Parti skylling og OG?

Klarte SG1.090 før kok ;D
endte på ca 80 liter OG1.100
Tipper første avrenning lå rundt 1.100

gikk med 50kg malt så ikke veldig effektivt
 
Trond Svanøe skrev:
Det "beste" er vel å ikke skylle i det hele tatt. Skyllingen bidrar jo til å tynne ut vørteren. En tykk mesk og du vil kunne få relativt høy OG. Selv bruker jeg tabellen på denne siden: http://braukaiser.com/wiki/index.php?title=Understanding_Efficiency justert for effektivitet på mitt bryggeri, mine tall er en god del lavere. Sist brygg hadde jeg OG på 72 med en mesketykkelse på 3.3L/kg og ingen skylling.


Der er riktig. Høyest ved ingen skylling
 
Mengden malt har i seg selv lite / ingenting å si. Men derimot har forholdet malt/vann alt å si. For litt siden gjorde vi en runde med parti-gyle brygging.
Vi mesket inn med ca 2,2 l per kg malt. Første avtapping hadde da en SG på 1,100. Ulempen er selvsagt at vi fikk 27l i gjæringskaret fra ca 30kg malt. (Etter kok og medførende volumtap)
I tillegg fikk vi ca 45l vørter som hadde en OG på 1,060 etter koking.

Edit:
Et par trykkfeil og iphone spellchecker-feil
 
ØysteinM skrev:
Mengden malt har i seg selv lite / ingenting å si. Men derimot har forholdet malt/vann alt å si. For litt siden gjorde vi en runde med parti-gule brygging.
Når vi mesker inn med ca 2,2 l per kg malt. Første avtapping hadde da en SG på 1,100. Ulempen er selvsagt at vi fikk 27l i gjæringskaret fra ca 30kg malt. (Etter kok og medførende volumtap)
I tillegg fikk vi ca 45l vørter som hadde en OG på 1,060 etter koking.

Gøy :skitbra:

Hva gjær brukte du på dette brygget?
 
Tor-Henning skrev:
ØysteinM skrev:
Mengden malt har i seg selv lite / ingenting å si. Men derimot har forholdet malt/vann alt å si. For litt siden gjorde vi en runde med parti-gule brygging.
Når vi mesker inn med ca 2,2 l per kg malt. Første avtapping hadde da en SG på 1,100. Ulempen er selvsagt at vi fikk 27l i gjæringskaret fra ca 30kg malt. (Etter kok og medførende volumtap)
I tillegg fikk vi ca 45l vørter som hadde en OG på 1,060 etter koking.

Gøy :skitbra:

Hva gjær brukte du på dette brygget?

med så lite veske så går det vel litt tid for å få ut vørteren?
 
Vi gjæra først med slurry av WLP007 fra et brygg som ble tappet samme dag.
Deretter med WLP099 ca tre dager før flasketapping.
Inkl sukkertilsetninger hadde brygget en OG 1,140 og FG 1,031 når vi flasket, dvs 14,7% alkohol.

Har skrevet litt mer om dette i  tråden: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,12651.0.html Og som du ser der så var gjæring tydligvis ikke helt ferdig når vi flasket, så her skummet det masse over når jeg gjorde første smakstest nå på Fredag.
 
Tilbake
Topp