PH

Jeg har testet den med pH meter i speidelen. Men 5kg pilsmalt og 25 liter vann hadde den ingen virkning, pH 5.8 før og etter tilsetting, selv om jeg tilsatte dobbel dose ++. Når jeg tilsatte bryggesalter i tilegg falt pH verdien direkte ned til 5,2 ved 20C. Jeg er ikke sikker på hvilke av saltene som førte til reaksjonen, men har en følelse av at det var kalsium. Eller at det har noe med den kraftige oksyderingen som vørten blir utsatt for når den renner over kanten på maltrøret i speidelen. Ved lavere vann malt forhold som 15liter på 5kg malt som jeg ofte bruker i Igloo cooleren ser den ut til å fungere bra uten tilsetting av salter.
 
Gahr skrev:
Ramsvatn skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Jeg har begge deler men bruker papir til det er tomt ihvertfall, mye styr med kalibrering.
Men med 5,2 stabilisatoren er det ikke nødvendig med pH papir ser det t som.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener..  5,2 stabilasatoren?
Og hvordan ser et pH-Meter ut?

Jeg har et slikt pH-meter:

ph600.jpg


Det er lett å kalibrere (bruker kalibreringsvæske fra Vin & Bar med pH på 7). Meget enkelt i bruk. tror jeg betalte $11.90 på ebay.

5.2 Mash Stabilizer inneholder en forbindelse av natrium og fosfat, så vidt jeg husker. Poenget med det er at man skal treffe en pH nær 5,2 uansett utgangspunkt. Har hørt om noen som sier det kan sette litt smak på lette øl (tipper det i så fall kommer av Natriumet).

Dette var min mening :) etter noen tiår med instrumenter (El) har jeg ikke lyst til å begynne å kalbrere/sjekke for hver gang det skal brukes.

Refractometeret må justeres hver gang det skal brukes, satser på en engangskalibrering av hydometeret så er den grei.

pH meteret, regner med kalibreringsveskene ikke er engangs, det fulgte med 4,2 og 6,9 (tror jeg) :)
Det ser ut som ditt Gahr
 
Tilbake
Topp