pitching lagergjær

kaarekri

Norbrygg-medlem
Hei,

Har planer om å brygge en lagerøl og har lest litt om pitching av lagergjær. Jeg forstår det slik at den beste måten å pitche gjæren på er når vørteren er kjølt ned til gjæringstemperatur (10-12 grader). Men bryggeoppsettet mitt får jeg kun kjølt vørteren ned til 18 grader. Har tenkt å bruke en type tørrgjær, f.eks. saflager s-23 og gjære i temperaturstyrt kjøleskap.

Jeg ser da to muligheter:
1. Sette vørteren kaldt natten over og pitche dagen etter når den er rett temperatur.
2. pitche gjæren ved 18 grader og sette kaldt.

Hvilken er best?

Kåre
 
Begge deler vil nok gå bra. Temperaturen på vørter og gjær bør være mest mulig lik ved pitching. Om du velger alternativ 2 vil det likevel ta en del tid før gjæringen starter, så du skulle være på trygg grunn i forhold til for høy gjæringstemperatur. Dette alternativet høres ut som det enkleste for deg.
 
Jeg har testet begge disse. Den der jeg satt brygget kaldt over natta og pitchet dagen etter ble bra, men den der jeg pitchet ved ca 18 grader og satt det kaldt ble bare fæl. Smaker fruktig, og egentlig bare fælt. Damer kan synes det er ok. Funker nesten på nachspiel

Sent from my HTC Desire using Tapatalk 2
 
Takk for svar.

Da er stillingen 1-1. Heller mest mot alternativ 1 og la vørteren stå kaldt natten over.

Kan valget av gjær ha noe å si for hvilket pitchingalternativ som er å foretrekke?

Jeg hadde tenkt å gå for saflager w-34/70 og ønsker å brygge en lager som mørk og maltpreget.
 
Nei, det skal ikke ha noe å si. Det er viktig at temperaturen på gjæren du tilsetter ikke er nevneverdig forskjellig fra vørteren, uansett gjærtype. Dette for å unngå å stresse gjæren. Sørg for at vørteren er godt beluftet. Dette og gjæringstemperatur er viktig for å få resultatet du ønsker. Sørg for all del for å ha nok gjær. Lykke til!
 
Siden det er 1-1, gjør begge deler!

Sett vørter OG starter i kjøleskap, pitching neste dag eller når begge har samme riktige temperatur.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2
 
Du har ikkje "enkle" måter å kjøle på som du ikkje har tenkt på?
No veit ikkje eg kva volum det er snakk om, men eg ser isbiter og kjøleelement er nevnt enkelte stader som "lett løysing" på siste gradene. Kan dette vere noko som fungerer i ditt tilfelle? Sette gjæringskaret i eit større kar som er fylt med is og samstundes gjerne sette dette i kjøleskapet?
 
Starter i kjøleskap og pitching neste dag høres ikke ut som dårlig ide...

Har ikke veldig lyst til å hive rundt med istider og kjøleelementer. Har hatt infeksjoner før og har ikke lyst til å introdusere nye faktorer i bryggingen nå hvor jeg endelig har fått ordnet opp i det.

Men kanskje en pre-chiller kunne hjelpe med et par ekstra grader. Må bare finne en ekstra kjølespiral først.
 
På røyret med wlp830 som eg skal bruke, står det følgande:

"Shake yeast well, open cap carefully, add to 5 gallons of aerated wort or must at 70-75*F (21-24*C). Keep at this temperature until fermentation begins. One vial will usually start fermentation in 5-15 hours. The keys to a quick start are good aeration and temperature over 70*F (21*C) at all times until fermentation begins"

Altså tolkar eg det slik at det er alternativ 2 som er mest rett, berre at ein må vente til gjæringa er igong før ein set det kaldt.
Meiner å ha lese at temperaturen ikkje bør synke under gjæringa. Det vil den jo gjere dersom ein følgjer bruksanvisningen til White Labs.
Blir heil forvirra eg.....  :jaha:
 
Tilbake
Topp