Oppskrifter ala Brooklyn Brewery

Hei

Kom over nettbutikken til Brooklyn Breweri her om dagen og ble veldig fascinert av hvor enkelt de har gjort bryggingen av mixene sine på 1 gallon. Er på utkikk etter noen enkle oppskrifter ala disse for å teste noen småbrygg. Er det noen som sitter på noen enkle småoppskrifter? Gjerne med mengder, type malt, humle og gjær.

Tenker på disse oppskriftene: http://brooklynbrewshop.com/store/1-gallon-beer-mixes
Etter denne fremgangsmåten:
http://vimeo.com/11354805

Ønsker gjerne oppskrifter med få ingredienser og råvarer som er enkle å få tak i. Takk :)

Er jo ingenting i veien for å gjøre det akkurat slik da som vist i videoen.
Ta en oppskrift, bruk f.eks http://www.haandbryg.dk/cgi-bin/beercalc.cgi eller beersmith, beertools, og skaler om oppskriften så du får mengdene du trenger. (Eller regn om selv, slik at du har samme prosentvise fordeling av maltet, og regn på hvor mye/lite humle du trenger for bitterheten)

Alternativt så kan du jo bestille en av de pakkene, siden den koster $15 så kommer den jo under tollgrensa også (såfremt det ikke er noe matproblematikk her)
Vurderer selv å lage noen slike småbatcher for å teste oppskrifter, er litt kjedelig å sitte med 20 liter gugge :) (Ikke at jeg har det,men det kan jo skje)

Problemet er at frakten kommer på 210 kroner. Da er vi straks over tollgrensa. Jeg syns disse kalkulatorene etc er avanserte, men jeg får lese meg opp litt. Kanskje jeg kan skalere ned noen oppskrifter fra moderne hjemmebrygging.

jonarve skrev:
Problemet er at frakten kommer på 210 kroner. Da er vi straks over tollgrensa. Jeg syns disse kalkulatorene etc er avanserte, men jeg får lese meg opp litt. Kanskje jeg kan skalere ned noen oppskrifter fra moderne hjemmebrygging.

Nei, så lenge vareverdien er under 200 kr, så blir ikke frakta tatt med i tollberegningene.
Hvis vareverdien er over 200 kr, så blir vareverdi OG fraktkostnad tatt med i beregningene...

Med dagens USD kurs så skulle det da være mulig å handle for $30 og fortsatt berge.
Men bestiller du pakke med flaske og hele greia så fiser du raskt over..

Har noen forresten sett slike flasker i Norge? Kunne ha tenkt meg sånne glassbeholdere for å smågjære litt, er også fullstendig klar over at jeg kan bruke plastkanner etc, men er jo noe eget med disse nusselige glassbeholderne :)

jonarve skrev:
Denne nyansen rundt tollreglene var jeg ikke klar over. Takk!

Jepp, vinogbar på Lillestrøm har 5-liters glassballonger (men, ikke akkurat nå) http://vinogbar.no/product_info.php?products_id=1710

Et spørsmål til når det gjelder slike små oppskrifter. Klarer man å "kverne" 1 kg malt tilstrekkelig med ei kjevle eller bør man ha ei skikkelig kvern?

Med disse mengdene så er det noek helt greiet å pulse i en blender eller bruke kjevlde., de som driver med extract iblannet spesialmalt gjør gjerne det uten problemer

Det blir veldig dyrt å kjøpe disse settene fra Brooklyn Brewery og få de sendt til Norge. Lurer på om dette kommer under betegnelsen "matvarer" også; Da tar tollvesenet godsakene.
Disse 1-gallon settene inneholder råvarer og hardware man kan kjøpe til en brøkdel av prisen på din LHBS her i Norge. De fleste leverandørene i Norge tilbyr også ferdig knust malt. Krydder og urter får du kjøpt på butikken. Uten at jeg er helt sikker, tror jeg de fleste settene fra Brooklyn kommer med Fermentis-gjær. Med andre ord; Ikke noen "magisk" blanding i noen av settene.

Et alternativ til 5-liters glassballonger er en 5-liters erlenmeyerkolbe. Da kan du i praksis koke og kjøle i gjæringskaret, noe som er ideelt når det er snakk om så små volum. Du kan også bruke den til startere dersom du ønsker å brygge større volum etterhvert.

Her er et eksempel på en 5-liters belgisk Dubbel laget fort og gæli i Beertools:

--------------------------------------------------------------------------
Belgisk Dubbel

General
                    Category: Belgian Strong Ale
                Subcategory: Belgian Dubbel
                Recipe Type: All Grain
                  Batch Size: 5 liters
              Volume Boiled: 6 liters
            Mash Efficiency: 80 %
        Total Grain/Extract: 1.44 kg.
                  Total Hops: 12.0 g.

Ingredients
            1 kg. Belgian Pils
          0.2 kg. Belgian Munich
          0.05 kg. Special B - Caramel malt
          0.05 kg. Caramunich® (Organic)
          0.07 kg. White Table Sugar (Sucrose)
          0.07 kg. Belgian Candi Syrup
              6 g. East Kent Goldings (Pellets, 5.00 %AA) boiled 60 minutes.
              3 g. East Kent Goldings (Pellets, 5.00 %AA) boiled 10 minutes.
              3 g. East Kent Goldings (Pellets, 5.00 %AA) boiled 1 minutes.
            Yeast: Fermentis T-58 SafBrew T-58

Notes

Vital Statistics
  Original Gravity: 1.069
  Terminal Gravity: 1.013
            Color: 16.77 SRM
        Bitterness: 20.9 IBU
Alcohol (%volume): 7.3 %

Tilbake
Topp