Ser i mange oppskrifter er med maris otter pale malt, gjør det mye med smaken om en bruker f.eks pale malt fra fuglsang, weyermann, bestmalz i stedet hvis en skal f.eks brygge Nøgne Ø IPA Kinn Vestkyst osv ?
Jeg har gått vekk fra å bruke MO som base i de fleste ølene mine og er veldig fornøyd med byttet. En cleanere maltprofil på lyse øl. Skal jeg brygge britiske øl eller stout vender jeg tilbake til MO igjen.
Smakte Vestkyst brygga med Weyerman pale malt når vi brygga Firewood på Kinn. Hadde en side by side med MO. Er vel et års tid siden. De snakka om å subbe MO med annen pale malt da.
Jeg har gått vekk fra å bruke MO som base i de fleste ølene mine og er veldig fornøyd med byttet. En cleanere maltprofil på lyse øl. Skal jeg brygge britiske øl eller stout vender jeg tilbake til MO igjen.
Maris Otter pale malt har et eget særpreg som man gjerne vil ha i britiske øl. En slags nøtteaktig, brødskorpeaktig greie som du ikke finner (iallfall ikke like sterkt) i malt av andre byggsorter. Jeg ser ingen spesiell grunn til å bruke det i andre typer øl, men det kan vel hende at det har fått en litt misforstått opphøyet status pga at det er den ene byggsorten hjemmebryggere faktisk etterspør. Egentlig er det jo mindre anvendelig enn generisk pale malt og mer nøytrale byggsorter som Golden Promise. Du vil som regel ikke ha Maris Otter-smaken i en lett blonde/golden ale.
Jeg prøvde meg på å bruke en "vanlig" pale malt for første gang i min IPA da bryggebutikken ikke hadde Maris Otter inne, angrer ikke. Fikk et mye renere resultat, kommer ikke til å bruke MO igjen i mine IPA.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.