Pilsner som ikke vil gå under 1020

Hei, her en Pilsner som ikke vil gå under 1020, er det noe jeg kan gjøre for å få den ned, kan jeg tilsette mere gjær.

Det er snakk om en tjekkisk pilsner fra oppskrift her på forumet.

Brukte 4 rør til 50 liter.

Tor
 
Vi gjorde ikke det nei, bare fallet fra slangen til konen som laget skum. :bank2:

Men er det ingenting som kan gjøres nå annet enn å drikke det som lettøl da..
 
Kan godt tenkes at feilen ligger der ja. Hadde dere 5 rør rett i vørteren eller ble det laget starter? Og hvor lenge har brygget stått til gjæring?
 
Det er vel lite å gjøre med dette nå. Vil tro dette er en kombinasjon av for lite gjær og for dårlig beluftning. Litt avhengig av alder på rør og OG så har dere vel i beste fall brukt 50% av anbefalt gjærmengde. Dette hvis dere bare tilsatte gjæra rett i gjæringskar.
 
Da regner jeg med den går i listen som bryggetabbe.

Fra nå av blir det en starter på alt, må bare kjøpe inn en magnet rører og noen kolber...
 
tor.gilje skrev:
Fra nå av blir det en starter på alt, må bare kjøpe inn en magnet rører og noen kolber...

Eller bruke tørrgjær rett i dunken med (nesten ) like godt resultat -  eks. W-34/70 ?
 
[/quote]
Enig i dette, bortsett fra (nesten).  :)
[/quote]

Helt enig med deg, men ville jo ikke skryte for mye da .........
 
Peter T skrev:
FredT skrev:
Eller bruke tørrgjær rett i dunken med (nesten ) like godt resultat -  eks. W-34/70 ?
Enig i dette, bortsett fra (nesten).  :)

Da går jeg for det, hvor mye trenger jeg da for å komme ned til 1009, må få bestilt snarest, reiser om 17 dager og da må denne være på fat og flasker.
 
Jeg tenkte mest på å bruke dette "i stedet for" en annen gang.  Mye enklere enn å tukle med gjær som kan bli for gammel og startere o.l.
Jeg sier ikke det er det eneste rette å gjøre, men det funker faktisk fint.

Om du kan redde den batchen du har problemer med nå er jeg ikke sikker på. At den ikke har gjæret under 1020 kan ha andre årsaker enn gjæren.
To brev slik W-34/70 er ellers normaldosering til ca. 50 liter.

Og skal du gjære lenger ned på et vis nå har du dårlig tid (jfr. må være på flaske om 17 dager) - noe som ikke bingo når du skal lage lagerøl - tror jeg ;-))
 
Du skriver ikke oe om meskingen du har gjort.
Kan det være at du har hatt litt høy tempertur når du mesket.
Dette kan jo gi en del ugjærbar vørter
 
proger skrev:
Du skriver ikke oe om meskingen du har gjort.
Kan det være at du har hatt litt høy tempertur når du mesket.
Dette kan jo gi en del ugjærbar vørter
Tempen skal det være god kontroll på
 
Men hva var mesketemperatur ? det er ingen som greier å overbevise meg om at dette kommer av gjær eller belufting, da skulle isåfall jeg også vert utsatt for høy OG, men høde høy OG.følgeny mesketemp har jeg vert utsatt for med på
 
Tilbake
Topp