pH 7 kalibreringsløsning

Hopper inn på denne tråden, da det virker ganske relevant.

Kjøpte dette pH-meteret i høst, men har ikke fått prøvd det enda, da jeg er litt usikker på bruk og oppbevaring.
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=200463072355

Det står ingenting om å lagre det i lagringsløsning (som jeg uansett har kjøpt fra MoreBeer), men bør jeg gjøre det?
Kommer nok ikke til å bruke pH-meteret ofte, men vil teste ut pH i springvannet, ved mesking og under skylling på litt brygging etterhvert, og kanskje på noe øl.
Springvannet har trolig en pH på rundt 8, og bufferløsningene jeg har er på pH 6,864 og 4,003 (ved 25°C).
Har også kjøpt batterivann (avionisert/avmineralisert) til 19,- på Jula.
Får jeg da målt springvannet, eller bør jeg få tak i en buffer på 9 eller 10?

I følge manualen skal pH-meteret dyppes ca 5 cm ned i destillert vann (bruker batterivannet istedet, da det virker å fungere likt), men hvis jeg skal gjøre det med bufferløsningene, har jeg ikke nok..., og det samme med lagringsløsningen som fort vil gå tom. Er det bare "tuppen" som skal ned i bufferløsning og lagringsløsning?
 
Det er ikke optimalt å måle på "feil" side av pH=7 men 8 er så nært at jeg ikke tror det har noen praktisk betydning.  Om lagring varierer nok dette mye fra de forskjellige pH målerne.  De vi har på skolen må lagres i vann.  Og ja bare tuppen står i vann.

Om det ikke står greit forklart i bruksanvisninga så ville jeg ha sendt en epost til selger av pH måleren og spurt om hvordan den skal lagres.
 
Bruksanvisninga.
 

Vedlegg

  • PH-meter 1.jpg
    PH-meter 1.jpg
    1 MB · Sett: 222
  • PH-meter 2.jpg
    PH-meter 2.jpg
    738,1 KB · Sett: 218
Lars, hva måler du drikkevannet fra kranen til etter kalibrering? Jeg målte det til 6.9 og tenkte at det var feilkalibrert, men når jeg skulle kalibrere pH-meteret i 6.86 buffer-løsning viste det riktig :jaha:
 
Bjarte H skrev:
Lars, hva måler du drikkevannet fra kranen til etter kalibrering? Jeg målte det til 6.9 og tenkte at det var feilkalibrert, men når jeg skulle kalibrere pH-meteret i 6.86 buffer-løsning viste det riktig :jaha:

Har kun brukt pH-meteret ved to brygg. Første gang kalibrerte jeg ved 17 °C istedet for 25 °C.
Da målte jeg pH til 7,78 °C ved 18,6 °C og 8,00 ved 17,7°C på springvannet... Målte ikke springvannet ved andre brygging, men kalibrerte det da ved 25°C.
Bestilte nylig samme pH-meter som resten av hurven gjorde, da ATC tydeligvis ikke fungerer, og det var uansett så billig at jeg prøver å teste det mot et nytt.

Tror uansett jeg må prøve å lokke en kjemiker ned i kjelleren her iløpet av sommeren for å få forklart meg et par ting, hehe. :)
 
Lars skrev:
Bestilte nylig samme pH-meter som resten av hurven gjorde, da ATC tydeligvis ikke fungerer, og det var uansett så billig at jeg prøver å teste det mot et nytt.

Tror uansett jeg må prøve å lokke en kjemiker ned i kjelleren her iløpet av sommeren for å få forklart meg et par ting, hehe. :)

Da kan vi teste dem opp mot hverandre. Hvis du også får 6.9 på springvannet er det jo litt rart.

Ja, vi burde få en av bryggekjemikerne til å holde kurs i grunnleggende bryggekjemi :)
 
Bjarte H skrev:
Lars skrev:
Bestilte nylig samme pH-meter som resten av hurven gjorde, da ATC tydeligvis ikke fungerer, og det var uansett så billig at jeg prøver å teste det mot et nytt.

Tror uansett jeg må prøve å lokke en kjemiker ned i kjelleren her iløpet av sommeren for å få forklart meg et par ting, hehe. :)

Da kan vi teste dem opp mot hverandre. Hvis du også får 6.9 på springvannet er det jo litt rart.

Ja, vi burde få en av bryggekjemikerne til å holde kurs i grunnleggende bryggekjemi :)

Absolutt! Grunnleggende bryggekjemi med litt inkludert praksis står høyt på ønskelista mi over høsttiltak i Trøndersk Bryggerlaug. :)
Springvannet skal vel etter hva jeg forstår ligge litt over 8 her i byen.
http://www.trondheim.kommune.no/drikkevannskvalitet2010/
Har også hatt lyst i lengre tid på en tur tilVIVA, men avventer til jeg forstår litt mer og har fått noen flere målinger i boks.
 
Lars skrev:
Absolutt! Grunnleggende bryggekjemi med litt inkludert praksis står høyt på ønskelista mi over høsttiltak i Trøndersk Bryggerlaug. :)
Springvannet skal vel etter hva jeg forstår ligge litt over 8 her i byen.
http://www.trondheim.kommune.no/drikkevannskvalitet2010/
Har også hatt lyst i lengre tid på en tur tilVIVA, men avventer til jeg forstår litt mer og har fått noen flere målinger i boks.
Godt. Ja vannet skal ligge på 8, det er det jeg krangler med pH-meteret mitt om. Kanskje jeg skal teste det mot en pH4 buffer.
 
Jeg har forstått det som at du helst skal bruke en buffer i nærheten av det du skal måle.

Hvordan kalibreringsløsning fikk du med? Var den i pulverform, og isåfall hva blandet du den ut i?
 
Jeg fikk med 6.86 og 4.0 i pulverform. Den skulle blandes ut i CO2-fritt, destillert vann. Jeg tok en råsjanse og brukte 250ml kokt, avkjølt springvann. Tenkte at bufferen i det minste burde klare det for å kunne kalle seg en buffer, men jeg burde vel kanskje heller brukt batterivann.
 
Bjarte H skrev:
Jeg fikk med 6.86 og 4.0 i pulverform. Den skulle blandes ut i CO₂-fritt, destillert vann. Jeg tok en råsjanse og brukte 250ml kokt, avkjølt springvann. Tenkte at bufferen i det minste burde klare det for å kunne kalle seg en buffer, men jeg burde vel kanskje heller brukt batterivann.

Nå er jeg åpenbart ingen kjemiker, men springvannet har noe bufferegenskaper, annen pH (8 istedet for 7..?) og sikkert flere ting ved seg som skiller det fra destillert vann.
Kalibreringsløsningene jeg fikk med var allerede løst opp (akkurat nok til de to kalibreringene jeg foretok..).
Etter å ha kalibrert pH-meteret ved 25 °C, målte jeg pH på batterivann fra Biltema til 6,0 ved 25 °C og 5,8 ved 25,1°C 10 minutter senere. :jaha:
 
Bjarte H skrev:
Jeg fikk med 6.86 og 4.0 i pulverform. Den skulle blandes ut i CO₂-fritt, destillert vann. Jeg tok en råsjanse og brukte 250ml kokt, avkjølt springvann. Tenkte at bufferen i det minste burde klare det for å kunne kalle seg en buffer, men jeg burde vel kanskje heller brukt batterivann.

Hvis du kalibrerer springvann +buffer til å bli 6.9 og du så måler springvann til 6.9 etterpå, så er kanskje ikke bufferkapasiteten på bufferen allverden. Ville uansett aldri drømt om å bruke noe annet enn dobbeldestillert vann til slikt på en lab, så kam godt være at det er vannet som er problemet. Du tilsetter jobtross alt en ukjent mengde forskjellge salter til en blanding som skal ha en helt nøyaktig mengde av salter
 
Nå er ikke jeg kjemiker heller ;D men jeg husker buffer definert som en egenskap til å motstå endringer i pH ved tilsetning av base eller syre. Forskjellige buffere kan ha forskjellig kapasitet, dvs. de kan tåle forskjellige mengder syre/base-tilsetninger før de bryter sammen og pH endres mye. Buffere består også av korresponderende syre og base, og jeg trodde ikke at vann var en buffer. Melk derimot, den er en god buffer. Det var vel det jeg kan om buffer. Håper at det er riktig da :)

Edit: Takk for godt svar Lars B. Da skal jeg prøve å få noen på kjemi på NTNU til å kalibrere den for meg. Jeg trodde ikke at det var så nøyaktig/lav bufferkapasitet.
 
I følge linken til drikkevannet i Trondheim litt lengre opp i tråden, viser vannmålingene en snittverdi på 0,92 i alkalitet.
Det sier vel noe (til noen..) om bufferegenskapen til dette vannet?
Etter hva jeg forstår skal destillert vann ha de samme egenskapene som avionisert vann, altså være ren H2O og dermed ha en pH på 7.0?
Vil destillert vann fra Biltema og Apotek være av den kaliberen?
Jeg brukte destillert vann fra Biltema for å skylle pH-meteret mellom de ulike målingene.
Tror også jeg satser på å få tak i ferdigutblandede kalibreringsløsninger, for å eliminere feilkilder (meg selv) i størst mulig grad.
 
Lars skrev:
I følge linken til drikkevannet i Trondheim litt lengre opp i tråden, viser vannmålingene en snittverdi på 0,92 i alkalitet.
Det sier vel noe (til noen..) om bufferegenskapen til dette vannet?

Tror også jeg satser på å få tak i ferdigutblandede kalibreringsløsninger, for å eliminere feilkilder (meg selv) i størst mulig grad.
Riktig. Alkalinitet sier nok noe om bufferkapasiteten.

Jeg ser at KPT naturfag har pH-7 bufferløsning til 37,- stykket. Det kan godt være at det ligger på det samme hos Chiron i Trondheim. Det er vel viktig å ha KCl-løsning til å oppbevare proben i også.

Edit: jeg fikk forresten først stabile målinger når jeg rolig beveget pH-meteret rundt i løsningen.
 
Søkte på bufferløsning i nettbutikken til Chiron, men fant ikke mindre enn 1l på flaske, samt 25x20ml i poser.
Hvis 20ml holder, kunne det vært en løsning, men det kostet også 277,-...

Si ifra hvis du eller andre kommer over et sted der de har flere bufferløsninger og KCI-løsning til rimelig penge.
Vin og Bar har kun inne 1 av bufferløsningene nå.
 
Har noen flasker på jobben med bufferløsninger som har gått ut på dato. At de har gått ut på dato har ikke egentlig så mye å si, men om noen vil ha testet pH-målerne sine så kan jeg skaffe dette.
 
St.Bjørnar skrev:
Har noen flasker på jobben med bufferløsninger som har gått ut på dato. At de har gått ut på dato har ikke egentlig så mye å si, men om noen vil ha testet pH-målerne sine så kan jeg skaffe dette.

Gjerne det. :)
Kan komme innom til helga, hvis det passer?
 
Hadde siste arbeidsdag denne uka i dag, stikker til Oslo for å dra på hyttetur pluss en svipptur innom øl og matfestivalen som tilfeldigvis fant sted når jeg skulle dit likevel. Uka etter der har jeg vaktuke så da er jeg bortreist, men fra og med uka etter 13 juni og utover der så kan det går for min del. (Alt for full kalender)
 
Tilbake
Topp