Oppbevaring/lagring.

Hop'san hei.
Satt og lurte litt på hvordan best oppbevare råvarer. Humla (pellets) bør vel helst ligg kaldt; fryser.
Men hva med malten? Tørt, mørkt. Men ved hvilken temperatur?

Ser at samme spørsmål er spurt i 2013 men er ubesvart. Hop'er på bedre respons;)

Jeg kan bare si hvordan vi gjør det. Vi oppbevarer malt stort sett i plastbokser eller -poser i kjelleren; temperaturen der varierer med årstidene, dvs. ned mot ca. 5 °C om vinteren og opp mot ca. 20 °C om sommeren. Om det er optimalt vet jeg ikke, jeg antar at en tør, mørk og kjølig lagring hadde vært bedre, men vi har ikke opplevd at maltet har blitt dårlig eller at vi har fått usmak i ølet pga. denne lagringen.

Det samme spørsmålet ble stilt i siste utgave av Brew Your Own. Svaret var, så vidt jeg husker, at temperaturens virkning på malt ikke er godt dokumentert. De forsøkte seg likevel på et empirisk basert svar: Bryggerier oppbevarer stort sett malten sin i siloer utendørs. Avhengig av bryggeriets størrelse kan denne malten bli liggende i siloen en god stund, og utsettes for både høye og lave temperaturer. Dette tilsier at temperaturen ikke er vesentlig (innen rimelighetens grenser). Å holde malten fuktfri er nok viktigere for holdbarheten.

Tilbake
Topp