Oxygenering av vørten.

Eg har brygget nå runt 13 brygg å har ennå ikke komt under 1.010.
Alle ølene har vert gode men kunne tenke meg å få den enda lavere.
Det er bare lager øl eg har brygget.
Eg tilføre ren oxygen til vørten i gjerkarene, å ventet spent i 21 dager.
Men skuffende resultat 1.025 eg sjønner ingen ting.
Noen som er flinke med dette ?

Hei.

brygger du fra grunn av med malt? I så fall ville jeg ha sjekket mesketemperatur og eventuelt termometer. Vi har sjelden problemer med å nå 1010-1012 ved mesketemperatur på 65-66°C.

Deretter er gjærmengde og oksygentilførsel viktig. Lager skal normalt ha minst 12 millioner gjærceller/ml, helst mere. Dersom det er snakk om sterkøl må du kanskje doble dette. På en batch på 25L med OG lavere enn 55 trenger du 3 pakker Wyest aktivator eller mere for å få nok gjær. Gjærstartere er nok rette veien å gå for å få nok gjær uten å bli ruinert.

Tilførsel av oksygen er også viktig. Det kan dog være skadelig for gjæra å bruke ren O2 i store mengder. Ved bruk av ren O2 kreves det målinger av nivå eller erfaring for å unngå å skape et giftig miljø for gjæra. Jeg vil anbefale å heller riste dunkene kraftig 1-2 minutter før gjæra tilsettes dersom du ikke har noe å sjekke O2 nivået med.

MVH
Børge

Takk får de raske svare. :skitbra:
Ja nå er de da lørdags kvelden å eg har drukket av de deilige øllet vi har laget. En bedre håbby er de ikke mulig å ha. :biersmile:
Eg brygger med malt og laver starter to dager før.
Når eg lager starter tar eg første kveld to flasker gjerkultur og blander med tre flasler vørterøll (vørten rister eg selvsakt tom for kulsyer  først)
Eg lar de stå i eit døgn så blander eg det med europris lager sirup som eg deler på 2 x 6 liter. Eg blande i de første 6 l å ser att de begynner å boble. og så de neste.
Ja som sakt så har eg en god gjærkultur når eg begynner.
Eg drver innen oppdrets bransjen så eg brukte ren o2 og en god oxsigen klåsse.
Eg tengte ikke att eg måtte måle o2 nivået da , eg pøste egentli vørten full med ren o2. kan eg ha overdrevet ?

Eg har mulighet til å måle de forskjellie o2 nivåer vist de kunne hjelpe.
Hvikke nivå skalman ha ?

SigmundB skrev:
Eg har brygget nå runt 13 brygg å har ennå ikke komt under 1.010.
Alle ølene har vert gode men kunne tenke meg å få den enda lavere.
Det er bare lager øl eg har brygget.
Eg tilføre ren oxygen til vørten i gjerkarene, å ventet spent i 21 dager.
Men skuffende resultat 1.025 eg sjønner ingen ting.
Noen som er flinke med dette ?

Hvor mage liter brygger  du om gangen?

Det virker som om du bruker RIKELIG med O2. kanskje en smule mye...

Som beaant sier... Sjekk temometret ditt, se at du virkelig mesker på rett temperatur. Om du lager pils typer, hold deg rundt 65°C
Torga

Er enig med att det kan være mesketemperaturen det er noe galt med.
Kanskje du kan skrive oppskriften med mesketemperaturer?

Prøv å kalibrer termometeret.
Mål temperaturen på kokende vann og på is vann.
til isvannet knuser du noe is å fyller ett glass med, fyll det så med vann å sett det i 5-10min i kjøleskapet, mål så tempen på dette.
Har selv erfart att de glasstermometerene man får kjøpt ofte viser feil, å det med opp til fire grader hvist jeg ikke husker helt feil.

SigmundB skrev:
Eg drver innen oppdrets bransjen så eg brukte ren O2 og en god oxsigen klåsse.
Eg tengte ikke att eg måtte måle O2 nivået da , eg pøste egentli vørten full med ren O2. kan eg ha overdrevet ?

Eg har mulighet til å måle de forskjellie O2 nivåer vist de kunne hjelpe.
Hvikke nivå skalman ha ?

Det anbefales rundt 12 ppm oksygen for vørter (8-16 ppm). Jeg vet ikke hvor mye som er skadelig, men gjetter det er over 30.

Dersom du melder deg inn i Norbrygg får du tilgang på noen sider som er fulle av dypgående informasjon om det meste rundt brygging  :yes:

Eg takker for svarene. Skal teste med og uten oxigenblanding i samme brygg.
Eg kan også måle O2 nivået.
Eg tror nokk ikkje det er mesketempraturen, bruker stegmesking  å det har funket fint til nå.
Men de kan vere att eg hadde får mye O2 i vørten, eg hadde ikke trodd de var så skadeli får gjæren.

Beant skrev:
SigmundB skrev:
Eg drver innen oppdrets bransjen så eg brukte ren O2 og en god oxsigen klåsse.
Eg tengte ikke att eg måtte måle O2 nivået da , eg pøste egentli vørten full med ren O2. kan eg ha overdrevet ?

Eg har mulighet til å måle de forskjellie O2 nivåer vist de kunne hjelpe.
Hvikke nivå skalman ha ?

Det anbefales rundt 12 ppm oksygen for vørter (8-16 ppm). Jeg vet ikke hvor mye som er skadelig, men gjetter det er over 30.

Dersom du melder deg inn i Norbrygg får du tilgang på noen sider som er fulle av dypgående informasjon om det meste rundt brygging  :yes:

Visstnok kan vørter som blir luftet med O2 fra tank inneholde 40ppm og med den konsentrasjonen skal det kunne være dødelig for gjær, MEN jeg tror likevel det er nærmest umulig å få dødelige konsentrasjoner som hjemmebrygger. Jeg lufter vørteren selv med medisinsk O2 og brusestein. Ofte LANGT over hva som er anbefalt. Sikker på at jeg har mye mer enn anbefalt mengde O2 ved gjærstart. Likevel så gjærer samtlige av mine øl ned til ønsket FG. Jeg vet jeg har luftet 20L i over 4-5minutter på 1bar trykk uten at det gikk ut over sluttproduktet.

Jeg tror ikke O2 er ditt problem. Hvor aktiv er gjæren du bruker, hvilken temperatur gjærer du på?. Prøv å meske ved et steg på 65c. Jeg stegmesker også tidvis, 55c(20min) -60c(45min) -70c(45min) -78c(15min). Jeg får likevel lavere FG om jeg mesker ved et steg på 65c.

Fant litt mer info på Wyeast sine hjemmesider.

Oxygenation

Oxygen is a critical additive in brewing. Oxygen is the only necessary nutrient not naturally found in wort. Adding adequate oxygen to wort requires a fundamental understanding of why yeast need oxygen, how much oxygen they need, and how to get oxygen into solution and the factors affecting solubility of oxygen. 
Why Yeast Need Oxygen

Yeast use oxygen for cell membrane synthesis.  Without oxygen, cell growth will be extremely limited.  Yeast can only produce sterols and certain unsaturated fatty acids necessary for cell growth in the presence of oxygen.

Inadequate oxygenation will lead to inadequate yeast growth.  Inadequate yeast growth can cause poor attenuation, inconsistent or long fermentations, production of undesirable flavor and aroma compounds, and produces yeast that are not fit for harvesting and re-pitching.

How Much Oxygen?

Oxygen requirement is variable depending on:  yeast strain employed, original gravity of wort, and wort trub levels.

Some yeast strains have higher oxygen requirements than others.  It is generally safe to assume that you need at least 10ppm of oxygen.  10ppm will supply adequate oxygen in most situations. Over-oxygenation is generally not a concern as the yeast will use all available oxygen within 3 to 9 hours of pitching and oxygen will come out of solution during that time as well.  Under-oxygenation is a much bigger concern.

High original gravity (>1.065) wort, in addition to increasing osmotic stress on yeast, can cause problems with achieving adequate levels of dissolved oxygen. As the gravity of wort increases, solubility of oxygen decreases. Increased temperatures also decrease the solubility of wort.

The unsaturated fatty acids found in wort trub can be utilized by yeast for membrane synthesis.  If wort trub levels are low, yeast will need to synthesize more of these lipids and therefore will require more oxygen.

Methods of Aeration / Oxygenation

Homebrewers have several aeration/oxygenation methods available to them:  siphon sprays, whipping, splashing, shaking, pumping air through a stone with an aquarium pump, and injecting pure oxygen through a sintered stone.  We have tested all of these methods using a dissolved oxygen meter and have found that, when using air, 8 ppm of oxygen in solution is the best that you can achieve.  Injecting oxygen through a stone will allow much higher dissolved oxygen levels.  The chart below shows methods tested and the results.

Method DO ppm Time
Siphon Spray 4 ppm 0 sec.
Splashing & Shaking 8 ppm 40 sec.
Aquarium Pump w/ stone 8 ppm 5 min
Pure Oxygen w/ stone 0-26ppm 60 sec (12ppm)

It was concluded that pumping compressed air through a stone is not an efficient way to provide adequate levels of DO. Traditional splashing and shaking, although laborious, is fairly efficient at dissolving up to 8 ppm oxygen. To increase levels of oxygen, the carboy headspace can be purged with pure oxygen prior to shaking. The easiest and most effective method remains injecting pure oxygen through a scintered stone.

Tilbake
Topp