Om gjæring...

Hallais!

Har for tiden to batcher til gjæring, en amber med wlp 530 (ett rør 5 liter starter) og en Wit wlp 400 med 3,5 liter starter.

Har to spørsmål angående disse.

1. Det første gjelder amberen, som gjæret så det spruta i 3 dager. Og deretter ble ganske stille. Gravity etter en uke 1020 ( startet på 1050). Temperaturen begynte på 18 og har økt til 22 i løpet av uken, og Vært stabil på denne tempen. Tempen har heller ikke beveget seg ned. Det jeg lurer på er om denne kommer seg ned mot 1014 av å bare stå. Noen med erfaring?

2. Witen bobler jevnt og trutt, men jeg ser at mye av gjæren ligger tjukt på toppen. Går dette seg til av seg selv, eller Bør jeg vugge litt på karet. Har ikke opplevd sprutgjæringa som jeg har lest om på denne.

Dette er for øvrig første gang jeg bruker fersk gjær. Kanskje ikke sjakktrekk å begynne med wlp530?

- Arne -

Du kan topphøste på witen, hvis du ønsker. Alternativt fjerne den når du skal flaske/ stikke om ved ferdig gjæring. Det er dette som er overgjæret :)

Amberen ville jeg bare latt stå en uke til, gjæren jobber nok enda. Har dog ikke erfaring med wlp530.

Planen var å vaske og bruke på nytt på begge to. Men Sparer jo litt jobb på topphøste selvfølgelig. Det synker med andre ord ikke til bunns av seg selv etterhvert? Er vant til at tørrgjæren synker til bunns når det nærmer seg ferdig gjæring.

Wlp400 er veldig lavt flokkulerende. Har selv en wit stående nå, omtrent i samme forløp som deg. Første gangen jeg bruker den gjæren. Men min forrige, som var Wlp001 lå det overgjær anmass etter 2 uker. Måtte nærmeste grave hull for å tørrhumle :)

Det jeg er mest spent på er hvordan sorachi ace gjør seg i Witen(utradisjonelt? ). Har tro på at den kan passe... vurderer og en liten dose tørrhumle.

wlp400 vil som regel synke etterhvert(etter egen erfaring), du hadde nok flaks som ikke hadde byggskum sprutende ut av låsen. :D

Det jeg er mest spent på er hvordan sorachi ace gjør seg i Witen(utradisjonelt? ). Har tro på at den kan passe... vurderer og en liten dose tørrhumle.
Har ikke erfaring med humlen, men er vel ikke helt uvanlig i hvete øl. Hva er oppskriften? Kan vel få fine koriander toner hvis du har brukt den som aroma humle.

48 - 48 hvetemalt pilsnermalt
4 % havregryn
40gram appelsinskall 5 min ( muligens var dette litt i overkant)
30 gr koriander frø 5 min
15 gram sorachi ace humle 60 min
20 gram sorachi ace tørrhumle? Ønsker ikke overdøve e andre smakene.

Høres spennende ut den der. Jeg ville kanskje valgt å tilsette litt mindre ved tørrhumling, men det er et shot in the dark for meg.

Brooklyn Sorachi ace er jo en tørr saison med Sorachi Ace i ganske generøse mengder, og den er jo kjempegodt. Er ikke umulig den gjør seg i en wit. Spørs om du klarer å få til en balanse eller ikke.

Har en belgisk sterk stående, satt på WLP566. Holdt den på 21 grader. Den stoppa på 1020. Likte det ikke, satte opp temp til 23,5 og den kom igang igjen og er nå på 1012. Minuset er vel at alkoholsmak ser ut til å ha tatt over fruktsmaken den hadde på 1020. Får se når stoffet er ferdig

Har en belgisk sterk stående, satt på WLP566. Holdt den på 21 grader. Den stoppa på 1020. Likte det ikke, satte opp temp til 23,5 og den kom igang igjen og er nå på 1012. Minuset er vel at alkoholsmak ser ut til å ha tatt over fruktsmaken den hadde på 1020. Får se når stoffet er ferdig

Får prøve å skru opp litt i kveld da...

Amber'n er fremdeles 1020 og litt søt. Vet at dette kanskje er å banne i kirka, men vurderer å tilsette en liten dæsj us-05 eller nottingham. Har gjort det en gang før Og da fortsatte gjæringa videre.

Blir vel bare litt kjipt å bruke gjæren fra denne batch'" på nytt men...

Amberen ble god, med god balanse mellom malt og humle. God sødme men ikke overdrevet. Blir nok enda bedre a å stå litt til. Bruke "amerikansk" gjær neste gang? Tips? Ble litt nervøs av 530.

Witen vurderer å bytte gjær neste gang til 3068 eller 300 for å få mer banansmak. Den er nesten fraværende nå, men har litt hint av fersken. Tilsette noe humle av samme type ved 15 og 5 min?

Prøvde meg ut med en og to humlepellets i to flasker i witen. Syns ikke det funket med tørrhumling av wit. Smakte liksom ikke wit lenger. Syns vel heller ikke at sorachi ace var innertier i wit. Blir nok hellertauer neste gang, men med wlp 300.

Tilbake
Topp