Pils som har skiftet farge til mørk

Hei folkens

Har brygget noen pilsbrygg og disse er nå flasket og korket men har et spørsmål, fargen på ølet når jeg tappet de på flaske er veldig lys siden jeg kun bruker pilsnermalt men fargen begynner å bli brun litt gullerotfarget etter 3-4 uker på flaske er dette normalt ?

har alltid en blank flaske å se på så jeg kan følge med hvordan modningen utvikler seg, ellers bruker jeg brune falsker til resten av ølet jeg tapper. men samtlige flasker fra alle bryggene jeg har laget blir mørke !  :jaha:
 
Det kan være oksidering av øl, noe som kan medføre at ølet blir mørkere. Hvis du tar smaksprøver, merker du da om ølet er oksidert? Ellers så kan jeg tenke meg at lagring generelt kan påvirke ølfargen.
 
he he og oksidering i ølet er normalt ? har ikke peiling jeg, har smakt på ølet og det smaker godt, ingen ring i halsen på plaken eller noe så det er ikke innfisert  :skitbra:
Men hadde egentlig ønsker om en lys fin pilsner til i sommer da  :(
 
Oksidering i ølet er ikke ønskelig, men det kan forekomme, bl a dersom den varme vørteren etter koking har fått mye luft i seg, eller dersom korkene ikke tetter veldig godt, for å nevne noen mulige årsaker.

Her er et utdrag fra dommerprotokollen til Norbrygg, hvor oksidert øl beskrives:

uggen, innestengt, gammel. Utvikles i kontakt med oksygen etter hvert som ølet eldes. Påskyndes av høye lagringstemperaturer. Smaken kan bli vinaktig, som bløt bølgepapp, råtne grønnsaker, sherryliknende, barnebleier. Unngå oksygeneksponering ved all pumping, dekantering, tapping m.m. og fyll flaskene godt. Unngå varme!
 
Eduard skrev:
Oksidering i ølet er ikke ønskelig, men det kan forekomme, bl a dersom den varme vørteren etter koking har fått mye luft i seg, eller dersom korkene ikke tetter veldig godt, for å nevne noen mulige årsaker.

Her er et utdrag fra dommerprotokollen til Norbrygg, hvor oksidert øl beskrives:

uggen, innestengt, gammel. Utvikles i kontakt med oksygen etter hvert som ølet eldes. Påskyndes av høye lagringstemperaturer. Smaken kan bli vinaktig, som bløt bølgepapp, råtne grønnsaker, sherryliknende, barnebleier. Unngå oksygeneksponering ved all pumping, dekantering, tapping m.m. og fyll flaskene godt. Unngå varme!

Sherrylignende passet ikke så bra inn sammen med resten av usmakene.
 
Det er vel mest den delen av smaken/lukten som får sherry til å være annerledes en rødvin som kjennetegner oksidert øl (og forsåvidt også vin).
 
Marius Hegglund skrev:
Hmmm ølet står å lagrer på badet der det er 20 grader pluss, det er kanske ikke så lurt det da ?

Det kan være med på å fremskynde prosessen ja. Når ølet er ferdiggjæret i flasken er det lurt å lagre ølet kjølig fremover, f eks kjellertemperatur.
 
Tilbake
Topp