Oversikt over malttyper

Må bare si at som nybegynner er det fantastisk lærerikt å lese gjennom slike tråder som dette,,, herlig oversikt over malt-typene..tusen takk.
 
Svært lærerikt. Og då dukkar spørsmåla opp. Eg reknar oppskrifter i Beercalc. Eit øl med 100% lagermalt og OG 1061 blir plutseleg på 1066 når eg skifter til pale malt. Eit utbyte på ca. 80% har vist seg å stemma bra for mitt oppsett når eg bryggjar med halvgammalt Warminster lagermalt som base. No blir det ein serie med Maris Otter som base. Opplever de andre så stor forskjell i utbyte mellom basismalttypar at de justerer oppskrifter for det? No er det ikkje så stor forskjell på 1061 og 1066, men så er det dette med å få akkurat det ein forventar...
 
Hvis du har lagt inn 80 % utbytte så er det bare å justere oppskriften slik at OG blir det som oppskriften sierl... Det er OG som er den viktige ikke hvor høyt utbytte du får.

Palemalt gir høyere OG pga at kornet er spiret litt lenger enn i pilsnermalt, altså vil det være mer "sukkerstoff" i kornet.
 
Bernts skrev:
Palemalt gir høyere OG pga at kornet er spiret litt lenger enn i pilsnermalt, altså vil det være mer "sukkerstoff" i kornet.

Stort sett er pale og pilsnermalt like godt modifisert nå til dags, hvilket vil si de i praksis skal gi nogenlunde samme utbytte.
 
Et forslag: hva med å legge regnearket i Google Docs, da kan folk enkelt kopiere det og legge inn egne notater. Eller det går an å lage en åpen versjon hvor "alle" kan skrive inn sine merknader.
 
:skitbra: takker og bukker for denne oversikten , jeg er igang med egne oppskrifter og dette hjelper meg på vei mot mestring av faget,
jeg brygger for harde livet for å gjøre feil å lære mer og beherske balansen i maltprofilen mot humlens bitterhet og smaksegenskaper..'

:skitbra: :amen: :amen:

jeg liker å spre godt øl til alle i pilsreligionen som er monopolisert i norge i for lang tid..  gliser bredt og får betaling i smil og lovord da de liker stouten eller bayeren jeg serverer..  :sikle

juleølen og alen skal de få smake snart ..  1 mnd på lager til nå , blir bedre og bedre , all ære til dere gode mennsker
 
Er American Aromatic det samme som Aromatic (belgian) og Aroma og Melandonien? Blir forvirret da det er mange navn på tilsynelatende like malttyper i de forskjellige nettbutikkene. Jeg trenger American Aromatic men finner ikke den typen.
 
Ja, men her tenkte jeg mest på andre specs. Trenger disse for å dytte inn i programvare som Brewingday.net

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
 
I ei oppskrift skal det vera toasted pale ale malt. Som det står kan lages ved å legge malt på bakepapir på eit steikebrett i steikomnen i 10 minutt på 175C. Spørsmålet mitt er om det er før eller etter knusing, for det framgår ikkje i oppskrifta.
 
Tilbake
Topp