Viktste skrev:Vin og Bar har jo oppevaringsløsning også...
http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=198_272&products_id=965
Vanskelig å se skogen når det er så mye trær :laugh:
Jepp! Den fungerer!
Viktste skrev:Vin og Bar har jo oppevaringsløsning også...
http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=198_272&products_id=965
Vanskelig å se skogen når det er så mye trær :laugh:
Bjarte H skrev:Lars, hva måler du drikkevannet fra kranen til etter kalibrering? Jeg målte det til 6.9 og tenkte at det var feilkalibrert, men når jeg skulle kalibrere pH-meteret i 6.86 buffer-løsning viste det riktig :jaha:
Lars skrev:Bestilte nylig samme pH-meter som resten av hurven gjorde, da ATC tydeligvis ikke fungerer, og det var uansett så billig at jeg prøver å teste det mot et nytt.
Tror uansett jeg må prøve å lokke en kjemiker ned i kjelleren her iløpet av sommeren for å få forklart meg et par ting, hehe.
Bjarte H skrev:Lars skrev:Bestilte nylig samme pH-meter som resten av hurven gjorde, da ATC tydeligvis ikke fungerer, og det var uansett så billig at jeg prøver å teste det mot et nytt.
Tror uansett jeg må prøve å lokke en kjemiker ned i kjelleren her iløpet av sommeren for å få forklart meg et par ting, hehe.
Da kan vi teste dem opp mot hverandre. Hvis du også får 6.9 på springvannet er det jo litt rart.
Ja, vi burde få en av bryggekjemikerne til å holde kurs i grunnleggende bryggekjemi
Godt. Ja vannet skal ligge på 8, det er det jeg krangler med pH-meteret mitt om. Kanskje jeg skal teste det mot en pH4 buffer.Lars skrev:Absolutt! Grunnleggende bryggekjemi med litt inkludert praksis står høyt på ønskelista mi over høsttiltak i Trøndersk Bryggerlaug.
Springvannet skal vel etter hva jeg forstår ligge litt over 8 her i byen.
http://www.trondheim.kommune.no/drikkevannskvalitet2010/
Har også hatt lyst i lengre tid på en tur tilVIVA, men avventer til jeg forstår litt mer og har fått noen flere målinger i boks.
Bjarte H skrev:Jeg fikk med 6.86 og 4.0 i pulverform. Den skulle blandes ut i CO₂-fritt, destillert vann. Jeg tok en råsjanse og brukte 250ml kokt, avkjølt springvann. Tenkte at bufferen i det minste burde klare det for å kunne kalle seg en buffer, men jeg burde vel kanskje heller brukt batterivann.
Bjarte H skrev:Jeg fikk med 6.86 og 4.0 i pulverform. Den skulle blandes ut i CO₂-fritt, destillert vann. Jeg tok en råsjanse og brukte 250ml kokt, avkjølt springvann. Tenkte at bufferen i det minste burde klare det for å kunne kalle seg en buffer, men jeg burde vel kanskje heller brukt batterivann.
Riktig. Alkalinitet sier nok noe om bufferkapasiteten.Lars skrev:I følge linken til drikkevannet i Trondheim litt lengre opp i tråden, viser vannmålingene en snittverdi på 0,92 i alkalitet.
Det sier vel noe (til noen..) om bufferegenskapen til dette vannet?
Tror også jeg satser på å få tak i ferdigutblandede kalibreringsløsninger, for å eliminere feilkilder (meg selv) i størst mulig grad.
St.Bjørnar skrev:Har noen flasker på jobben med bufferløsninger som har gått ut på dato. At de har gått ut på dato har ikke egentlig så mye å si, men om noen vil ha testet pH-målerne sine så kan jeg skaffe dette.