Passion ipa.

Hei med bryggere.
jeg brygget meg en Passion ipa fra Ølbrygging nå i helgen, i pakken lå det en bla en stor humlepakke med knock out humle som skulle tilsettes ca. 15 min etter kjølingen startet.
Noen som har erfaring med dette.
syns det hørtes litt rart ut, 15 min etter kjølingen startet. Vørteren var ca 25 grader når den ble tilsatt.
 
Det er en lite presis måte å skrive en oppskrift siden det er meget stor forskjell på hvor fort det enkelte bryggeri kjøler vørter.
Det hadde vært bedre om de skrev 'kjøl ned til 60 ℃, ha i humlen og hold denne temperaturen i 15 min før du fortsetter kjøling'.
Dette kalles Hop Stop / Hop Stand (HumlePause). Jeg skriver det slik i mine logger. HopStand: 60℃ @ 10min
Det går helt fint slik du gjorde det, men du hadde fått enda litt mer humlesmak dersom du hadde tilsatt humlen ved 60 ℃.
 
Sist redigert:
Hvis du tilsatte ved 25 grader blir det vil litt som å tørrhumle før gjæring, lite gunstig
 
Sendte Mail til Ølbrygging, fikk svar at det var feil på etiketten, humlen skulle tilsettes etter koking og før kjøling. Men jeg kommer ikke til å merke forskjellen sa de. Vørteren skal få stå til den er ferdig gjæret så får vi se det an. jeg har tatt vare på etikettene slik at jeg har det å vise om det skulle bli noe problem.
 
Det kalles Flame Out / 0 minutter.
Det går fremdeles helt fint, men å si at du ikke vil kjenne forskjellen, er feil.
Du kan be dem sende deg humle du kan bruke som tørrhumling de siste 5 dagene av gjæringen, siden de innrømmer at de har gjort en feil.
 
Tilbake
Topp