Overdreven dannelse skum, oppskrift; Weissbier, Weihenstephaner Hefe

ebbe

 
Tenkte å prøve meg på en weissbier her om dagen, hørt mye positivt om Weihenstephaner Hefe Weissbier så leste meg fram til oppskriften.

Fulgte oppskriften og alt gikk fint, OG var tilnærmet lik det som stod i oppskriften.
Kjølte deretter ned brygget (selvfølgelig alt var desinfisert på dette punktet).
Gjæren var av typen i kolber, hadde fått 2 kolber som var beregnet på 25l brygg, ved endt koking hadde jeg 25,5l så virket lovende. Gjæren stod som av instruksene i romtemperatur i 3-6 timer og ristet disse som det stod at men skulle og hev oppi brygget. Satte brygget i verkstedet med regulert romtemperatur til 20-22 grader som skulle være passelig ifølge oppskriften med vannlåsen på.
Brygget begynte å boble å gjære som vanlig, men når jeg kom ned dagen etterpå på ettermiddagen hadde brygget skummet helt over, gjennom gjærlåsen og ut på gulvet :(

Tok av gjærlåsen, og vasket vekk overflødig skum og tok vekten, den har nesten ikke redusert seg noe, FG skal være 1.008 ca og ligger rundt 1.030 SG. Satte på gjærlåsen igjen og sjekket om det boblet, og det gjør det men er usikker på om det er skummet, gjæren eller hva som skjer her. På skummet ser jeg partikler av gjæren, men har lest at skummet er egentlig "døde gjærpartikler" og at dette kan være vanlig. Hva kan være årsaken her? Er det noe feil med gjæren? Hva kan jeg gjøre for å allikevel få et godt resultat her?
 
Du har bare hatt en veldig aktiv gjæring, og litt for lite headspace i bøtta. Ingenting å bekymre seg for utover at det er noe forbanna klin. De fleste snubler i denne før eller siden :) På dette tidspunktet er det greit å droppe gjærlåsen frem til stormgjæringa roer seg. Legg litt plastfilm over hullet for å beskytte mot partikler i lufta. Gjærlåsen stikker gjerne ned og leder krausen og vørter ut og jobber bare mot deg i dette tilfellet.
 
Den er grei, kjenner skuldrene datt ned ett hakk der :) Har og lest at noen bruker en slange m.m. for å avlede den værste skummingen. Hvor lenge pleier stormgjæringen å ta sånn ca?
 
Et par-tre dager kanskje. Det varierer, kommer an på OG og gjærstamme (og kanskje andre ting)
 
Dette står på Wyeast sine sider, du brukte riktignok White Labs men hvis det er samme gjærstamme du brukte så gjelder også dette for WL.

"This is true top cropping yeast and requires fermenter headspace of 33%."
 
Laget noen på WLP400 og selv på 17ºC skummet den kraftig over. Brukte blow out slange men hadde problemer med at den drev å gikk tett. Neste gang jeg fyrer av noen batcher av hveteøl (les, har drukket alt jeg brygget i mai) skal jeg prøve å finne en løsning der jeg bruker en slange med større diameter. Må bare finne en større tropp.
 
Veit hvordan du har det. Gjorde akkurat det samme med min hefe for noen uker siden. Ølen ble nydelig den, men skal jaggu bruke blowoff i stormgjæringen fra nå av!
 
Min første hefe spyttet ut gjærlåsen, den fant jeg ved siden av bøtta, og etter at jeg så den så jeg at jeg måtte vaske hele kjøleskapet innvendig, "tak" og alt.
 
Tenkte å prøve meg på en weissbier her om dagen, hørt mye positivt om Weihenstephaner Hefe Weissbier så leste meg fram til oppskriften.

Fulgte oppskriften og alt gikk fint, OG var tilnærmet lik det som stod i oppskriften.
Kjølte deretter ned brygget (selvfølgelig alt var desinfisert på dette punktet).
Gjæren var av typen i kolber, hadde fått 2 kolber som var beregnet på 25l brygg, ved endt koking hadde jeg 25,5l så virket lovende. Gjæren stod som av instruksene i romtemperatur i 3-6 timer og ristet disse som det stod at men skulle og hev oppi brygget. Satte brygget i verkstedet med regulert romtemperatur til 20-22 grader som skulle være passelig ifølge oppskriften med vannlåsen på.
Brygget begynte å boble å gjære som vanlig, men når jeg kom ned dagen etterpå på ettermiddagen hadde brygget skummet helt over, gjennom gjærlåsen og ut på gulvet :(

Tok av gjærlåsen, og vasket vekk overflødig skum og tok vekten, den har nesten ikke redusert seg noe, FG skal være 1.008 ca og ligger rundt 1.030 SG. Satte på gjærlåsen igjen og sjekket om det boblet, og det gjør det men er usikker på om det er skummet, gjæren eller hva som skjer her. På skummet ser jeg partikler av gjæren, men har lest at skummet er egentlig "døde gjærpartikler" og at dette kan være vanlig. Hva kan være årsaken her? Er det noe feil med gjæren? Hva kan jeg gjøre for å allikevel få et godt resultat her?

Har du forresten oppskriften på lur? Har en nabo som EEEEELSKER denne ølen, og ønsker derfor å brygge den.
 
Tilbake
Topp