Oxygen i ølet

Hei!
En stund siden jeg har fått brygget nå, juleølet ble bra og har fått en lagringstid på 2 mndr. Da er det tid for noe nytt, mens tankene surrer om hvilken type det skal bli, så dukket det opp en mail fra Brad Smith, om oxygentilførsel i ølet. Er det mange her på forumet som gjør det? På hvilken måte fører man slange i dunken og hvor lenge holder man på, er dette noe som gjøres før gjær tilsettes? Hvor viktig er egentlig dette? Har klippet litt av mailen.
Kanskje kunne jeg få et godt forslag til vårøl også?  :saadoevt:

"Injection – There are many ways to inject air or oxygen directly into the wort.  The simplest setup involves using an inexpensive aquarium pump with a inline sterile filter.  Note that the filter is needed to prevent bacteria and other organisms from being drawn in with the air.  I also recommend using some kind of carbonation stone or aeration stone at the end of the tube to help diffuse the air.  Care must be taken to sanitize the stone and tube before using it.  A more elaborate injection system would use an actual oxygen bottle and regulator to inject oxygen.  However, even the relatively cheap aquarium pump injection system can achieve the 8 ppm ideal aeration level needed for your wort."

Du kan også riste dunken godt i ca 5 min. Det gir vørteren mer O2 enn å ikke riste. Blir ikke like "bra" som med pumpetilørfsel med luft eller ren O2, men det går helt fint for de fleste øltyper. Veldig sterke øl med OG 1.080 og oppover bør man kanskje tenke på bedre oksygenering av vørteren enn bare risting (dog jeg har opplevd gode resultater med  det også :) )

Hvis man tilfører ren O2 bør man være påpasselig med hvor mye og hvor lenge man tilfører oksygenet. For mye O2 er ikke bra det heller.. Kan gi fusel..

Tilbake
Topp