Pilsner på spraymalt og humlepellets?

Hei!

Jeg smakte for kun noen uker siden et hjemmebrygget øl og ble kjempeimponert over smaken. Det førte til at jeg kjøpte et nybegynnersett fra vinogbar som inneholdt det nødvendigste. Det var en lager med ale-gjær som i går ble tappet over på flaske etter 1 ukes gjæring på 22 grader. Jeg fikk prøvesmakt såvidt og det smakte øl. Lykke!

Siden det første brygget ser ut til å gå strålende så har jeg veldig lyst til å sette igang med nytt igjen. Kan være jeg bør prøve ett brygg til med ølsett, men lufter tankene mine om et brygg på spraymalt her. Jeg er veldig glad i pils, og lurer derfor på å prøve meg fram til en pils på egenhånd. Pga. litt begrensede ressurser og lite utstyr tenkte jeg derfor at det kanskje kunne være mulig å lage et øl på utelukkende spraymalt? Jeg har forstått at man trenger lave temperaturer for å få til en skikkelig lager. Jeg har et kjellerom hvor jeg kan oppnå 16 grader stabilt og evt et annet rom der jeg kan oppnå temmelig nøyaktig 22 grader. Dette utelukker sånn jeg har forstått det de vanlige lagergjærene, men jeg kom over en variant som har arbeidstemperatur på 14-18 grader så da bør jo 16 være midt i blinken.

Kunne jeg laget en god pils på følgende?:

4 kg lys spraymalt
100 gr saazhumlepellets
Wyeast WLP810 - San Francisco Lager

Hvilke intervaller bør jeg tilsette humlen på? Bør jeg kjøpe humleposer i tillegg? Jeg har kun ett gjæringsfat, vil det bli et problem å ikke stikke om underveis i gjæringen? Kan jeg evt stikke om via to store gryter mens jeg rengjør gjæringsspannet?

Utstyret jeg har pr i dag:

Gjæringsspann med gjærlås
Gryte på 19 liter
Hevert
Bryggrens
Flaskebørste
Korkpåsetter

Og sist, takk for et flott forum! Har fått svar på mange spørsmål kun ved å lese tidligere tråder.

Mvh,

Jonas

tappet på flaske etter en uke..... litt risikabelt etter bare en uke....
og 22 grader hørtes litt høyt ut, men blir nok drikkendes, bare ikke flaskene blir bomber da...:)

Kjapt svar, takk for det! Det sto 6 dager i oppskriften og ploppingen hadde stoppet helt opp, så jeg tok sjansen! Men jeg er nok litt ivrig på å smake  :)

Det er ikke nødvendig å stikke om under gjæringen. Stikk om rett før du har ølet på flaske, f.eks. på et kar med litt sukkerlake. En gryte bør kunne fungere fint, så lenge den er helt ren og sånn ca. steril, men om du overfører frem og tilbake blir sjansen for å oksidere ølet større. Dessuten er det jo unødvendig.

Om jeg skulle laget noe pilsnerlignende av dine ingredienser, ville jeg først laget en starter til gjæren med 300 gram spraymalt til tre liter vann (ingen humle, og ikke mer enn 100 gram per liter), deretter til 23 liter øl:

3 kg spraymalt

60 g Saaz 60 minutter koketid
20 g Saaz 15 min. koketid
20 g Saaz idet du slår av platen.

Jeg tror ikke sjansen for flaskebomber er så stor for det forrige ølet ditt, men du ville kanskje fått mindre bunnfall på flaskene om du lot de stå lenger. Og ja, 22 °C er for høy temperatur -- gjæringstemperaturen blir gjerne en del høyere enn romtemperaturen.

Hjertelig takk for svar. Bør jeg bruke en humlepose eller tepose for humlepelletsene? Eller bunfaller kanskje dette sammen med gjæren? Da jeg kun har 19 liters gryte til disp, og det gjerne skummer litt, vil det være ok å kun koke opp ca. 10 liter vann og heller etterfylle med nok kaldt vann? Da sender jeg bestilling på råvarebe i dag og håper å få det innen lørdag.

Pose er bortkastet på humlepellets. De løser seg uansett opp og legger seg i bunnen av kjelen (eller i gjæringskaret, om du ikke er forsiktig når du heller over). Etterfylling med kaldt vann er vanligvis ikke noe problem, men vannet må være rent. Norsk springvann er vel som regel det.

Topp. Da har jeg bestilt 4 kg lys spraymalt, pellets og gjær. Håper på godt resultat. Liker å tenke at det enkle er det beste.  :skitbra:

Er det grunn til å tro at det blir et godt brygg?

Da er brygget på gjæringstanken! Spent på resultatet. Gjør som white labs foreslo og lar brygget stå på høyere temperatur til gjæringen starter før jeg flytter over til 16 grader. Midt imellom anbefalingen på 14-18. Takk for all hjelp hittil.

Nå har brygget putret og kost seg siden søndag kveld. Gjæringen startet ikke før etter et døgn så jeg fikk helt panikk og bestilte nye pakker med gjær, denne gangen saflager s-23. Heldigvis tok det seg opp og gjærlåsen har putret fint og konstant siden søndag kveld. Det lukter deilig av humle og jeg gleder meg febrilsk til å smake ved tapping :D . Nå har jeg også to pakker gjær, så det blir vel fort en runde til med lager. Tenker å gå til innkjøp av et nytt kjøleskap for å erstatte det jeg allerede har stående i matboden som har tatt kvelden.

Men jeg har merket en ting, brygget er helt fullstendig "super"-grumsete, grønnbrunt og ingen sikt. Dette er kanskje bare gjær som jobber og humlen, som vil bunnfalle ettehvert?

Ja, det er helt vanlig. Når gjæren er ferdig vil den bunnfelle, og humlerester vil også legge seg på bunn. RDWHAHB.

Tilbake
Topp