Parti gyle og mesketider

Er det noen som har erfaringer med dette?
Jeg planlegger å lage de tre Bockene Bruse på lørdag og ser for meg å kjøre parti gyle med tre like mengder (22 liter preboil på hver). Tanken er å meske 20 kg malt i 50 liter vann, koke 22 liter av dette til trippelbocken, fylle på nye 22 liter til meskekaret, meske dette og så koke 22 liter av dette til dobbeltbocken, og samme prosedyre for enkeltbocken.
Hadde jeg brygget dette som én batch ville jeg mesket en time, men hvordan fordeler jeg mesketidene i parti gyle? 20 minutter på hver, en time på hver eller en mellomting?
 
Spennende brygg Lars :D Ikke noen gode tips til mesketider men vil gjerne vite åssen det gikk.. Og.. Selvfølgelig vil jeg ha smaksprøve :D
 
Hvorfor skal du meske igjen etter første avrenning? Alt skal være ferdig konvertert til sukker nå, så det eneste du trenger å gjøre er å skylle masken. Dvs. gjør som du beskriver, men nøy deg med å helle i vann, røre rundt og så tappe ut vørteren.
 
RasmusTK skrev:
Hvorfor skal du meske igjen etter første avrenning? Alt skal være ferdig konvertert til sukker nå, så det eneste du trenger å gjøre er å skylle masken. Dvs. gjør som du beskriver, men nøy deg med å helle i vann, røre rundt og så tappe ut vørteren.

Jeg tenkte kanskje at jeg fikk ut enda mer ved å meske lenger, men står kanskje heller i fare for å få ut uønskede stoffer? Jeg ser noen mesker 90 minutter, så da kunne jeg kanskje mesket 60 minutter på først run og 15 på de to neste. Da kan jeg også tilsette f.eks. litt sjokolademalt i de to siste meskene. Trenger da uansett tre kjeler for kok, så da må jeg bråfinne tre kjeler og tre koketopper til før i morra.
Ved kun skyllinger, gjør jeg det da med 78 grader?
 
Hehe, ja jeg tror den største utfordringen din blir kjeler  ;D

Du må huske på at når du skyller ut første gangen skyller du også ut mye av det som ikke eventuelt er konvertert, så det er like greit å la det meske ferdig først. Skal du tilsette mer malt må du la det stå litt ja, men er det bare for å få farge og smak trenger du ikke meske det, bare la det stå og trekke ei stund.
 
Jeg ville gitt de forskjellige batchene få lit tid til å sette seg og gjøre en ny worloft for ver runde. altså 60 min mesk første avrenning så 15(20)min vil, før andre og tredje avrenning.
Et lite tips det går an å trekke litt crystall malt og/eller chocolat malt i tredje avrenning, så blir den ikke så tynn. knus det og ha det i en humlepose eller no og gi det 20min eller så lenge den står før den kokes opp, dette kan da bli en duganes mild viss du ønsker  ;) .
 
Det ble 60 minutter på hovedmesken (20 min 63 grader og økning til 67 resten av mesketiden). Mesken besto av 20kg malt og 50 liter vann. De neste rundene fikk 50 gram sjokolademalt hver og ble mesket i drøye 30 minutter, med 22 og 15 liter vann. Jeg kunne sikkert klart meg med kortere tider, men dette ble mest praktisk på mitt oppsett. OG'ene ble hhv 1090, 1058 og 1048.
Jeg var noe uheldig med temperaturreguleringen i gjæringsskapet, og dunkene fikk en natt med kun 1 grad. Rakk heldigvis å se dette i dag tidlig og fikk justert den opp på 9 grader. Hvilke konsekvenser kan det få for bockene mine?
 
Tilbake
Topp