Planlagt bryggeri, tips mottas med takk

Jeg har planlagt ett ettkjeles bryggeri med meskekar. Ønsket er ett relativt stort bryggeri som ikke tar for stor plass under lagring, er enkelt å ta frem og enkelt å rengjøre. Ser ikke behov for herms til og begynne med. Kommer ikke til å ha HLT. Blir heller å skylle med kaldtvann (etter å ha lest om dette her, evt varmt vann fra springen). Kan eventuellt legges til ved en senere annledning. Det skal ha minimalt med "mikk/makk" som kan hikke under brygging. Utgangspunktet er en 110 l kjele fra Storagrytor. Jeg vil kunne brygge så jeg får ca 75 liter til gjæring.

Ett bilde skal jo si mere enn 1000 ord så jeg begynner med min skisse.

P1160033.JPG

Kjelen står på en vekt av typen industri som ikke skrur seg av og skal klare 150 kg. Dette for å ha kontroll på volum.
Kjelen blir foret med to 3000W element som blir instalert slik at de kan skrus ut for rengjøring. Skal monteres i vanntette bokser.
På krana ut i bunnen monteres triclamp.
Det monteres sensor til Pid over det analoge termometeret som følger med kjelen.

I lokket monteres:
2 gjennomganger med gardene utvendig og triclamp innvendig til 25 fots kjøler i rustfritt stål (evt 50 fots)
1 triclamp utvendig av stor type med overgang til stor silikonslange for avdamping
1 triclamp utvendig med gjennomgang til triclamp innvendig. Her kobles slange under sirkulasjon og rør til whirlpool.
Triclamp fra kran via pumpe tll inntak i lokk.

Meskeinnsatsen har silbunn og utsparing for temp sensorer (derfor de sitter på linje). Den har bein som holder den over varmeelementene. Lages fra VVB med perforert plate som bunn. Lages for så lite dødvolum som mulig. Innvendig feste for løfting fra kran.

Stativ med hjul til å trille hele greia. 2 av hjulene skal være låsbare. Roterbar kran med håndvinsj. I stativet festes pumpen og beholder til avdamping. Pumpen har kran på ut for regulering av flow.

Styringen av temp skal være så enkel som mulig. Har bare 16 amp sikringer tilgjengelig så her blir det to kabler inn fra to forskjellige 16 amp sikringer. To pid styrer hvert sitt element under oppvarming av vann og under mesk. Evt legge til sensor på inntaket under mesk. Under kok slåes Pid av og strømforskyning flyttes over til to effektbrytere for manuell regulering av effekt. Har en Iwaki pumpe som er 100v så må ha en omformer til denne i skapet også. Mulig det blir egen strømforskyning til denne slik att bryggeriet trenger strøm fra 3 forskjellige kretser (tror det blir slik). Pumpa har av og på bryter i skapet.

Dukker alltid opp noen undringer og håper noen kan svare meg.
Hvilken dimmensjoner på tricalmp til sirkulasjonen og kjøling anbefaler folket for bra "flyt i systemet"?
Hva er største silikonslange og triclamp man får for å få størst areal på slangen til avdamping?
Kan to Pid dele (få info fra samme sensor)?
Høres ideen om to strømforskyninger, to pid`er og to effektregulatorer grei ut, og att disse bytter mellom pid og effektregulator fra mesk til kok?

Ellers andre innspill og ting jeg ikke har tenkt på mottas med takk før jeg starter opp:)
 
Eg ville ha brukt ein PID som styrer to SSR. Ein SSR på kvart element/kurs. SSR har galvanisk skille mellom inn og ut så det går fint.
Og så ville eg hatt ein PWM-krets med potmeter og ein brytar der du switchar mellom å la PID styre SSR i eine stillingen, og trinnlaus effekt (vha pwm-kretsen) i andre stillingen.

To PIDar kan ikkje lese samme sensor og det blir uansett berre tull med to.
 
Håper du ikke sette hjula så nær senter som det ser ut som,da velter hele greia når du svinger maltrøret ut til sia..

En PID og en effekt regulator duger.

En rask skisse..
Sett PID til 100+ grader og skru av den andre SSRen så styrer du varmen med effekt regulatoren,..

Bruk PID med SSR utgang og 230v pumper så trenger du ikke strømforsyning og klarer deg med 2 kurser..

Du bør og ha en bryter på hovedstrømmen inn, feks en 4 polet kontaktorer
 

Vedlegg

  • pid.png
    pid.png
    12,3 KB · Sett: 103

Oddvar Demmo

Norbrygg-medlem
Angående vekta så vil den fungere til oppfylling men i løpet av dagen vil det ha vert sig i elementene og vekta vil vise mer enn når du startet, hvis du skjønte :)

Prøvde vekt og fylte om kvelden men morgenen etter var vekta øket med 10 kilo.

Eller syntes jeg du hadde litt mikk makk i lokket, tenk igjennom det hele og prøv før første brygg.
 
Takker for svar. Ser at temp sensor til pid ikke skal være i kjelen. Den blir plassert på utløpet fra pumpe.

Hjulene blir plassert noe lengre ut på "kransiden" enn hva skissen viser. Så stabiliteten skal bli ivaretatt.

Ser at det må bli litt tankearbeid rundt styreboksen, men at det virker som om det skal fåes til med en pid og en effekt regulator for å styre to strømforskyninger som leverer strøm til to 3000w varmekolber.

Vekta skal sjekkes for variasjoner. Har denne liggende og tenkte den vil være strålende for å ha kontroll på volum underveis i prosessene. Eneste den ikke vil kunne holde kontroll på er volum i tilført skyllevann. Dette må måles manuelt.

Inn og ut i lokket er for å ikke stjele volum i siden på kjelen. Dette vil også stjele plass til meskeinnsatsen (som jeg vil ha så stor diameter på som mulig.
 
Protto:
Kan du si noe mer om PWM krets? Har en elektriker som skal hjelpe meg "være ansvarlig for sikkerheten" når det kommer til kobling i skapet.
 
Det er ein krets som slår av og på elementet med varierande lengde i "på"-tilstand. Tiden varierast med eit potmeter, trinnlaust. Dette gir trinnlaus variabel effekt mellom 0 og 100%.

SSR kan styrast med pid undet mesk og PWM under kok. Må ha ein brytar for å velge kven av dei to som styrer SSRane.

Under er eit bilde av den eg brukar. Den styrer tre element i kokekjelen min.20170113_150023.jpg
 
Har nå brukt Ezboil i min gamle 36l kjele og det fungerer ypperlig.

Har en undring;
Har 1/2 toms stålcoil som skal i HLT for sirkulering under mesking. Tenkte å bruke denne til kjøling også. Ha kaldt vann og fullt med is i HLT og sirkulere vørter gjennom for avkjøling. Noen som har erfaringer på denne måten å kjøle på?
 

Miguel

Norbrygg-medlem
Har nå brukt Ezboil i min gamle 36l kjele og det fungerer ypperlig.

Har en undring;
Har 1/2 toms stålcoil som skal i HLT for sirkulering under mesking. Tenkte å bruke denne til kjøling også. Ha kaldt vann og fullt med is i HLT og sirkulere vørter gjennom for avkjøling. Noen som har erfaringer på denne måten å kjøle på?

Da må du nok bytte vann og is ganske mange ganger. Se for deg hvor mye vann du bruker til vanlig når du kjøler.
 
Da er tankene klare for hvordan mitt oppskalerte bryggeri blir:
HLT
36 l kjele med sirkulering av vann gjennom en Iwaki pumpe
Tilgake til kjele gjennom lokk med tempføler (PT100 med avtagbar ledning)
Sestos D1S styrer ett 3500w element

MT
65 l aluminiumskjele som jeg fant på bruket
silbunn med bein slik att uttaket blir under
I uttaket er det montert analog temp
Via en Chugger pumpe, gjennom stålcoil i HLT (denne holder temp og for evt stegmesk om mulig)
Tilbake via lokk (for å utnytte volum i kjele) med tempføler (PT100 med avtagbar ledning)
Ikke tempføler direkte i kjele

BK
85 l rustfri stål"dunk", tidligere en ekspansjonstank
2 x 3500w element styret av Ezboil 120
Montert tempføler i tank (baksiden, PT100 med avtagbar ledning)
I uttak blir det muligens analog temp da jeg har dette
rustfri hermscoil 1/2tom, 15 fot (denne kommer også til å brukes til kjøling ved whirlpool)
Inntak tank for whirlpool en passende bit opp slik att det blir sirkulasjon under kjøling (ut nede og inn oppe)
BK er tenkt å skulle tidsinnstilles slik at vann er klart til innmesk når jeg har bestemt det (tidsstyring)

Styreskapet veldig nakent med en sestos og en Ezboil, samt av/på bryter for de to pumpene

Kommer til å snekre ett stativ til dette å stå i permanent. Avtrekk tester jeg med hette og rett ut først. Evt montere inn kanalvite på veien om det ikke er nok.

Gjøring i gammelt fryseskap som tar 3 stk 30 liters bøtte av standard modell.

Tror dette kan funke bra og liker tanken på å ha en coil til HERMS og kjøling. Det blir også ekstremt deilig å skulle slippe og rydde bort utstyret fra gang til gang. Jeg kommer til å flaske på benken ved siden av. Perfekt iom att jeg nesten alltid flasker forrige batch når jeg brygger den nye.
 
Topp