Overtrykk i flasker etter en stund...

TomS

Heisan!
Har brygget en del batcher, og faktisk veldig fornøyd med alle sammen. Det jeg imidlertid har lagt merke til er at når flaskene har stått lenge til lagring i kjøleskap, så "bruser" de litt over når jeg åpner korken. Er dette tegn på no lumsk? Synes også at det liksom blir litt mer kullsyre når flaskene står til lagring så lenge... Eller er det bare meg? Ingen forskjell i smak.

TomS skrev:
Heisan!
Har brygget en del batcher, og faktisk veldig fornøyd med alle sammen. Det jeg imidlertid har lagt merke til er at når flaskene har stått lenge til lagring i kjøleskap, så "bruser" de litt over når jeg åpner korken. Er dette tegn på no lumsk? Synes også at det liksom blir litt mer kullsyre når flaskene står til lagring så lenge... Eller er det bare meg? Ingen forskjell i smak.

Har de stått lenge i romtemperatur før lagring i kjøleskap? Har ølet fått gjæret seg ferdig i karet? Blandet gjærtyper ved flasking? Hvordan karbonerer du ølet? Mengde sukker?

Hvor mange gram sukker per liter bruker du? Jeg brukte 6,2g/l på forrige batch, og mulig det er noe mer kullsyre nå etter en stund, i forhold til rett etter to uker karbonering – men likevel ingen tegn til overkarbonering (eller infeksjon). Kan det ha noe med utgjæringen å gjøre?

kintii skrev:
Har de stått lenge i romtemperatur før lagring i kjøleskap? Har ølet fått gjæret seg ferdig i karet? Blandet gjærtyper ved flasking? Hvordan karbonerer du ølet? Mengde sukker?
Mine har stått veldig lenge i romtemperatur. Kan jeg forvente at disse blir til geysir når jeg åpner dem?

De har kanskje stått litt lenge i romtemp, før jeg satt dem kaldt i boden. Vet ølen hadde gjæret ferdig i karet - viste 1.006 over tre dager. Bruker en stk sukkerbit til hver flaske på 0,33; altså 2 gr pr flaske. Kan det altså skyldes at de har stått for lenge i romtemp?

Da kan det være tegn på noe lumsk.
Sukkerbiter kan inneholde lacto bakterier, det kan ta en stund før denne ingeksjonen blir synlig.
Men når den først gjør det så er det et sikkert tegn når ølet vil ut av flasken på egenhånd.
Kok sukkerlake til karbonering, så minimerer du problemet.

Blander man da sukkerlake rett i gjæringskaret? Ønsker ikke å stikke om... Eller kan man bruke en sprøyte og sprute i hver flaske?

TomS skrev:
Blander man da sukkerlake rett i gjæringskaret? Ønsker ikke å stikke om... Eller kan man bruke en sprøyte og sprute i hver flaske?

Hvis ikke du ønsker å stikke om, så kan du bruke sprøyte.

Det er et regnespørsmål. Har du feks 20 liter øl og karbonerer med 6g per liter kan du koke ut sukkeret (120g) i 2dl vann, og en halvlitersflaske skal da ha 5ml. Med mindre jeg regnet feil her jeg satt... stikker om selv, syns det er veldig greit.

Har vært innom samme problematikken selv kan man si...

20140524_201142.jpg

Dette skjedde med tre brygg på rad for min del.. I alle tre brukte jeg litt mindre gjær enn det jeg burde, og FG ble for høy på alle tre, men jeg brukte også sukker (fra samme sukkerpakke) rett i flaskene uten å koke lake, så hva som var årsaken vet jeg ikke.

Eg tilset alltid sukker rett på flaske, utan koking til lake. Aldri hatt nokre problem med dette. Einaste brygget som har skumma over ved opning var eit eg flaska litt tidleg. Truleg var ikkje gjæringa heilt ferdig.

Mine SG målinger var stabile over flere dager, selv om FG ble for høy sammenlignet med oppskriftene, så sånn sett hadde sannsynligvis ikke gjæra mer å gi. Ellers var jeg fanatisk mtp. renhold av flasker og alt annet. Så jeg kan ikke forstå annet enn at problemet enten var infisert sukker, eller at jeg brukte for lite gjær. Hvorfor for lite gjær skulle føre til overkarbonering skjønner jeg dog ikke helt..? Etter dette har jeg i alle fall begynt å bruke 2 pakker tørrgjær til alle mine 20L batcher, selv om dette strengt tatt er "overkill", og har siden da alltid fått FG i henhold til oppskriftene (de gangene jeg har brukt oppskrifter). Og har begynt å bruke sukkerlake istedet for sukker direkte i flaskene.

Om problemet med overkarbonering er historie eller ikke vil vise seg om noen måneder, når noen flasker av mine siste brygg har fått stått en stund. :)

simon skrev:
Mine SG målinger var stabile over flere dager, selv om FG ble for høy sammenlignet med oppskriftene, så sånn sett hadde sannsynligvis ikke gjæra mer å gi. Ellers var jeg fanatisk mtp. renhold av flasker og alt annet. Så jeg kan ikke forstå annet enn at problemet enten var infisert sukker, eller at jeg brukte for lite gjær. Hvorfor for lite gjær skulle føre til overkarbonering skjønner jeg dog ikke helt..? Etter dette har jeg i alle fall begynt å bruke 2 pakker tørrgjær til alle mine 20L batcher, selv om dette strengt tatt er "overkill", og har siden da alltid fått FG i henhold til oppskriftene (de gangene jeg har brukt oppskrifter). Og har begynt å bruke sukkerlake istedet for sukker direkte i flaskene.

Om problemet med overkarbonering er historie eller ikke vil vise seg om noen måneder, når noen flasker av mine siste brygg har fått stått en stund. :)

Hvis du har brukt en software og sett på "FG", så er jo ikke denne til å stole på. Jeg vet ikke hvis den tar høyde for % caramalts i en oppskrift men den tar iallefall ikke høyde for gjæringsforøpet, som er noe den ikke vet. Hvis den kun  ser ut fra OG og ikke % caramalts så blir det jo feil, da disse prosentandelene med cara er for det meste ugjærbare. Sacc kan nok spise litt (litt!) langkjedete sukkerarter. Men at du må pitche dobbelt opp enn det som er normen, vil jeg si tyder på at kart og terreng ikke stemmer helt. En "normal" pitch i en basemalt-basert vørter bør ta deg innenfor det produsenten sier, hvis du har kontroll på gjæringen. Gjør den ikke det bør jeg enten se på behandling av gjæren under gjæringsforløpet, eller oppskriften.

Oppskriftene har jeg funnet rundt om på nettet, da med antatt OG og FG (bl.a. her inne), så de er vel basert på hva FG ble opprinnelig.

Jeg "må" nok ikke pitche dobbelt opp. (MrMalty anbefalte typisk ca 13g, mens jeg brukte en pakke på 11g) Jeg er bare lei av ølfontener, så istedet for å bruke litt for lite gjær og kanskje ende opp med dårlig utgjæret øl, slenger jeg heller oppi en ekstra pakke. Det koster tross alt ikke mange kronene for en pakke tørrgjær. :) Og siden da synes jeg FG på bryggene mine har blitt mer "riktige" i forhold til hva jeg har forventet (med unntak av milk-stouten min, men har fått bekreftet at den nok er ferdig selv om FG ble veldig høy). Ved å gjøre det, og heller bruke sukkerlake har jeg i alle fall fjernet to potensielle årsaker til fontenene mine. Men som nevnt, etter å ha tenkt litt på saken ser jeg vel for meg at for lite gjær heller burde føre til for lite kullsyre, og ikke for mye..

Har ikke gjæringsskap, så temperaturene under gjæring har nok  variert noe, men ifølge mine notater har det ikke vært store svingninger. Temperaturer mellom 18-21 grader på de ulike bryggene. Alle tre sto 2 uker på kar.

Jaja, tiden vil vise. Flaskene på de nye bryggene mine må få stå en 3-4 måneder før jeg tør å konkludere... Skal bare passe på å få konsumert mesteparten før det går så lang tid denne gangen... ;)

Tilbake
Topp