HansV
Norbrygg-medlem
Etter at den lille meskeboksen min sa takk for seg har jeg bestillt meg en 38 liters (10 gal) Igloo kjøler, type industri gul tønne med silbunn. Jeg brygger 25 liters batcher med 28 liter før koking.
Nå åpner det seg nye muligheter i forhold til mesking siden jeg får mer plass i boksen.
Hvordan mener dere at det er optimalt å meske i en stor kjøleboks? Jeg ser for meg følgende muligheter:
- Øke vann/malt forholde under mesking til rundt 3
- Utmesking ved å tilsette mer vann og øke temperaturen opp mot 78 grader
- Kun en runde med skylling i stedenfor 2 for å spare tid og unngå for høy pH på siste skylling
- Droppe skylling og tilsette resten av vannet etter at meskingen er ferdig, før sirkulering og avtapping
Effektiviteten er ikke viktig her, jeg har råd til en ekstra kilo malt om det trengs. Det viktige er at resultatet blir bra og at prosessen er enkel og grei.
Alle gode råd og erfaringer mottas med takk
Nå åpner det seg nye muligheter i forhold til mesking siden jeg får mer plass i boksen.
Hvordan mener dere at det er optimalt å meske i en stor kjøleboks? Jeg ser for meg følgende muligheter:
- Øke vann/malt forholde under mesking til rundt 3
- Utmesking ved å tilsette mer vann og øke temperaturen opp mot 78 grader
- Kun en runde med skylling i stedenfor 2 for å spare tid og unngå for høy pH på siste skylling
- Droppe skylling og tilsette resten av vannet etter at meskingen er ferdig, før sirkulering og avtapping
Effektiviteten er ikke viktig her, jeg har råd til en ekstra kilo malt om det trengs. Det viktige er at resultatet blir bra og at prosessen er enkel og grei.
Alle gode råd og erfaringer mottas med takk