Viktste skrev:Vin og Bar har jo oppevaringsløsning også...
http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=198_272&products_id=965
Vanskelig å se skogen når det er så mye trær :laugh:
Jepp! Den fungerer!
Viktste skrev:Vin og Bar har jo oppevaringsløsning også...
http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=198_272&products_id=965
Vanskelig å se skogen når det er så mye trær :laugh:
Bjarte H skrev:Lars, hva måler du drikkevannet fra kranen til etter kalibrering? Jeg målte det til 6.9 og tenkte at det var feilkalibrert, men når jeg skulle kalibrere pH-meteret i 6.86 buffer-løsning viste det riktig :jaha:
Lars skrev:Bestilte nylig samme pH-meter som resten av hurven gjorde, da ATC tydeligvis ikke fungerer, og det var uansett så billig at jeg prøver å teste det mot et nytt.
Tror uansett jeg må prøve å lokke en kjemiker ned i kjelleren her iløpet av sommeren for å få forklart meg et par ting, hehe.![]()
Bjarte H skrev:Lars skrev:Bestilte nylig samme pH-meter som resten av hurven gjorde, da ATC tydeligvis ikke fungerer, og det var uansett så billig at jeg prøver å teste det mot et nytt.
Tror uansett jeg må prøve å lokke en kjemiker ned i kjelleren her iløpet av sommeren for å få forklart meg et par ting, hehe.![]()
Da kan vi teste dem opp mot hverandre. Hvis du også får 6.9 på springvannet er det jo litt rart.
Ja, vi burde få en av bryggekjemikerne til å holde kurs i grunnleggende bryggekjemi![]()
Godt. Ja vannet skal ligge på 8, det er det jeg krangler med pH-meteret mitt om. Kanskje jeg skal teste det mot en pH4 buffer.Lars skrev:Absolutt! Grunnleggende bryggekjemi med litt inkludert praksis står høyt på ønskelista mi over høsttiltak i Trøndersk Bryggerlaug.
Springvannet skal vel etter hva jeg forstår ligge litt over 8 her i byen.
http://www.trondheim.kommune.no/drikkevannskvalitet2010/
Har også hatt lyst i lengre tid på en tur tilVIVA, men avventer til jeg forstår litt mer og har fått noen flere målinger i boks.
Bjarte H skrev:Jeg fikk med 6.86 og 4.0 i pulverform. Den skulle blandes ut i CO₂-fritt, destillert vann. Jeg tok en råsjanse og brukte 250ml kokt, avkjølt springvann. Tenkte at bufferen i det minste burde klare det for å kunne kalle seg en buffer, men jeg burde vel kanskje heller brukt batterivann.
Bjarte H skrev:Jeg fikk med 6.86 og 4.0 i pulverform. Den skulle blandes ut i CO₂-fritt, destillert vann. Jeg tok en råsjanse og brukte 250ml kokt, avkjølt springvann. Tenkte at bufferen i det minste burde klare det for å kunne kalle seg en buffer, men jeg burde vel kanskje heller brukt batterivann.
Riktig. Alkalinitet sier nok noe om bufferkapasiteten.Lars skrev:I følge linken til drikkevannet i Trondheim litt lengre opp i tråden, viser vannmålingene en snittverdi på 0,92 i alkalitet.
Det sier vel noe (til noen..) om bufferegenskapen til dette vannet?
Tror også jeg satser på å få tak i ferdigutblandede kalibreringsløsninger, for å eliminere feilkilder (meg selv) i størst mulig grad.
St.Bjørnar skrev:Har noen flasker på jobben med bufferløsninger som har gått ut på dato. At de har gått ut på dato har ikke egentlig så mye å si, men om noen vil ha testet pH-målerne sine så kan jeg skaffe dette.