Overkarbonert flatt øl???? Er det mulig'a???

Jeg har et problem jeg ikke skjønner noe særlig av!
Satt to fat til karbonering, en blonde og en bitter. Stod på 1bar i en uke på 5 grader....
Smakte på ølet, og syntes det var veldig flatt. Skrudde opp til 1,5 bar og lot det stå 1 dag - ikke noe spes forskjell. Så opp til 1,8 (glemte det i 2 dager) og resultatet da ble overkarbonert øl! Bare skum kommer ut av kranene! Jeg bruker Perlick 650SS (med flowcontrol) og selv om jeg nesten struper helt igjen er det bare skum.

Så til problemet!
Jeg kobler av trykket, slipper ut, vugger litt på fatet, slipper ut trykk igjen....osv osv. Reduserer trykket, men vet ikke hvor mye. Dette gjør jeg i 1,5 dag. Så prøver jeg igjen, tapper en øl med 0,8 bar serveringstrykk - ølet spruter ut og resultat med åpen kran er bare skum, så tydeligvis overkarbonert fremdeles. MEN, ved å redusere flowen på tappekranen klarer jeg nå å tappe en perfekt halvliter med fin topp. Problemet er bare at ØLET ER FLATT! Bare noen pittesmå bobler kan sees i ølet! Reduserer jeg serveringstrykket til 0,2 bar, klarer jeg oxo å tappe en bra halvliter med ingen restriksjon på flow! Men med samme resultat - flatt øl.
Men ølet kan jo ikke være OVERKARBONERT og FLATT når det kommer i glasset????? Noen som har vært ute for noe lignende?? Bruker 2 meter slanger til tapp (anbefaling var 1,8m fra gutta på Vestbrygg)

Skjønner ikkeno......
 
sliter med det samme selv. karbonerer på ca 1 bar i et par uker og 6 grader. mesteparten av det som kommer i glasset er skum, men ølet er helt flatt. ingen bobler. så fort skummet legger seg så ølet helt dødt. er lei av å lage øl uten kullsyre og kaste det. tenkte derfor å prøve med vann på fatene og se om jeg etterhvert klarer å få kullsyre i det. sløsing av gass, men heller det en øl
 
Prøv å øke trykket ved servering til 1 Bar, det hjalp meg. Har Beer Brew kegerator med Corneliusfat. Prøvde først med 0.7-0.8 i trykk men da skummet det veldig, ved 1bar så kan jeg ved hjelp av å redusere flow noe tappe CO2 rike øl med lite til medium skum på toppen.
 
sliter med det samme selv. karbonerer på ca 1 bar i et par uker og 6 grader. mesteparten av det som kommer i glasset er skum, men ølet er helt flatt. ingen bobler. så fort skummet legger seg så ølet helt dødt. er lei av å lage øl uten kullsyre og kaste det. tenkte derfor å prøve med vann på fatene og se om jeg etterhvert klarer å få kullsyre i det. sløsing av gass, men heller det en øl
Jeg klarer å tappe en halvliter dersom jeg reduserer på flow controll, men da er det dødt. Jeg skjønner jo hvorfor det blir dødt når jeg bare får skum ut, men ikke hvorfor det fremdeles er dødt når jeg klarer å tappe UTEN at det skummer.....
 
Har du prøvd å tappe med annet en kranen? F.eks flexi-tap?
Har du prøvd å skylle glasset/kjølt det ned?

Viktig med fine snitt på slangene og ikke for stor temperatur og trykkforskjell når ølet kommer ut. Siden du har justert trykket riktig vil jeg tro det kan være temperatur eller en knekk/skade på tappeslange
 
Samme resultat med flexitap. Ingen knekkskader, slange ligger helt fint☺
Har ikke prøvd fryst glass, men man må jo kunne tappe seg en øl uten å måtte ta nytt iskaldt glass hver gang??? Hadde ikke dette problemet når jeg karbonerte naturlig. Da kunne ølet stå både kaldt og i 10-14 grader og uansett tappet jeg perfekte øl.
 
Prøv å øke trykket ved servering til 1 Bar, det hjalp meg. Har Beer Brew kegerator med Corneliusfat. Prøvde først med 0.7-0.8 i trykk men da skummet det veldig, ved 1bar så kan jeg ved hjelp av å redusere flow noe tappe CO2 rike øl med lite til medium skum på toppen.
Prøvde no, klarer tappe en fin øl med 1 bar trykk dersom jeg reduserer flow. Men ølet er og forblir flatt Kullsyren som er igjen i ølet i glasset gir litt skum dersom jeg rister på det,men man kan liksom ikke merke det om det drikkes. Bare noen mikroskopiske kullsyreperler. Skal da for faen ha et øl med fine bobler???
 
Opplever selv at overkarbonert øl noen ganger blir flatt. Forklaring må være at det skjer en hel masse (konvertering til skum) med overkarbonert øl i slanger, kran og glasset ditt slik at ferdig øl i glasset blir flat med for lite kullsyre.
Du vet mest sansynlig ikke hvor my co2 du har nå. En hvil på serveringstrykk (1bar) i 1 til 2 uker kan kanskje redde joppe? Da en hvil uten noe hergjng eller flytting av fatet. Tapp 2 øl når du tester da den første ofte skummer mer.
 
Blir vel til det.... men jeg vet jo ikke om det er over eller under 1 bar no. Så dersom trykket no er eks 1.2 bar, så vil det vel ta vinter og vår før den er nede i 1 bar dersom jeg setter den til 1 Bar no. Kanskje en ide å slippe av ytterligere trykk først? Kobler jeg på 1 bar no og ikke struper flowen, så pisser det ut og alt blir bare skum....
 
Jeg ristet på fatet og slapp ut trykk noen ganger når jeg overkarbonerte. Satt så trykket til litt over 1 bar og ventet til karboneringen ble som den skulle. Deretter hadde ikke jeg noe problem med hverken overkarbonert eller flatt øl. Funket iallefall for meg...
 
Da har jeg satt det til karbonering på nytt..... For å være sikker på at jeg var under 1 bar så ristet jeg fatene og slapp ut ytterligere trykk før jeg koblet på CO2. Når den var satt til 1 bar og gassen stabiliserte seg, ristet jeg litt på fatene. Jeg kunne da høre at mer gass gikk fra co2 tank og ble fyllt på fatene, ergo trykket i fatene er under 1 bar. Så da får de vel bare stå en uke og to, så får vi se hva resultatet blir :)
 
Da har jeg satt det til karbonering på nytt..... For å være sikker på at jeg var under 1 bar så ristet jeg fatene og slapp ut ytterligere trykk før jeg koblet på CO2. Når den var satt til 1 bar og gassen stabiliserte seg, ristet jeg litt på fatene. Jeg kunne da høre at mer gass gikk fra co2 tank og ble fyllt på fatene, ergo trykket i fatene er under 1 bar. Så da får de vel bare stå en uke og to, så får vi se hva resultatet blir :)
Det er også viktig hvor mye mottrykk du har. Hvor lang slange har du? Og I.D på slangen?
 
Jeg bruker 1.5M. Det duger her i huset. Jo lengre slange du har jo mer motstand. Du vil ha en lengde som passer med tanke på trykket ditt og ønsket skum. Og så bør også slangen være kald.
 
Selv har jeg 2 m med 3mm id, med JG kopling og overgang. Byttet ut de gamle med 3/16, og ble fornøyd. Men jeg får fnatt av flatt øl, og liker litt ekstra bobler.
 
Jeg liker mye co2 og ikke mye skumtopp noe jeg får med antall meter iflg. Tabellen til keg works trur jeg det var. Hadde 1,5 meter og fikk enten flatt øl eller bare skum. Jeg har nok plass i keezeren til 3x 7-8 meter så for min del er det perfekt
 
Tilbake
Topp