Petter Mandt
Norbrygg-medlem
Jeg har lest det motsatte. Tørrgjær er ikke helt tørr, den inneholder en andel vann. Problemet med frysing er bla. at vannet krystaliseres, og kan trenge ut, (som man ofte ser på fryst mat som har ligget lenge, og vannet er krystalisert ut på overflaten).Ut fra hva jeg har sett av råd, er det lenger holdbarhet i fryser enn i kjøleskap. Og jeg hadde ingen problemer med en pose New England fra Lallemand som hadde ligget i kjøleskapet mitt til over ett år over utløpsdatoen. Men den var altså uåpna.
Produsentenes råd vil være nokså konservative. 6 måneder i fryser for ei åpna pakke er vanlig. Jeg vil tru den holder vesentlig mye lenger. Men jeg ville vakumert mindre porsjoner, og putta dem i ei glasskrukke med tett lokk. Det skulle gi optimal beskyttelse mot fukt og luft.
Når det er sagt; Jeg har også (tidligere) oppbevart posjonsposer med gjær (11g) i fryser, og det har funka fint. Men etterhvert gikk jeg over til å oppbevare i kjøl. Kjøpte en 1/2kg 34/70 for 1 år siden, og har godt over halvparten igjen … håper den holder en stund til …
Sist redigert: