Espen A.
Norbrygg-medlem
Takk for svar! Ja, 7,7% er håpløst. Hva bør jeg tilpasse for å komme nærmere 7%?
Og; betyr det at jeg skal øke temperatur til 78 grader etter 60 minutter mesk på 67 grader? Det tar jo noen minutter å få opp temperaturen 11 grader, regnes det med i de 10 minuttene? Så skal jeg skylle med 79 grader vann - hvor lenge skal det stå før jeg skrur opp til kok?
Jeg pleier ikke å gjøre utmesk, men hvis jeg skulle gjort det så tror jeg ikke det spiller så veldig mye rolle hvor lenge du holder den der. Om det er 5 eller 10 minutter tviler jeg på gjør noen praktisk forskjell. Ser at noen argumenterer med at skyllingen går lettere hvis man tar en utmesk først (altså hever temperaturen til 78 grader).
Skyllingen kan du gjøre mens maskinen varmer opp vannet til kok. Antar at du har en maltkurv som du kan løfte ut, da er det bare å skru på oppvarmingen før du starter skyllingen. Jeg har en Brewtools selv, der passer maltkurven oppå en standard gjæringsbøtte, så jeg setter den oppå der når det nesten ikke drypper mer fra den. Så heller jeg det som drypper ut oppi med det andre som skal kokes etter hvert.
(For øvrig så kan jeg nevne at jeg skviser ut mest mulig fra masken etter skylling. I eldre bøker og sånt så argumenteres det for at man ikke skal gjøre det for å unngå usmaker, men jeg har aldri merket noen forskjell på smaken, kun mer øl i glasset