pH 7 kalibreringsløsning

Gahr

Norbrygg-medlem
Er det noen som vet hvor jeg får tak i kalibreringsløsning (pH 7) til pH-målere? Gjerne noe som ikke koster for mange lapper i frakt...

batterivann fra nærmeste bensinstasjon er avionisert vann, og det skal holde Ph7 etter læreboka ihvertfall.
spørs om dette er nøyaktig nok da...

Ebay?

http://cgi.ebay.com/pH-Meter-Powder-Buffer-Solution-4-00-7-00-10-00pH-set_W0QQitemZ250559279919QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_0?hash=item3a567f332f

Jeg kjøpte et bilig pH meter på nett. Angrer ikke et sekund - mye lettere å bruke enn pH papir.
Jeg fikk disse med på kjøpet
http://cgi.ebay.com/PH4-PH7-Pack-pH...mQQptZLH_DefaultDomain_0?hash=item3efd722b56
De er små og brukes fort opp hvis ikke du heller veska tilbake i flaska etter bruk.

Tror jammen jeg skal kjøpe en liter batterivann og se hvilken pH den har...

Jeg bruker forøvrig en blanding av potassium klorid og vann (ca 7g KCL per 100ml vann) for å lagre pH-meteret med.

Brygger nå, så PH utstyret er framme...

Jeg lette litt i kjelleren og fant ei flaske batterivann. Den må hå stått der i 10 år minst...

Kalibrerte meteret til 6.9 med PH 6.86 løsningen.
Målte batterivannet til PH 7.0.

Så batterivann teorien holder stikk. Det blir vel nøyaktig nok til brygging, iallefall hvis en sjekker med bufferløsning av og til.

Nei, det er visstnok ikke bra.
Jeg fant endel skriverier om dette på nettet og forsto det slik at proben trenger KCL salt for å holde seg.

Jeg fant dette fra databladet til en måler. Det er riktig nok fra  en annen enn den jeg kjøpte men prinsippet er nok det samme...
"Make 4M KCl solution by dissolving 7.45 grams of potassium chloride into 100 mL of DI or distilled water. Do NOT store the electrode in deionized water."

Gahr skrev:
Kan man oppbevare pH-meteret i batterivann også?

Nei! Det må du ikke, da blir den ødelagt. Du må ha elektroden i en ioneløsning, av samme ioner som det er inne i elektroden, ofte brukest HCl (saltsyre) eller KCl (Kaliumklorid) med en bestemt styrke (se manualen) fordi det hindrer glasset (som er en del av måleaparatet) fra å bli "tomt" for ionene det skal måle :)

Hilsen
Kjemiker og hjemmebryggsjomfu :)

Eller se her:

100ml  Bufferoppløsning (ph 7.01), brukes til  : Ph meter digitalt , eller for å kalibrere andre PH meter.
Bruk 10-20ml i et rent glass.
OBS !  Gjennbruk ikke væsken .
OBS!    Utsett ikke væsken for frost.

På Vin og Bar
1852.jpg

Finns også med pH 4,01

Hilsen Mic

Nei, den må du ikke bruke, det er en kalibreringsløsning med en pH=7-buffer som vil ha omtrent samme effekt som å sette den i rent vann.
Alt dette forutsetter at du har en glasselektrode (glassting du putter i væsken), men:

Jeg ville kanskje satt den i en løsning som er litt sur, for eksempel pH = 4 løsningen som blir foreslått. Løsningen må være sur siden det er H+-ioner (som er det vi kaller syre) som pH-meteret måler.

Mic skrev:
Eller se her:

100ml  Bufferoppløsning (pH 7.01), brukes til  : pH meter digitalt , eller for å kalibrere andre pH meter.
Bruk 10-20ml i et rent glass.
OBS !  Gjennbruk ikke væsken .
OBS!    Utsett ikke væsken for frost.

På Vin og Bar
1852.jpg

Finns også med pH 4,01

Hilsen Mic

Supert!

Så får jeg kjøpe noe annet å oppbevare det i!

Ja det funker fint. Har brukt det på de fire siste bryggene og er godt fornød. Det er ca. en milion ganger mer nøyaktig enn om jeg skal lese av ph-papir!
Det gjenstår jo se hvor lenge det varer, men når det koster 25 dollar inklusive shipping så er det jo nesten som forbruksvare å regne...

Viktste skrev:
Ja det funker fint. Har brukt det på de fire siste bryggene og er godt fornød. Det er ca. en milion ganger mer nøyaktig enn om jeg skal lese av pH-papir!
Det gjenstår jo se hvor lenge det varer, men når det koster 25 dollar inklusive shipping så er det jo nesten som forbruksvare å regne...

Da blir det enda 1000 ganger bedre for meg. takk for den, bestiller nå.

Tilbake
Topp