Ønsker oppskrift på Imperial Stout

Ønsker oppskrift på Imperial Stout, tenkte på ei oppskrift til ca 20L.
Og aller helst ei oppskrift med ekstrakt, mulig det da er nødvendigt nødvendig med ein mini mesk?
Er og interesert i all grain, da eg har tilgang på brygger utstyr som består seg av eit gammelt bryggerhus med grue og kobberkjele og tre tønne til mesk osv.
Derfor er det mest aktuelt med ekstrakt oppskrift, da det tar liten tid:)
 
Nam Stout  :godtoel:

Jeg vil anbesfale deg et besøk på http://www.haandbryg.dk/cgi-bin/beercalc.cgi hvor du finner 45 Imperial Stout (138 oppskrifter) i menyen.

Du kan fint benytte medium/mørk ekstrakt til OG 1070-1090 og ellers lage en "te" av farge/smak og aroma-malten.
Fargen skal ligge på mellom 40 og 80 IBU

Du må imidlertid belage deg på en kraftig gjærstarter og godt oksygenert vørter for å komme til en akseptabel FG (1018-1030)

En Imperial bør ligge mellom 8 og 12 % volum med humle til 50-90 IBU.

Sitat; Intens frugtagtig og maltet smag, som bakkes op af en balanceret ristet smag med en tydelig humlebitterhed og -smag. En brændt bæragtig karakter kan være tilstede sammen med noter af chokolade og stærk kaffe. Alkoholstyrken bør være tydelig sammen med en dyb og kompleks maltsmag. Eftersmagen kan varierer fra relativ tør moderat sød, normalt med en noget langvarig ristet og varmende karakter.

For å få et godt og balansert preg bør den belage seg på lang lagring ;)
 
Jeg hadde gått for lys maltekstrakt, hvis jeg skulle bytte ut pale malt med ekstrakt. Med medium eller mørk ekstrakt, kan man fort få dårligere utgjæring enn ønskelig.
 
Du kan oså prøve denne siden: http://hbd.org/cgi-bin/recipator/recipes Scroll litt ned på siden så finner du 149 oppskrifter på Imperial Stout. (Og kanskje er det noe annet som frister også.)

I kolonnen "Type" finner du ektraktbrygg merket som: "e" = extrakt, "eg"=extrakt w/grain.
Det er vel de typene som passer deg best dersom du vil brygge med ekstrakt.

Det er bare å prøve, så finner du helt sikkert noe som faller i smak.
Lykke til.
 
Jeg vil ikke anbefale tilfeldige oppskrifter fra tilfeldig sammenraskede samlinger som de på hbd og recipator. Derimot kan du ta Jamil Zainasheffs oppskrift og bytte ut pale malten med 6,21 kg lys flytende maltekstrakt. Da skulle den bli noenlunde lik den du finner i Brewing Classic Styles.
 
Kjetil S skrev:
Jeg vil ikke anbefale tilfeldige oppskrifter fra tilfeldig sammenraskede samlinger som de på hbd og recipator. Derimot kan du ta Jamil Zainasheffs oppskrift og bytte ut pale malten med 6,21 kg lys flytende maltekstrakt. Da skulle den bli noenlunde lik den du finner i Brewing Classic Styles.

Nei der har du kanskje rett ;) Ønsker man en "klon" er nok kontakt med det bryggeriet du har god erfaring med desidert best :biersmile:
Nå skal det imidlertid sies at det ikke er så enkelt da....

Så lenge man forholder seg til typeriktighet hva ingredienser angår... Tja hvem vet? kanskje bryggeriet kontakter DEG  :laugh:
En deltagelse i NM er jo ikke dumt, men å presentere en "klon" der. . .  :confuzed:

Lytter mye på The Jamil show og søker i oppskriftene selv. Men som oftest sitter jeg igjen med; Hvor i .....??? Får man tak i de malt-typene? Og jodda, de kan importeres :cheeky:
på den annen side kan man lage god stout med det som selges her hjemme også :brygging:
 
Ja eg kan godt prøve og brygge ein Foreign Stout, eg har stående ca 10Kg med Medium malt ekstrakt.
men må bestille humle og gjer, og kor finner eg denne flytende Wyeast 1318 ?. Eg pleier stikke innom maltbua på voss, når det passer slik. Men er usikker på om dette er noke han lagerfører der.
 
Wyeast 1318 London Ale III kommer mest sannsynlig fra Boddington. Jeg tror ikke White har en tilsvarende. Men Maltbua har WLP 013 London Ale (=Wyeast 1028 London Ale). Begge disse er anbefalt til Foregn Extra Stout. ( Brewing Classic Styles). For  Russian Imperial Stout anbefaler han White WLP 001 California Ale, Wyeast 1056 American Ale eller tørrgjær Fermentis Safeale US-05.

janh :skaal2:
 
andgjerd skrev:
Ja eg kan godt prøve og brygge ein Foreign Stout, eg har stående ca 10Kg med Medium malt ekstrakt.
men må bestille humle og gjer, og kor finner eg denne flytende Wyeast 1318 ?. Eg pleier stikke innom maltbua på voss, når det passer slik. Men er usikker på om dette er noke han lagerfører der.

Gjæren (Wyeast 1318) og det meste av det man generellt trenger kan kjøpes her; http://www.petit-agentur.no/ Han sender i ekspressfart ;)
Ser forøvrig at Maltbua har gjær fra White labs USA, de har jeg lite erfaring med. Spør om han har en som er lik Wyeast London Ale III  ;)
 
White Labs WLP013 London ale er ikke helt tilsvarende 1318 (som forøvrig sannsynligvis stemmer fra Youngs ;)), men vil funke godt uansett. Praktisk å kunne handle lokalt! Du får muligens litt bedre utgjæring med WLP013, men ølet blir ikke totalt annerledes. WLP013 er en stabil gjær som er ganske enkel å ha med å gjøre. En svært god all-round-gjær for engelske typer.
 
Jeg får be Mr Malty skjerpe seg.  ;D
Og vil man ha lokale butikker, bryggerier osv: Bruk dem ellers blir de borte.
:beersmiley:
janh
 
janh skrev:
Jeg får be Mr Malty skjerpe seg.  ;D
Og vil man ha lokale butikker, bryggerier osv: Bruk dem ellers blir de borte.
:beersmiley:
janh

Grunnen til min påstand om 1318, er at David Logsdon svarte bekreftende på spørsmål om opprinnelsen til 1318-gjæren da han var i Bergen for noen år siden. På nettsiden til Wyeast oppgir de følgende informasjon: "From traditional London brewery with great malt and hop profile. True top cropping strain, fruity, very light, soft balanced palate, finishes slightly sweet." Siden gjærkulturer forandrer seg over tid, vil produsentete ikke gå ut med info om det faktiske opprinnelsesstedet, men bekrefter likevel noen ganger på direkte spørsmål. Etter å ha brukt 1318 selv og observert gjæringen i åpne kar i det gamle Youngs-bryggeriet i Wandsworth, er det i alle fall klart at gjærtypeners oppførsel SER lik ut... Det er forøvrig en veldig fin gjær til engelske øl, og den perfekte top-cropper. Men den kan være litt temperamentsfull ang. utgjæring og temperaturfølsomhet.
 
Takker for utfyllende svar. Det er en grunn til at jeg ikke ville si at du tok feil-jeg vet at du vet. :clap:

janh
 
Tilbake
Topp