Blir det nøyaktig nok med STC til mesking? Man får jo muligheten til stegmesking for en mye billigere penge med STC kontra PID. Noen som har innspill eller erfaringer? Fordeler/ulemper?
SSR var planen å bruke uansett. Jeg har en STC liggende, så derfor blir det mye billigere. En STC koster uansett ca 300kr, men skal man ha en programmerbar PID så er man opp mot 1000-lappen.STC-1000 har reléer som kun tåler opp til 10A, så du må nok investere i et SSR uansett, da er vel ikke prisforskjellen all verdens. Men å andre siden bruker Jo grainfather og andre STC med hell så hvorfor ikke?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Tanken er jo å få varmet opp til striketemp, for å så stegmeske frem til utmesk og videre opp til kok og få alarm mellom hvert steg. Det gjør at det ikke er så kritisk å følge med på klokka hele bryggedagen.Men hvorfor er det så viktig med denne programeringa?
I "vesleskapet" jeg holder på med nå så kommer jeg først gjøre forsøk meg variabel effekt på elementene både for mesk og kok. Jeg har ikke så mye å gjøre når meskinga pågår, så da kan jeg like godt sitte og regulere sirkulasjon og effekt og følge med på temperaturen. Sestos piddene blir da rene temperaturmålere.
Noen liker jo å følge med på gryta hele tiden under bryggingen, og synes det er en sjarm med det. Jeg liker at ting er automatisert Flasker ofte mens jeg brygger, så det er greit å ikke måtte være rundt gryta hele tiden heller.Ser den. Når jeg brygger så er det det jeg gjør. Når jeg er ferdig kan jeg gjøre noe annet.
Får jeg det til å fungere blir "meskessr-ene" liggende ubrukte.
Alternativet er jo STC, ikke manuell styring. Endrer du temp på PID´en manuellt mellom hvert steg?Jeg gjør alltid mer enn én ting, og storkoser meg med PID'en. Det er (for meg) umulig å holde en så jevn temperatur som PID'en klarer manuelt...