maten.
Mye av alt = IPA.

Min favorittIPA er Torpedo, men smaken er som baken. Den går opp og ned, sa kjerringa.

Min foreløpig beste kombo til konfitert svineribbe er Mikkeler Green Gold IPA.
For å lande litt i samme gate brygger jeg årets juleøl løst basert på G'Knight fra Oskar Blues. Usikker på stil, kanskje det er en Imperial Amber? Eller American Strong Ale?
Uansett mye sødme og munnfølelse, endel harpiks (CTZ i kok) og mye aroma (Amarillo DH).
 
Det var ihvertfall det jeg serverte til ribba ifjor, funka bra det
Støtter denne. Brygga rug-IPA som "pinnekjøt-øl" i fjor, og det funka som bare det!
Basic sak med 70% pale malt, 20% rugmalt og 5% kvar av Crystal 120 og Munich II.
Humla med dugelege mengder Chinook, Columbus og Simcoe. Strengt tatt ein noko modda versjon av BS sin rug-IPA.
Gjæren eg brukte var røvaren WLP051 California Ale V.
Eg hadde forventa ei harpiks-bombe humlemessig, men den var faktisk overraskande sitrus-heavy òg. Havna vel på ein 85 IBU ca, noko som skar bra gjennom "pinnefettet". :)
 
Takk for svar alle sammen! Jeg kjenner jeg nesten må komma meg langt nå. Hadde allerede et par rug ipar på kar, så får gå igjennom og prøve de andre tipsan å! :)

Supert, takk!

- B. Romar
 
I år blir det brygget en amber(Gahr) og og en India Brown Ale som blir brukt som mat øl i jula.

Skal ha et et smalahouvdlaug senere i november da blir det smalhouvd surøl og litt aquevitt.

Hadde en meget sterk bacalao før en ølsmaking i sommer, til den passet bfm sin saison med brett helt ypperlig

Men min beste mat/øl kombinasjon er blåmuggost og Nøgne Ø quadruppel. De to går som hånd i hanske
 
Jeg har brygget en Amber christmas og santas self medication (Gahr) til ribba og pinnekjøttet. Til rakfisken gikk jeg for en Golden Ale, husker ikke hvor jeg fant oppskriften men den kan oppdrives om ønskelig.
 
Jeg har brygget en Amber christmas og santas self medication (Gahr) til ribba og pinnekjøttet. Til rakfisken gikk jeg for en Golden Ale, husker ikke hvor jeg fant oppskriften men den kan oppdrives om ønskelig.
Tar gjerne mot oppskrift på en god Golden Ale.
 
I dag lå det ei blekke på jobb, som kom fra en leverandør av mat til kantina. Den inneholdt ei side med drikkeforslag til julemat. En av forslagene var champagne til julematen.

Til det har jeg en ting å si: NEI!
 
I dag lå det ei blekke på jobb, som kom fra en leverandør av mat til kantina. Den inneholdt ei side med drikkeforslag til julemat. En av forslagene var champagne til julematen.

Til det har jeg en ting å si: NEI!
Til det har jeg å si: UENIG!

Perfekt til noe: Prøv champagne til rakfisken før du bestemmer deg :)
 
Eller til gratinert hummer og sjøkreps.
Har ofte det i julen men i år er jeg nesten forpliktet å drikke hjemmebrygg.
Så i år blir det vel kølsch til hummeren for meg.
 
Tilbake
Topp