Pils fra ølbrygging vil ikke gjære

Er andre gang jeg brygger lager så er litt usikker.
Forrige brygg ble gjæret med s-23 og ble igrunnen ganske grei etter litt tid.
Satte et ølsett på tirsdag, gjær ble tilsatt på onsdag pga temperatur, ca 8 grader. 4 dager ingen tegn til liv.
gjæren var lager 497 fra mauribrew, sto på nett at det skulle følge med to poser, i mitt sett var det kun en, kan det ha noe å si?

uansett, har tenkt på å enten kjøre opp temperatur til 12 grader å se, eller bare tilsette en pose med s-23 jeg har hatt liggende?
I dag ble utålmodigheten for stor og har nå gjort begge deler, så nå blir det spennende å se hva som sjer.

Hva skjer om en rehydrerer i vann som er for kaldt? Kan det være det? Hadde ikke helt kontroll på det og mistenker at vannet kan ha hatt 4-5 grader?

Hva skjer om en rehydrerer i vann som er for kaldt? Kan det være det? Hadde ikke helt kontroll på det og mistenker at vannet kan ha hatt 4-5 grader?
Å rehydrere i så kaldt vann dreper svært mange gjærceller ifølge de studiene og artiklene jeg har lest om emnet, opptil 60% dør. Altså ingen god ide, bør alltid følge gjærstammens temperaturanvisning for rehydrering, i dette tilfellet ville 38 grader vært optimalt og produsenten sier aldri høyere enn 40 og ikke lavere enn 32 grader.
Når du da i tillegg brukte kun en pose tørrgjær i tillegg for 25l? batch og gjærer på 8 grader som er et par grader under anbefalt fra leverandør, er dette ting som tilsammen kan forklare den lave aktiviteten i gjærkaret.

De tiltakene du gjorde ved å tilsette ny gjær og øke temperaturen virker veldig fornuftige med denne bakgrunnen :)

Takk for gode svar!
Ser ut som jeg må lese bruksanvisnig bedre neste gang ;)
Satser på at det kommer seg, men går ut fra at det hele vil ta litt tid.
Å hydrere gjæren på 35 grader hadde gått meg hus forbi, med alegjær pleier jeg å rehydrere på ca samme temp som jeg vil gjære på og tenkte det var samme fremgangsmåte med lagergjær og.

Takk for gode svar!
Ser ut som jeg må lese bruksanvisnig bedre neste gang ;)
Satser på at det kommer seg, men går ut fra at det hele vil ta litt tid.
Å hydrere gjæren på 35 grader hadde gått meg hus forbi, med alegjær pleier jeg å rehydrere på ca samme temp som jeg vil gjære på og tenkte det var samme fremgangsmåte med lagergjær og.
Ale-gjær bør også rehydreres i kroppstemperatur...

Rehydrering? Hva er det? Jeg har ikke gjort det noen gang på de 5 bryggene jeg har satt, har hørt/lest at man bare kan strø tørrgjæren rett i vørteren. Satte en pils fra ølbrygging.no (min første) med samme type gjær som trådstarter på søndag og den har ikke begynt å gjære ennå etter 3 døgn. Bør jeg tilsette ny gjær? Jeg har ikke samme gjærtypen men har Saflager S23 i alle fall.

Du finner mange tråder om rehydrering av tørrgjær. Og produsenten har trolig også oppskrift på dette.
Kort oppsummert så sier de med peiling at tørr direkte i bøtta kontra rehydrert kan føre til at opp til halvparten av gjæren stryker med.
Jeg hadde nok tilsatt mer gjær men har kun brukt W-34/70 til lagere.

Du finner mange tråder om rehydrering av tørrgjær. Og produsenten har trolig også oppskrift på dette.
Kort oppsummert så sier de med peiling at tørr direkte i bøtta kontra rehydrert kan føre til at opp til halvparten av gjæren stryker med.
Jeg hadde nok tilsatt mer gjær men har kun brukt W-34/70 til lagere.

Jeg er ganske sikker på at jeg har W-34/70 også liggende, hvordan rehydrerer du denne?

Husker ikke hva Fermentis skriver. Tipper det er en god desiliter (kokt og avkjølt) vann med 25C pr pakke gjær.
Strø gjæren over vannet, vent et kvarter og rør opp. Google det og les selv.
Men så kommer bøygen. Etter det jeg forstår bør gjær ha maks 5 grader høyere temperatur enn vørteren.
Helst bør den være lik eller ett par grader lavere. Og så vil gjæren helst ikke ha slike voldsomt raske temperaturendringer, ihvertfall ikke nedover. Og jo lengre tid som går før du har den i vørteren jo flere celler dør.
Men jeg hadde latt den kjøle seg ned tid i kjøleskapet. Hadde sjekket temperaturen underveis med desinfisert termometer. Hvor lang tid dette tar er avhengig av mye men jeg hadde nok ikke brukt så mye med enn en god time på dette.
Andre gjør nok dette på annen måte. Jeg sier ikke at min måte er bedre eller dårligere enn andres.
-Håper nok en gang at det kommer noen kloke ord fra de som kan.

Tilbake
Topp