pH ved mesketemperatur

Du kjøpte deg vel en pH-måler fra Hanna - tar du ut en prøve og kjøler den ned til romtemp før du måler? har du målt ved mesketemp noen gang? (og ev. sammenlignet med romtemp?)
Ja, tar en liten prøve i et litermål av stål som settes i kaldt vann, nedkjølingen går raskt og greit på den måten.

Har ikke målt ved mesketemperatur, pH meteret kan kun måle opp til 60 grader.
Har heller ingen interesse av å måle ved mesketemperatur, fordi de verdiene jeg bruker som referanse er basert på romtemperatur målinger.

Edit: litt off topic, men denne kalkulatoren har jeg brukt for å (grov) justere pH før første måling/kvalitetssikre tilsetningene
http://www.brewersfriend.com/mash-chemistry-and-brewing-water-calculator/?id=2Y9G71X

Sist redigert:
Et kvarters tid (for min del), bruker samme calc som Noget Undergjæret (brewersfriend) til å estimere pH på forhånd.

Samme her, venter 15 minutter og tar en måling. Bruker gjerne innmesk ved 55 grader på 15 minutter der jeg tar pH justeringene før forsukringsstegene.
Bruker Brewersfriend kalkulatoren og tilsetter vannjusteringer på forhånd slik at jeg starter ganske nær der jeg vil være. Bruker litt mindre enn det kalkulatoren foreslår slik at jeg kan finjustere hvis nødvendig når jeg når forsukringssteget. Erfarer at pH er ganske stabil etter 30 minutter og utover.

Jeg bruker EZWater Calculator for å finne riktig pH før jeg starter, men har ikke vært så nøye med målingene for å se om det stemmer.
Skal begynne å ta målinger fast fra nå av. Hvor lenge oppbevarer dere kalilbreringsvæskene før dere bytter?

Jeg har kalibreringsvæsker fra Hanna, uåpnet er de spesifisert til å holde i fem år. Etter åpning er det største problemet CO2 opptak fra luften, gjelder vel først og fremst alkaliske væsker altså 7.01.
Jeg oppbevarer væskene i kjøleskap (ikke gjæringsskapet,CO2 ;)) og setter de til romtemperatur før kalibrering.
Satser på at dette gir meg et år ihvertfall, kan jo kalibrere med fersk væske og måle de gamle når den tid kommer for å sjekke hvor mye differansen er.

Brewersfriend kalkulatoren har gitt meg teoretiske verdier som var innenfor 0.1-0.2 av faktisk målt pH, ganske bra synes jeg men sikter du på 5.3 så er 5.1 litt lavt.

Jeg kjøpte poser med bufferløsning for å blande i vann. Og 250ml målekolbe til å blande i. Noen som vet hvor nøyaktig slike billige saker er? Tidligere brukte jeg "patroner" med flytende buffer som ble blandet i "ionebyttet" vann. Prisen for slike tar knekken på mitt budsjett.

Jeg kjøpte poser med bufferløsning for å blande i vann. Og 250ml målekolbe til å blande i. Noen som vet hvor nøyaktig slike billige saker er? Tidligere brukte jeg "patroner" med flytende buffer som ble blandet i "ionebyttet" vann. Prisen for slike tar knekken på mitt budsjett.
De skal vel blandes i destillert vann? Nøyaktighet på bufferløsninger i fast form kan være god, noen produsenter oppgir tall som +/-0.02 pH. Så var det dette med billig og bra da..... Ph meteret får ikke bedre nøyaktighet enn det kalibreringsløsningene har.

Hva med denne pakken fra Bryggselv, synes den så billig ut https://www.bryggselv.no/utstyr-til...-Kalibreringsvæsker-4-og-7-400501-p0000000796

Her er en kar som har testet litt forskjellige kalibreringsvæsker, gamle data men indikerer at det ikke er irrelevant hvilken kalibreringsvæske som brukes

http://reefkeeping.com/issues/2005-02/rhf/index.htm

Edit: her er hva Hanna sier om emnet, antar at de ikke selger slike løsninger så må vel ta det litt i marketing sammenheng, men de punktene de nevner er vel uansett viktige når du blander selv

Buffer solutions that can be prepared in small batches from capsules, tablets or powders, are called “fresh” because they are prepared at the time of use. They are considered to be, but are not, very precise. The quality of buffer solutions depends on many factors that intervene during production: the quantity and quality of the chemicals and also distilled water that has been used in preparing the batches as well as the temperature and the instruments used to prepare them.

Sist redigert:
Tilbake
Topp