Øltips til sessongmat!! (Les julemat)

Huldrevatn - Bård

Norbrygg-medlem
Hei igjen medbryggere!
Jeg fant ingen post(søkefunksjonen på telefonappn sug), så tenkte vi kunne diskutere drekke tæl julematen!! Jeg har akkurat gifta meg inni en julefamilie og har derfor tenkt å laga noe passende øl, siden det er liksom det jeg har med meg i relasjonen. Lurte på om dere hadde noen tips eller ville diskutere ølen til konkrete juleretter?

Hva har man til rakafisk? (Lurer kanskje ekstra på denne)

Hva har man til smalahove, pinnekjøtt, ribbe, kalkun osv.

Jeg har hørt igjennom Vestkast sin forje podkast og der hadde de tips til noen av de, men itte alle. Så noen forslag? Og for den saksskyld; andre matforslag og øltips til de.


- B. Romar
 
Ingen flere forslag? :/

- B. Romar
Spiser en del rakfisk, og har egentlig kommet frem til at en smaksrik pils, sammen med akevitt, er det som funker best. Spurte en gang en svært kompetent mann på polet om det samme, og han anbefalte dette, han også.
Av egne brygg (har aldri brygget lagerøl) syns jeg belgisk blonde har funket bra; vil også tro at Kölsch er greit. Skal jo noe til å matche det beske i rakfisken. Har prøvd med en søtlig riesling, og det var faktisk meget vellykket.

Til ribbe funker i hvert fall en litt fyldig og ikke overdrevet bitter IPA, kanskje tilsatt litt julekrydder.
 
Men hvis du har akevitt kan det nok være farlig med tripel


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Men hvis du har akevitt kan det nok være farlig med tripel


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja, det kan jeg kanskje sjå meg enig i! Og tripelen er jeg alt for ute til å lage. Må eventuelt bli neste år.

Jeg må innrømme jeg er en mann av overgjærede egenskaper og aldri har laga en pilsner. Og.. redd jeg itte ser for meg det med det første. Meeen belgiske øl er noe jeg allerede har laga mye av. Så en blond, saison eller wit er noe av det jeg har tenkt.

men takk for tips alle sammen. Noen som har tips til pinnekjøtt og/eller ribbe da? Tenkt på en brownale og noen belgiske sorter til jul, og tenkte for meg at noen av de kunne passe bra. Men dette er det første året jeg brygger TIL rettene. Tidligere år har jeg bare brygga øl og drøkki det jeg har brygga.
 
I boka "Øl & Mat" står det en del om smakskombinasjoner, husker ikke i farta men det kan være verdt å ta en titt der :)
 
Ja, det kan jeg kanskje sjå meg enig i! Og tripelen er jeg alt for ute til å lage. Må eventuelt bli neste år.

Jeg må innrømme jeg er en mann av overgjærede egenskaper og aldri har laga en pilsner. Og.. redd jeg itte ser for meg det med det første. Meeen belgiske øl er noe jeg allerede har laga mye av. Så en blond, saison eller wit er noe av det jeg har tenkt.

men takk for tips alle sammen. Noen som har tips til pinnekjøtt og/eller ribbe da? Tenkt på en brownale og noen belgiske sorter til jul, og tenkte for meg at noen av de kunne passe bra. Men dette er det første året jeg brygger TIL rettene. Tidligere år har jeg bare brygga øl og drøkki det jeg har brygga.
Som sagt: IPA funker bra til ribbe. Tror det vil være greit til pinnekjøtt også. Kommer kanskje an på hvor kraftig røyket den er.
 
Som sagt: IPA funker bra til ribbe. Tror det vil være greit til pinnekjøtt også. Kommer kanskje an på hvor kraftig røyket den er.
ja, der ja. Såg først nå at du allerede hadde svart på spørsmålet! hehe, sorry. Men enig i det trur jeg. Blir spennende å finne ut hva slags humler og slikt jeg må prøve først da, i IPAn. Og blir noen av mine første brownales også til dette prosjektet.
 
7 Fjells "Vinter", et såkalt amerikansk sterkøl (American strong ale), sies å passe godt til pinnekjøtt. Brygget denne selv for en måned siden. Jekket den første flasken forrige helg. Den trenger helt klart mer tid, men jeg tror den har nok trøkk både sødme- og bitterhetsmessig til å tåle en kraftig rett som pinnekjøtt (...som for øvrig nytes best i røkt tilstand).

Oppskrift her: http://www.7fjellbryggeri.com/brewourvinteramericanstrongale
 
7 Fjells "Vinter", et såkalt amerikansk sterkøl (American strong ale), sies å passe godt til pinnekjøtt. Brygget denne selv for en måned siden. Jekket den første flasken forrige helg. Den trenger helt klart mer tid, men jeg tror den har nok trøkk både sødme- og bitterhetsmessig til å tåle en kraftig rett som pinnekjøtt (...som for øvrig nytes best i røkt tilstand).

Oppskrift her: http://www.7fjellbryggeri.com/brewourvinteramericanstrongale
Ah, det høres spennende ut. Har enda ikke prøvd den, men da skjønner jeg at jeg må prøve det.

Takk for innspell alle sammen!

- B. Romar
 
Tilbake
Topp