Overføring av øl med hevert

Hei,

Mitt første allgrainbrygg nærmer seg ferdig, og stakk dette om til et nytt gjæringskar.
Under overføring med hevert oppdaget jeg at det ble en ansamling av bobler i slangen og lurer på om dette kan være co2 fra øllet eller luft fra omgivelsene.

Noen som har erfaring med dette og kan gi meg en kvalifisert gjetning på hva det kan være og eventuelt konsekvens dersom det var luft fra omgivelsene?
 

Vedlegg

  • IMG_20160331_114224.jpg
    IMG_20160331_114224.jpg
    91,7 KB · Sett: 95
Det er nok luft.Få slangen lenger inn på hevrten,er ikke bra da det fører til en pappsmak på ølet og det vil ikke holde like lenge som et som ikke hade luft i seg da det ble overført.
 
Det kan også suges inn luft nede ved gummipakningen på det tynne røret. Bruk litt næringsmiddelvaselin (fås på apotek) på pakningen, eventuelt spray inn litt starsan på oversiden, så tetter det bedre....
 
Når det skjer, pleier jeg å pumpe litt i autoheverten (hvis det er lov å si), så forsvinner luftboblene.
 
Okei, skal forsøke å "tette" med litt Starsan neste gang.

Stig Aa; Ja jeg pumpet litt ekstra når jeg ble oppmerksom på luftansamlingen og da forsvant den.
Hadde først sekundærdunken stående på samme høyde som primær slik at det ikke var noe fall.

Flyttet dunken ned på gulvet og pumpet litt ekstra. Etter det var det ikke noen flere bobler i slangene.

Takk for tips!
 
Tilbake
Topp