Ja, naboen bruker kveik, jeg gjør ikke det, men kveik var jo ikke noe annet enn gode gamle metoder med slike trefiltere som fanget opp gjær vel?
Men kveik fra det jeg vet er _ikke_ pof+ nei. Betyr det at man ikke kan få fruktige smaker eller fenol? Jo da, man kan vel det for det.. det finnes alltid/ofte undergjærtyper samtidig som andre faktorer kan påvirke smak som da gir inntrykket av fruktig smak fra kveik. Men som sagt, ekte kveiktyper er vel sagt er ikke pof+? (Jeg vet ikke mye om kveik).
Forskjellen på en pof+ og - da, er som du spør, at ved høyere temperaturer vil pof+ da skape diss fruktsmakene, fenoler som ofte blir uttrykt som en 'bananfølelse (22-24 helst). pof+ finnes det jo mange av men hvis en samme da blir gjæret på 18-20 si, så skal disse andre bistoffene gi mer en smak av nellik. Sånn grovt sett.
Hvorfor det er slik blir molekylær kjemi noe jeg aldri studerte mer enn 1.års kjemi på universitet som var vel noe lignende som kjemi på vgs?
Ved å søke på pof+ yeast fikk jeg dette opp som første forslag:
https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fmicb.2018.01640/full
Det er likevel ikke satt på spissen men som sagt, skal man ha typiske fruktige fenolsmaker, som Belgiske ofte er, eller noen hveteøl o.l. så blir spesifikke (pof+!) gjærtyper foreslått. Det nytter egentlig ikke da å bruke for eksempel S-04 med en høy temperatur, si 24 da.. du får _ikke_ profilen som ønsket.
Joda, du får nok en annen smak, en bismak ville jeg sagt ved høy temperatur da også men det er ikke den fruktige som man håper på Det blir vel mer diacetyl, tror jeg og man får letter enten smør- eller terpetinsmaker fremfor fruktige smaker.
Forresten, jeg lagde en meget fin øl her for noen mndr. siden, flott i smaken og alt, MEN når jeg glemte litt i en slik sodastrream plastikkflaske, (jeg jukset litt etter fermentering og brukte sodastream til karbonere for å se hva han ble mer eller mindre senere), så hadde jeg lokket på, etter noen dager når jeg åpnet den for å vaske, STINKET den IKKE av eddik eller alkohol men av metanol! eller terpentin, white sprit, noe helt forferdelig jæv*** løsemiddel. Det var litt sånn WTF moment.
Nå er jo plastikk en forferdelig ting å ha øl i på noe som helst tidspunkt, inkl slanger osv. men men, kreft blir det vel uansett disse dager.
Disse tingene har utviklet seg over århunder, og t.o.m. nylig fant en forskningsgruppe at 4-6g-l humle i øl er optimalt; mer enn det så er det en waste. Dette er det samme tallet som europeiske bryggerier kom fram til i noen århundrer. Stol på kunnskapen til store bryggerier/land/tradisjoner og ikke bruk en pof- på høy temperatur hvis det er pof+/høy temperatur du er ute etter i sammendrag.
Addendum: Var vel kanskje denne jeg hadde i tankene
Man kan vel få noe aromaendringer selv om man brukte mer da, men likevel ville selve syreopptaks/utvinningseffektiviteten dorppe markant etter de tradisjonelle mengdene.