Overkarbonering

Tok akkurat en kikk på noken flasker som har stått ca 1 veke, og vart litt skremt. Ser ut som om det er full stormgjæring i en del av flaskene.  :eek:

FG var på 1013, hadde stått 12 dager på gjæringskar. Tilsatte 6g per liter. Ved en tilfeldighet var vi litt tomme for flasker, så det vart brukt f.eks. en halvliters brusflakse. Lette litt på korken, og der var det fart ja....

Finns det noken triks for å roe ned gjæringen? Dersom dette blir bomber, kor ille blir det? Er det korken som spretter eller kan flaskene ryke?
 
Nedkjøling bremser gjæringen og gjør CO2 mer vannløselig, slik at flaskene ikke så lett skummer over eller eksploderer. Men om det gjærer på flaskene virker det sannsynlig at de er infisert av villgjær eller en bakterie.
 
Det er litt forskjell fra flaske til flaske, men alle har et solid gjærlag i bunn. Dersom vi ikke har vasket godt nok, er det farlige bakterier i sving?
 
Hadde vært veldig fint med litt input siden dette kun er batch 3, og vi ikke har opplevd noe lignende før. Tenkte å prøve å åpne de værste flaskene idag. Må vi dumpe hele batchen?

Er det vanligvis infeksjon som utløser slikt, eller er det for lite gjæring før tapping?
 
Johnohod skrev:
Tok akkurat en kikk på noken flasker som har stått ca 1 veke, og vart litt skremt. Ser ut som om det er full stormgjæring i en del av flaskene.  :eek:

FG var på 1013, hadde stått 12 dager på gjæringskar. Tilsatte 6g per liter. Ved en tilfeldighet var vi litt tomme for flasker, så det vart brukt f.eks. en halvliters brusflakse. Lette litt på korken, og der var det fart ja....

Finns det noken triks for å roe ned gjæringen? Dersom dette blir bomber, kor ille blir det? Er det korken som spretter eller kan flaskene ryke?
Åpner du korken på en varm flaske vil det selvfølgelig være full guff ut....
Hvis det bruser kraftig, kan dette være gjær som ikke er bunnfelt enda, slik at den er med å frigjør Co2.
Med FG 1013 er det mest sannsynlig ferdigjæret,og 6 gram pr liter er fornuftig.
Hvis de er innfisert, ser du det ved å måle FG på en av flaskene nå. den vil selfølgelig være lavere enn 1013, da det er tilsatt 6 gram sukker som gir litt høyere alkoholprosent og dermed lavere FG, men det skal være minimalt. er det infisert, vil FG gå ned mer.
Jeg ville latt øllet stå noen dager til, og så satt det kaldt i 1-2 uker og prøvd det da.
At det ligger en gjærkake i bunnen av flaskene er normalt, og siden det sto til gjæring i kun 12 dager, har dere sannsynligvis en del gjær som fortsatt ikke hadde bunnfelt ved flasking, og dermed blir gjærkaken i flaskene litt større enn hvis det hadde stått lengere i gjærkaret.


Oppsumert høres dette temmelig normalt ut for meg.
 
magne1972 skrev:
Åpner du korken på en varm flaske vil det selvfølgelig være full guff ut....
Hvis det bruser kraftig, kan dette være gjær som ikke er bunnfelt enda, slik at den er med å frigjør CO₂.
Med FG 1013 er det mest sannsynlig ferdigjæret,og 6 gram pr liter er fornuftig.
Hvis de er innfisert, ser du det ved å måle FG på en av flaskene nå. den vil selfølgelig være lavere enn 1013, da det er tilsatt 6 gram sukker som gir litt høyere alkoholprosent og dermed lavere FG, men det skal være minimalt. er det infisert, vil FG gå ned mer.
Jeg ville latt øllet stå noen dager til, og så satt det kaldt i 1-2 uker og prøvd det da.
At det ligger en gjærkake i bunnen av flaskene er normalt, og siden det sto til gjæring i kun 12 dager, har dere sannsynligvis en del gjær som fortsatt ikke hadde bunnfelt ved flasking, og dermed blir gjærkaken i flaskene litt større enn hvis det hadde stått lengere i gjærkaret.

Oppsumert høres dette temmelig normalt ut for meg.

Hmm, kan godt la det stå. Det eneste eg er redd for er såkallte "flaskebomber". Det er litt upraktisk om flaskene ryker. Er det mulig å vurdere risikoen på noen måte?

Er klar over at det blir gjærkake i bunnen av flaskene, men det var noe med mengden og aktivitetsnivået inne i flasken som ikke så helt trygt ut. Kan prøve å ta et bide i ettermiddag.
 
Åpne en flaske til(en kald en) og se hva som skjer... Fyker korken i taket med en geysir av øl som kommer etter bør nok vurdere å kjøle ned flaskene mot 0 grader, åpne korkene for å forsøke å slippe ut gass for deretter å korke de igjen.. (kan være lurt å bruke gode hansker og vernebriller når du holder på!) Hvis ikke er det bare å kjøre på og nyte innholdet ved behov.. ;) Smaker du på innholdet finner du jo og fort ut om øllet er infisert eller ei. Det finnes forresten noen videoer på forumet og på nettet som viser resultatet av en flaskebombe.. Er glad jeg ikke har opplevd det enda!  :D
 
Her er noen videoer jeg fant på YouTube:

Over carbonation:
http://www.youtube.com/watch?v=vZ0POVTl7GA
Infected bottles:
http://www.youtube.com/watch?v=e6EMdl8yHQA&NR=1
Den infiserte er mer agressiv, men jeg antar det ikke er noen regel. Det er mange som omtaler smaken som syrlig og bitter, vin- eller medisinaktig. Men jeg vet ikke hvor lett det er å skille humlebitterhet fra bakteriesyrlighet... Vanskelig å si hva som er off i en øl man aldri har smakt før. Får se hva som skjer når du kjøler en flaske.
 
Nydal skrev:
Åpne en flaske til(en kald en) og se hva som skjer... Fyker korken i taket med en geysir av øl som kommer etter bør nok vurdere å kjøle ned flaskene mot 0 grader, åpne korkene for å forsøke å slippe ut gass for deretter å korke de igjen.. (kan være lurt å bruke gode hansker og vernebriller når du holder på!) Hvis ikke er det bare å kjøre på og nyte innholdet ved behov.. ;) Smaker du på innholdet finner du jo og fort ut om øllet er infisert eller ei. Det finnes forresten noen videoer på forumet og på nettet som viser resultatet av en flaskebombe.. Er glad jeg ikke har opplevd det enda!  :D

Er det noen som har prøvd å re-korke overkarbonisert øl? Kan det bli bra?

Trur eg bare åpner en varm i første omgang. Er ikke sikker på om eg vil ta sjansen på å sette de i kjøleskapet....
 
To REMA-poser rundt flaska burde vel ta den verste støyten. Mener det er viktig å teste under optimale forhold.
 
Overkarbonering ved flaskegjæring trenger ikke nødvendigvis skyldes villgjær eller for mye sukker i seg selv.

Et av de to tilfellene jeg har støtt borti flest ganger, har vært at ølet ikke har vært ferdig utgjæret på gjæringskaret (gjerne på grunn av for lite gjær eller lite oksygenering, eller eventuell annen grunn til at gjæren har stagnert), og når det da tilsettes sukker ved flasking, har denne nye gjæringsprosessen også ført til at de resterende sukkerstoffene som gjæren ikke rakk å spise ved primærgjæringen, ført til en lengre utgjæring enn antatt på flasker. Ved bedre fokus rundt gjærmengde og gjæringsprosess, og eventuelt en diacetylrest (heve temperaturen 2-3 grader mot slutten av primærgjæringen), vil man være med på å sikre god nok utgjæring, slik at man unngår dette.

Ellers kan det være problemer med å fordele sukkerlaken i ølet før flasking, slik at sukkeret blir ujevnt fordelt mellom flaskene, og vil dermed kunne føre til ulik karbonering for ulike flasker, spesielt mellom de første og siste flaskene. Dette kan løses ved å røre forsiktig i ølet, eller ved for eksempel å bruke doseringssprøyte eller karboneringsdrops i hver enkelt flaske.
 
Johnohod skrev:
Nydal skrev:
Åpne en flaske til(en kald en) og se hva som skjer... Fyker korken i taket med en geysir av øl som kommer etter bør nok vurdere å kjøle ned flaskene mot 0 grader, åpne korkene for å forsøke å slippe ut gass for deretter å korke de igjen.. (kan være lurt å bruke gode hansker og vernebriller når du holder på!) Hvis ikke er det bare å kjøre på og nyte innholdet ved behov.. ;) Smaker du på innholdet finner du jo og fort ut om øllet er infisert eller ei. Det finnes forresten noen videoer på forumet og på nettet som viser resultatet av en flaskebombe.. Er glad jeg ikke har opplevd det enda!  :D

Er det noen som har prøvd å re-korke overkarbonisert øl? Kan det bli bra?

Trur eg bare åpner en varm i første omgang. Er ikke sikker på om eg vil ta sjansen på å sette de i kjøleskapet....

Jeg baserer mitt utsagn på poster jeg har lest i dette forumet og re-korking og åpning av kald øl fungerer i følge flere medlemmer her inne utmerket. :) Dessuten vil en kald flaske(øl) frigi mindre CO₂ enn en varm ved åpning.  Selvfølgelig er det jo en grense for hva som er mulig når det gjelder å åpne (og beholde innholdet) når det gjelder overkarbonisert øl selv om man kjøler den ned, men det er ihvertfall verdt et forsøk..
Her er forresten en link som viser hva som kan skje: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,5787.0.html
 
Johnohod skrev:
Trur eg bare åpner en varm i første omgang. Er ikke sikker på om eg vil ta sjansen på å sette de i kjøleskapet....
Har den ikke eksplodert i romtemperatur, er det ingen fare i kjøleskap. der stopper gjæringen opp, og trykket i flasken vil bli kraftig redusert pga kaldt øl opptar mye mer Co2, og trykket i flasken faller.
Jeg vil nok annbefale det fremfor å åpne en varm en. de kan skumme over selv om de ikke er overkarbonert. (tenk glovarm ringnes...)
 
Jeg hadde et tilfelle nylig hvor jeg fikk litt ujevn fordeling av priming-sukker, med noen særdeles overkarbonerte flasker som resultat. Korkene jeg bruker (vin og bar sine) er så myke at jeg kan åpne forsiiiiiktiiiig på kanten av korken med en flaskeåpner, for så å lette litt på trykket. 8-10 omganger med trykkletting gjorde susen for meg, og flaskene var like tette etterpå, uten at jeg måtte skifte en eneste kork.
 
Hepp, har sett gjennom alle flaskene i kveld. Og blinka ut 3 der bunnfallet ikke lå rolig. Kjølte de ned og åpnet den ene. Det ble ingen kjempefontene, men det bruset skum ut av flaksen i en jevn strøm etter 2-3sekunder. Det er definitivt for mye gjæringsaktivitet i disse flaskene. Men det virker ikke som om de er klare til å gå i luften enda. Ca halve flasken ser ut til å forsvinne i skum.

Kan vi kanskje redde batchen ved å "lufte flaskene"?.

Målte gravity på den vi åpnar. Ligger fortsatt på ca. 1013. Litt mystisk. Eg kunne ikkje kjenne noke usmak av ølet, så eg tipper at vi rett og slett var litt raske med å tappe de på flaske? Er det veldig tydelig smak viss de er infisert?
 
Johnohod skrev:
Hepp, har sett gjennom alle flaskene i kveld. Og blinka ut 3 der bunnfallet ikke lå rolig. Kjølte de ned og åpnet den ene. Det ble ingen kjempefontene, men det bruset skum ut av flaksen i en jevn strøm etter 2-3sekunder. Det er definitivt for mye gjæringsaktivitet i disse flaskene. Men det virker ikke som om de er klare til å gå i luften enda. Ca halve flasken ser ut til å forsvinne i skum.

Kan vi kanskje redde batchen ved å "lufte flaskene"?.

Målte gravity på den vi åpnar. Ligger fortsatt på ca. 1013. Litt mystisk. Eg kunne ikkje kjenne noke usmak av ølet, så eg tipper at vi rett og slett var litt raske med å tappe de på flaske? Er det veldig tydelig smak viss de er infisert?
gravity på 1013 enda stemmer nok bra. det som ser ut som aktivitet fra gjæren er nok Co2.
Smaken av infisert øl utvikler seg gradvis, og er nok ikke merkbar enda, sett flaskene litt kjøligere hvis du har anledning, og kjøl dem godt ned før servering.
Da tror jeg nok dette går bra.
Når gjæren enda er i suspensjon, g driver og klumper seg og bunnfaller, lager den bevegelser og setter Co2 fri i øllet. dette kan se ut som gjæring, men ved ettergjæring synes ikke aktiviteten normalt da den er veldig liten og under trykk....
Jeg har tro på at dette går fint!
er øllet infisert, konsumer det innen rimelig kort tid, så er det heller ingen problem untatt uklart overkarbonert øl som ikke smaker som det skal.
 
Hehe... jeg liker tipset til Magne om å drikke opp ølet fort hvis det er infisert med bakterier.  :biersmile:
 
Vi har åpna ei flaske i kveld, og den var tilnærma perfekt. (og litt lik HB Pale Ale  :sikle)

Så ny teori: for dårlig blanding av primingsukker. Blir kanskje doseringssprøyte neste gang....
 
Jeg ville årna noen vinesker med skillevegger på polet. Flaskebomber kan være livsfarlig. Jeg hadde en og da jeg kom inn var det glass i absolutt jele rommet! masse skarpe splinter overalt. Er man i nærheten når det skjer, kan jeg fort se for meg at et øye eller i værste fall en pulsåre ryker...
 
Chris L skrev:
Jeg ville årna noen vinesker med skillevegger på polet. Flaskebomber kan være livsfarlig. Jeg hadde en og da jeg kom inn var det glass i absolutt jele rommet! masse skarpe splinter overalt. Er man i nærheten når det skjer, kan jeg fort se for meg at et øye eller i verste fall en pulsåre ryker...

Deler de ut slike viss man spør?
 
Tilbake
Topp