Overgjæret eller trykkfeil?

Sitter og ser litt på ølutvalget i bestillingslisten til polet. Og undrer litt når jeg ser at foster's lager står under overgjæret øl. Trodde lager var undergjæret øl, at utrykket lager kommer av lagring i kjellere/ grotter som holder lavere temperatur under gjæringsprosessen. Er dette en feil i fra polets side eller er det jeg som har misforstått det hele?

Feil fra polets side. Øl er ikke førsteprioritet der i gården. Det er ikke første gang slikt skjer på ølsidene i pollista.

Ja  tenkte meg det, de er ikke så villige til å svare på ølrelaterte spørsmål der. Får gå tilbake til listen å fundere litt på hvilken ende av den jeg skal begynne å smake på. Forslag?

Well... Det er jo en del å velge i etterhvert, selv om øl blir stemoderlig behandlet. Kommer an på hva du liker. Av amerikansk har de bl.a. øl fra Anchor, Goose Island IPA og Flying Dog Imperial Porter. Fra England finner man for eksempel Youngs Special London Ale og Fuller's ESB. Av norsk er hverken Nøgne Ø eller Haandbryggeriet å kimse av. Belgia er representert med en rekke fine øl. Rochefort er av de jeg liker best, sammen med Orval. Jeg synes ingen av de danske ølene på Polet yter landet rettferdighet, men Beer Geek Breakfast, som er produsert i Norge av Nøgne Ø for Mikkeller, er virkelig bra. Av lagerølene er det litt færre store. Weltenburger Asam Dobbeltbock og Aass Bokk er dog gode. Det er selvsagt flere, men for mange til at alle kan nevnes. Dog har du kanskje et utgangspunkt?

Har no en begynnelse da. Var inne på tanken på de engelske du nevner + noen til som en start. Problemet er å huske hva jeg har smakt og ikke smakt før, ser jeg har vert borti noen av de i listen. Spørs om jeg må begynne å føre logg. Hvordan er utvalget på Bergenspolene? Her inne (Norheimsund) er det bare grunnsortimanget i hyllene.

Gahr skrev:
Well... Det er jo en del å velge i etterhvert, selv om øl blir stemoderlig behandlet.
haha :) Der sa du det. Polet i Norge er dog bedre en Systembolaget i Sverige, hvor samtlige øl jeg kjøpte sist smakte helt for.. >:D

Der tar du nok feil, Riis :)

Nå vet jeg ikke hvilket system du var på, men fullsortimentbutikkene i systembolaget har langt bedre utvalg enn det norske polet. Sist jeg var i Gbg, hadde de til og med Cantillon Lambik (altså ublendet og nesten uten kullsyre), noe jeg ikke har sett i Danmark engang.

Og jeg tror aldri jeg har smakt øl derfra som var blitt dårlig ;)

Riis'en fortalte meg nylig om ølet på Systembolaget og jeg forstod det slikt at det ikke var noe galt med utvalget, men heller noe med smaken på ølet, som om det kanskje hadde stått i butikken for lenge. Man kan ha et stort sortiment, men hvis det fører til at en del øl derfor blir til hyllevarmere, ja, da kan jeg nok forstå at dette kan forekomme. Har selv bare kjøpt litt øl i Karlstad en gang og der var det ikke noe galt med ølet.

Stemmer. Dette var i Charlottenberg.. ;) Tror det stort sett går i kasser med Norrlands og whiskey der... :)

Men, tilbake til det norske polet. Sånn jeg forstod det (på en polansatt) , så har en bytterett om en mener det er noe galt med produktet en har kjøpt der. Så om en er flink å klage på produktene (som ikke er så bra) så kansje de tar seg sammen?!?!

Bytterett? Det visste jeg ikke. Men med slike priser hadde det vært helt ufair om man -ikke- kunne bytte noe som var av dårlig kvalitet. Det hender dessuten fort at ølet får skikkelige flak som bunnfall, men jeg pleier å sjekke flaskene på slikt før jeg legger dem i den ellers så tomme kurven min.

Fra Vinmonopolet ville jeg selv kjøpt:

Chimay Trappist Blue
Duvel
Gonzo Imperial Porter (nam!)
Köstritzer Schwarzbier
La Trappe dubbel
Orange Blossom (fra DK, spennende krydret uten å overdøve det hele)
Paulaner Hefe Weißbier (fyldigere og mer smak enn Erdinger)
Schlenkerla Rauchbier Märzen
Westmalle dubbel + tripel

Så synd bare at det er så forbannende dyrt  :mad: ellers så hadde jeg nok kjøpt en sixpack av disse ganske så regelmessig, slik det kunne gjøres i NL.

Står i bakre del av prislista og.

(som det står i pollista)
Reklamasjoner og vareretur

Produkt med kvalitetsfeil blir erstatta mot at vara blir returnert. Til vanleg krev vi at det er tilstrekkelig kvantum att på flaska eller bag-in-box til at butikken kan vurdere vara. Ved byte/retur av varer-kontakt ein av butikkane våre.

Lenger ned på siden står det at det ikke gjelder brennevin, men det står ingenting om at det ikke gjelder øl.

Dette med brennevin har vel noe å gjøre med at folk returnerte flaskene etter at de tømte den for ordentlig vare for så å fylle det med hjemmebrent, eller noe sånt.

Tilbake
Topp