Oppset av gjæringskap med ITC-308

Har nå endelig fått alle delene fra ebay, ITC-308, Reptil varme matte, og vifter som skal settes inn etter hvert. Det står ute i en ganske kald gang nå på vinteren, ca 10 grader. Varmematta er på 20W og er ca50x30cm (størrelsen av én hylle).

83c59e170aeb4829895ba89a1559e48b.jpg
Som dere ser viser ITC at tempen er på 10.7, min laser måler (som sies ha +/- 2 grader avvik viser 7,4 og termometeret i bøtta som står inn igjennom gjærlåshullet viser 8,4. Litt dumt av meg å ta kaldt kranvann og en Target Temp på 20C skjønner jeg nå i etterkant men men..

ede093f2c55ec759f1dc86df717eca30.jpg
ITC proben er inni en del av et liggunderlag der jeg gjorde plass for den med en tapet kniv.

Mine spørsmål/tanker blir da:
1) Hvilken temp skal jeg ‘stole’ på? (Vet at de viser riktig men nå tenker jeg på hva jeg skal sette ITC’n på for å få feks 21C i vørteren.
2) Jeg har sett at varmebånd er bedre og kanskje jeg burde gå for dette. Vil helst ha ‘direkte’ varme siden jeg har hørt at ‘luftvarme’ ikke er så gunstig.
3) Når varmeplaten er på 30W, blir disse jevnt fordelt over arealet slik at jeg kan ta (Bunn av bøtte areal/Varmeplate areal) X 30W) for å få en slags faktisk ‘effektivitet’ av varmeplata?
4) På varmeplata fra Kina står det ‘Do not bend’, vil det være en risiko å ha gjæringskaret stående oppepå denne mtp at den setter et visst trykk på bare deler av plata og på så vis bøyer den?


Alt av tips og råd mottas med stor takk. Som dere ser er jeg ingen rakettingeniør så alt hyper teknisk trengs ikke å ta med. Vil bare at dette skal fungere sånn at jeg kan gjære på stabil temp.




Sent from my iPhone using Tapatalk
 
har ikke så mye tid att skrive en oppsats her.
den temp måleren din, laser måleren, den må kalibreres til det du skall måle på. nå husker jeg ikke helt i farta hva som er riktig, men mener du bør ligge mellom 80-85 når du måler på plast. ser att du ligger på 95 når du tok bilde.
er og så att BEGGE punktene skall "smelte" sammen til en. du måler altså ikke helt korrekt
 
har ikke så mye tid att skrive en oppsats her.
den temp måleren din, laser måleren, den må kalibreres til det du skall måle på. nå husker jeg ikke helt i farta hva som er riktig, men mener du bør ligge mellom 80-85 når du måler på plast. ser att du ligger på 95 når du tok bilde.
er og så att BEGGE punktene skall "smelte" sammen til en. du måler altså ikke helt korrekt

Takk for tips. Slapp skrive bok. Ville du si det er det mest nøyaktige instrumentet (hvis jeg gjør de justeringene du sier) for å vite vørter temp? Sliter som sagt med hva jeg skal sette som ITC temp hvis jeg skal ha gjær temp på si 20C. Har ila 2t nå tatt målinger hvert 15min fra ITC, termometer og laser for å se om det er en lineær diff
 
Til info var målingen med itc og termometer ikke mer enn 0.7-1.2 av med en gjennomsnitt diff på 0.9, dette etter 15+ målinger.
 
Tilbake
Topp