PID til å regulere temperatur i fryser

Pål_M skrev:
Du stiller da inn ønsket temp (f.eks 20) og antall grader ± (f.eks 1).

PID'en vil da legge strøm inn på 21 og ut på temp 19.

Da bruker du styreenheten som en termostat, ikke en PID-kontroller.
 
gustavf skrev:
protto skrev:
Å bruke denne utgangen er jo sjølvsagt uaktuelt på eit kjøleskap då vi snakkar om av/på pulsar ned imot eit par hundre millisekund. For ikkje å nevne at det er varmeutgangen...ville fungert motsatt av hensiken.
PID'en har også ein utgang for aktiv kjøling, det er ein releutgang som nok og vil vere hutrigare av/på enn eit kjøleskap hadde likt. I tillegg trur eg ikkje denne har noko fin regulering, då det ser litt tilfeldig ut når utgangen blir aktivert og ikkje.
Det er også eit par alarmutgangar som kan programerast til å bli aktivert ved valgfri temperatur. Desse kunne sjølvsagt brukast men du har ingen kontroll på om det er hysterese som passar eit kjøleskap, og kan risikere at levetida går ned.

Har du funnet en PID som har to utganger?
Den eg brukar har normal SSR utgang for varming, ein releutgang for aktiv kjøling (trur ikkje denne har pid-algoritme) pluss ein (eller to?) programerbare alarmutgang som legg til eit rele om tempen når ein valgfri  verdi.
Modellen min heiter cd101fk02-vm*an-nn den er kjøpt på ebay, har k-givar og er fabrikert av RKC instruments.
 
protto skrev:
Vis meg ein pid som kan styre eit kjøleskap/frys utan å ta livet av kompressoren og eg vil bli overbevist.

Inntil det skjer er eg av den oppfatning at det ikkje vil fungere særlig bra.

Det er selvsagt flaskehalsen; alle billig PID'ene jeg har sett på e-bay har ikke muligheten til å stille så lange duty-cycle, men om du har en slik PID vil den fungere bra.
Man kan få tak i en dyr PID brukt, lage en selv eller bruke PC og software PID i f.eks. LabView, Matlab eller C.
 
Gammel tråd, men fortsetter her.

Har en Pid av typen:
m.ebay.com/itm/Programmable-PID-Temperature-Controller-Ramp-Soak-Kiln-50-Segment-timely-cycles-/111049577802

Planen er å styre kjøleskapet ved at den automatisk styrer temperaturforløpet gjennom hele prosessen, en temp de første dagene så automatisk justere opp og så videre temp justeringer til cold crash, modning, lagring, med et sånt system så kan jeg brygge å sette det i skapet før jeg drar 4 uker på sjøen.

Så spørsmålet mitt er: kan jeg bruke denne? Ser at Protto i tråden her bruker en ganske lik til temp styring.
Eller må jeg kun bruke en stc-1000 evnt ut-200 på kjøleskapet? Men da får jeg vel ikke automatisert temperaturene?

Trenger jeg 2 st ssr eller 1 om det går å bruke Pid'n jeg har fra før?
 
I utgangspunktet vil en PID slå av og på kjøl/frys litt for ofte som er uheldig for kompressoren. Men det er sikkert bare at programere om intervallen. Vi bruker STC-1000 med oppgradert firmware (stc-1000+) og da legger vi inn hele gjäringsforløpet så som du beskriver det:

https://github.com/matsstaff/stc1000p

profil-editor til stc-1000+: https://04377c9983bdba740a8b0c997fe...t/0B7OSUyUx3xJzUVlLdkFyQ1lMLTg/hextabbed.html

Per nå må du programmere in verdierne manuellt ellerflashe om devicen med en arduino for at oppdatere profilerne. Men det jobbes med wifi-løsning så det kommer sikkert muligheter for dette innom en snar fremtid.
 
Har sett det går å flashe stc-1000
Men har har hørt om problemer og så er det ikke alltid man får riktig versjon som kan flashe når man bestiller, ville unngå det.
 
+1
Denne leverandøren er den som har levert riktig versjon hele tiden. Siden frakten er rimelig, bestiller jeg bare en om gangen da han en eller annen gang må gå tom...
 
Et godt tips det, men håper jeg kan bruke den jeg allerede har, vil helst slippe å programere på pc hver gang jeg vil gjøre temp justeringer, vil ha det enkelt.
 
Det er enkelt og justere temp direkte på enheten, også for variabel temp over tid, men jeg skjønner argumentet med å benytte det du allerede har :) Det har en tendens til å balle på seg...
 
Tilbake
Topp