Oppskrift på øl med granskuddsirup

I våres lagde jeg en liter med granskuddsirup. Tenkte å prøve den i et ølbrygg, er det noen som har erfaring og oppskrift på det?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg har laget en engelsk ipa med granskuddsirup to ganger nå. Blir veldig spesielt.
Men viktig å ikke ta for mye sirup hvis du bruker det i en ipa. Brukte 200g i 25 liter første gangen. Dette ble litt mye til å være i en ipa.

Hvis du skal ha så mye burde du droppe en aroma øl fordi den trenger litt lagring hvis du skal ha mye gran smak. En porter hadde kanskje passet bedre hvis du er ute etter en skikkelig klask i trynet med en gran kvist.

Jeg må beklage hvis jeg virker negativ, for det er virkelig ikke meningen, men hva får deg til å tro at det er en god idé å ha granskuddsirup i øl?

Er bare litt nysgjerrig på hvordan det blir. Noen julebrygg har hint av einer. Tror ikke en må ha for mye i, smaken av granskudd skal ikke bli dominerende. Hvorfor ikke prøve..

Er bare litt nysgjerrig på hvordan det blir. Noen julebrygg har hint av einer. Tror ikke en må ha for mye i, smaken av granskudd skal ikke bli dominerende. Hvorfor ikke prøve..

Spennende, du får ha lykke til med resultatet. Gi gjerne tilbakemld. i tråden.

Etter en god stunn med lagring ble IPA`en med "formye Granskudd" i veldig god. Felfølgelig ikke så mye humle aroma/smak igjen, men det ble et godt øl. Det siste eksemplaret ble knall bra passer yppelig til EKG og Fuggels.

Har prøvd granskuddsirup i et brygg, blir fort litt mye.... både hva gjelder smak og duft. Gjekker en flaske og det lukter juletre i hele huset:eek:
Vi slengte i ca. 2 dl. ved 10 min. igjen av kok.
Men det beror nok på hvor konsentreret denne siruppen er.
Kokte 1/2 kg granskudd, i 1l vann, tilsatte 2-3 dl sukker og reduserte til 2 dl.

Men vi kokte i tillegg te på skudden, til både meske og skyllevann. 50 gr. per liter.
Dette vannet hadde en fin granduft med et syrligt preg.

Til våren blir det en ny batch, men denne gangen kun med granskuddsvannet.

Tilbake
Topp