PH papir 1-12 er de nøyaktige nok?

Kortversjon: Er PH papir med stor skala nøyaktige nok? Er PH papir i det hele tatt nøyaktige?

Tenker å skaffe PH papir for å kunne finne ut om Starsan blandingen på sprayflasken holder mål etter en stund. Kjapp googling sier meg at den skal ligge på 3 eller lavere.

Vil også kunne måle vørteren under skylling for å se om jeg må avslutte skyllingen før alt skyllevannet er brukt. 5,8-6,0 er maks PH for vørteren som renner av ifølge googleriet.
Bruker i dag refraktometer til det. Ved SG på 1.010 stopper jeg. Har jeg noe å hente på å måle PH der? Noen som har målt PH og SG under skylling?

Petit selger PH papir med forskjellig skala.
1-12
3,8-5,5
5,2-6,8

1-12 er da den eneste som måler lavt nok for å teste Starsan.

5,2-6,8 virker mer egnet til å ta nøyaktige målinger under skylling.

Blir 1-12 papiret for unøyaktig til å måle vørteren? Siden det er en fargeskala på papirene, vil fargen på vørteren påvirke målingen?

Papir strimlene er egentlig ikke egnet til vørteren heller, da du kan forvente en nøyaktighet innenfor +/- 0,3. Måling av Starsan er strengt tatt ikke noe du trenger å bekymre deg om, såfremt du ikke gjenbruker eller lagrer i langsommelig tid. Bland eventuelt mindre mengde i kanna..

John Palmer sa i Brew Strong-podkasten at pH-strips ikkje er veldig nøyaktig, så digitalt måleverktøy er å foretrekke i heimebrygging. Nokon meir konkret grunn hugsar eg ikkje. Får stort sett med meg kva som er lurt å gjere frå den podkasten, men ikkje alltid kvifor. Sjølv om dei forklarar godt.

Veit at mange bestiller billig digitalmålar på eBay og liknande. Men antar strips fungerer noko lunde bra, bra nok i alle fall for mange.

Jeg forsøkte men fikk ingen fargeendring etter overdose av fosforsyre. Dette var med de stripsa som er konsentrert rundt 5-6. Min konklusjon var at det ikke var brukenes. Kjøpt hos vestbrygg.

Stiller du en akvarist et spørsmål om en målt pH-verdi får du spørsmål om hvilket måleverktøy du har benyttet deg av. Svarer du strips får du beskjed om å kaste de og bruke noe som faktisk gir et riktig resultat.
Bortkasta penger og misvisende med strips spør du meg. (Akvarist :)

Tilbake
Topp