PID og SSR (trenger hjelp)

Jeg prøvde og søke etter denne på siden til auber, men fant den ikke. Lyst å sende meg link av PID og SSR som du har brukt?
Mobilen min liker ikke linker, men jeg ser at jeg skrev feil. Det skal selvfølgelig være syl-2352. Den finner du sikkert.

Edit: har samme ssr som du linker til.
 
Mobilen min liker ikke linker, men jeg ser at jeg skrev feil. Det skal selvfølgelig være syl-2352. Den finner du sikkert.

Edit: har samme ssr som du linker til.

I databladet så finner jeg ingen skjema der PID har 230V inn, og bruker PT100 element. Kan jeg bruke PT100 element der hvor TC elementet er på fig 5.2?
 

Vedlegg

  • Skjermbilde.PNG
    Skjermbilde.PNG
    106,2 KB · Sett: 36
Jeg ønsker ikke å være negativ, men dette er for øyeblikket ikke noe jeg vil anbefale deg å gjøre selv uten at en elektriker går over hele anlegget før du kobler på strøm.
Det er de små ting som skaper de største smellene. Eksemplifisert med at åpen/open betyr av...
 
RTD = PT100 og andre motstands tempfølere..
Kjøp en PT100 med 3 ledere.. PT100 kommer med 2,3 og 4 ledere..jo flere jo mer nøyaktig..3 leder er godt nok for brygging..
 
RTD = PT100 og andre motstands tempfølere..
Kjøp en PT100 med 3 ledere.. PT100 kommer med 2,3 og 4 ledere..jo flere jo mer nøyaktig..3 leder er godt nok for brygging..

Det er jeg klar over, men ser på skjema der, så er tilførselen 120V. Jeg har 230V. Betyr det ikke noe?
 

Vedlegg

  • Skjermbilde.PNG
    Skjermbilde.PNG
    106,2 KB · Sett: 23
2 PID på en varmekolbe??

Det var planen ja.

Tenker slik:
1.)
Varmer opp vann i tank1. PID_1 og PT100_1 (T1) regulerer da temperatur til ønsket verdi. Bruker ekstern herms med 3000W varmeelement til og varme opp vannet. Dette sirkulerer. PT100_1 (T1) er montert ved tank1.

2.) Når vannet er nådd riktig temperatur, transporters det over i mesketank (tank2). Her sirkulerer det også gjennom herms, men er nå PID_2 og PT100_2 (T2) som styrer varmeelementet. PT100_2 (T2) er montert ved tank2.

3.) Når mesking er ferdig transporteres det tilbake til tank1, hvor kokingen skal foregå. Er da PT100_1 (T1) og PID_1 som regulerer temperatur.

Har ikke mulighet til og ha mer enn 3000W varmeelement grunnet begrensinger fra kursen jeg bruker (16A). Og ved å kun bruke herms så slipper jeg lage hull i tankene. Ønsker med tiden og legge inn varmeelement i tank hvor jeg kan koke, må da ha to PID, legger derfor opp til det nå.
For best temperaturstyring så ønsker man vel å måle temperaturen rett ved tank, og ikke ved herms?

Høres dette helt galt ut? Legger ved bilder hvor du kan se hvordan jeg har tenkt:
 

Vedlegg

  • 1.PNG
    1.PNG
    36,4 KB · Sett: 31
  • 2.PNG
    2.PNG
    31,9 KB · Sett: 36
Det var planen ja.

Tenker slik:
1.)
Varmer opp vann i tank1. PID_1 og PT100_1 (T1) regulerer da temperatur til ønsket verdi. Bruker ekstern herms med 3000W varmeelement til og varme opp vannet. Dette sirkulerer. PT100_1 (T1) er montert ved tank1.

2.) Når vannet er nådd riktig temperatur, transporters det over i mesketank (tank2). Her sirkulerer det også gjennom herms, men er nå PID_2 og PT100_2 (T2) som styrer varmeelementet. PT100_2 (T2) er montert ved tank2.

3.) Når mesking er ferdig transporteres det tilbake til tank1, hvor kokingen skal foregå. Er da PT100_1 (T1) og PID_1 som regulerer temperatur.

Har ikke mulighet til og ha mer enn 3000W varmeelement grunnet begrensinger fra kursen jeg bruker (16A). Og ved å kun bruke herms så slipper jeg lage hull i tankene. Ønsker med tiden og legge inn varmeelement i tank hvor jeg kan koke, må da ha to PID, legger derfor opp til det nå.
For best temperaturstyring så ønsker man vel å måle temperaturen rett ved tank, og ikke ved herms?

Høres dette helt galt ut? Legger ved bilder hvor du kan se hvordan jeg har tenkt:
koblingsskjema.png
 
Hva er poenget med å varme meskevannet opp i tank1 når du kan gjøre det direkte i mesketank..??
Ska du koke med Herms? Vet du at det fungerer? har ikke sett den løsningen før.. Hvordan varme du skyllevann?eller kjører du no sparge?
 
Du ønsker vel en viss temperatur på vannet før malten tilsettes. Så varmer opp vannet i en tank og fører det over i tanken med malt i.
Jeg vet ikke om det fungerer, men prøver. Om det ikke går så setter jeg som sakt inn to PID, slik at jeg eventuelt kan bruke varmeelement direkte i tank.

Skyllevannet blir varmet opp i en gryte på gass ved siden av.


HS
 
Skal du ha i malt først så kjør vann inn i bunn,vi gjør det og fungerer veldig bra.(ikke rør før alt vann er overført).du får ingen luftlommer i mesken..kan du ikke det så ha i vann først og tilsett malt etterpå.. Vann på malt fra en liten pumpe blir bare en stor deig klump..
Synes du lager ting litt for komlpisert..

Hva med koking?
 
Husk at SSR ikke oppfører seg som et relee, di har en liten lekkasje strøm når di er av så usikker på om din parallell kobling av di fungerer optimalt.
 
Husk at SSR ikke oppfører seg som et relee, di har en liten lekkasje strøm når di er av så usikker på om din parallell kobling av di fungerer optimalt.

Kan jeg koble det opp slik som vedlagt skjema viser nå da? Har nå to varmeelement. ett i mesketan/herms og ett i koketank
 

Vedlegg

  • koblingsskjema1.png
    koblingsskjema1.png
    443,7 KB · Sett: 33
Ser bedre ut det.. eneste du har grå 220v fase inn på begge polene på varmekolbene..skal vel være brun som skal inn på SSR(2)

Hvor store kjeler er dette? 30/60 liter bryggeri?
 
Ser bedre ut det.. eneste du har grå 220v fase inn på begge polene på varmekolbene..skal vel være brun som skal inn på SSR(2)

Hvor store kjeler er dette? 30/60 liter bryggeri?

Er det riktig koblet nå, har prøvd å fulgt databladet til PID. liten figur nederst til venstre viser datablad.
 

Vedlegg

  • koblingsskjema2.png
    koblingsskjema2.png
    265,1 KB · Sett: 31
Ser ikke noe feil utenom lasken mellom 4 og 5 på PIDen.. den skal kun være der vist du har en 2 leder PT100
 
Tilbake
Topp