Pilsner og lagering

Hei, jeg har brygget 2x20 liter lager/pilsner i samme batch, 20l med wlp800 og 20l med wlp830, saaz humle og northern brewer bittering. Jeg brygget 10.12.2011, OG var 1.048.

Nå har jeg målt den ene gjæringsbøtten med wlp830 til SG 1.007 (som den har stått på siden 22.12). På denne ølen er krausen omtrent helt borte, og den smaker faktisk veldig bra allerede, kanskje bare litt kvass i smaken, men ellers overraskende rein og fin.

Kan jeg ta tappe wlp830'en over på fat nå, sammen med karboneringssukkerløsning?

Eller skal jeg ikke ta med karboneringssukker og la den stå til lagering en måneds tid, og så tilsette karboneringssukker senere?

WLP800'en ble målt til 8 på refractoen som tilsvarer 1.019 SG den 22.12, nå er den nede i 7, som tilsvarer 1.016. Her er det ca. 3-4 cm høy krausen, og det har blitt mer krausen enn det var 22.12. (dette var en litt gammel gjær, 3 rør som ble steppet opp i 2 omganger.) Antar at det er diacetyl jeg smaker her, det var litt spesiell smak på denne pilsen ennå.

Dette er mine første pilsner/lager, har lest masse på nettet om lagering, både her og på andre forum. Mange foreslår å gå over til secondary når man fortsatt har litt krausen, og i tillegg ta en diacetyl-rest i 3 dager på 18-19 grader før lagering osv. osv :)

Noen som kan opplyse? :)

Jeg lar alltid lageren stå i 3-4 uker på primærgjæring, og etter dette rett til karbonering. De siste dagene hever jeg temperaturen sakte opp mot 19-20 grader og da synker SG som regel med noen poeng. Jeg skal ikke uttale meg så mye om hva som kan funke og ikke, men jeg tar aldri noen sjangser angående gjæringen.

Takker, da lar jeg den stå 1 uke til på primærgjæren. Den andre jeg brygget samtidig, som har en annen gjær, har fortsatt et 1 cm lag med gjær-skum og dotter på toppen, denne tok jeg ut av 8-9-graders rommet nå, for å få i gang gjæren litt til. Vet ikke om WLP800 generelt er mye treigere enn WLP830, eller om jeg hadde litt vel lite levende gjærceller, men gjæringen har i hvert fall gått ca. dobbelt så raskt på WLP830.

WLP830'en smaker omtrent drikkeklar, fristende å bare ta seg et glass rett fra gjæringsspannet :)

Jeg brygget to typer lager ved forskjellig tidspunkt, med samme type gjær. På den første var det en del bismaker de første ukene, med den andre var det så godt som ingen. På den ene (husker selvfølgelig ikke hvilken) tok jeg temperaturen sakte opp mot 20 grader, altså over flere dager. Med den andre kjørte jeg rett på med 20 grader i en/to dager. Om det var tilfeldigheter som spilte inn eller om dette faktisk gjorde så stor forskjell, det skal jeg ikke si noe om. Det må jeg finne ut ved en seinere anledning. Jeg har såpass god kontroll på gjæringstemperatur at dette er noe jeg kan undersøke.

Tilbake
Topp