Planlegger bryggeri, trenger spec's på 20l speidel.

Pedersen

Norbrygg-medlem
Hallais.

Brygger ekstrakt å har lyst til å ta skrittet videre all-grain, så istedenfor å innvistere 15-20.000kr i speidel eller flere tusenlapper i kjølebokser å kokekjeler så tenkte jeg å lage meg ett bryggeri.
Har lest litt rundt om speidel å sett på YouTube videoer og kommet fram til å bygge ett speidelinnspiret bryggeri burde la seg gjøre.
Har verksted med Tig sveis å det meste av utstyr og jobber daglig med strøm å diverse styringen av fjernbetjente brytere i høyspentnett så den saken burde også la seg gjøre.
Tanken er å lage ett bryggeri som er en anelse større enn 20 l speidel, så det jeg lurte på er noen størrelser på 20 liter speidel, er vel mange her inne som har slike som kanskje kunne ta ett mål på kokekjelen og maltrøret til meg? Diameter og høyde på det.
Hvor store er perforeringene i silplata?
Har lest at den har ett varmeelement på 2kw som ligger kveilet mellom maltrør og kokekjel, jeg tenkte å bruke ett våt/tørrelemt på 3-3,5kw. Event ett element på 2kw som er pidstyrt til meskinga og ett element på 1500w som jeg slår av og på manuelt for å få fortgang på koking og få raskere mesketemperatur.
Hvet noen hvor stor flow det er på pumpa til speidelen? Denne blir også styrt manuell, er jo gøy å stå der å passe på å sjekke opp også istedenfor at alt er automatisk.
Kommer til å bli ett spennende prosjekt og blir moro å se om det faktisk kommer til å funke :jaha: er gøy å ha noe å forske på å klø seg litt i huggu :bank2:

Eg kjenner ikkje eksakt pumpa i Speidelen - Speidel kan ha gjort endringar i den eller fått den spesialtilpassa  - men ho fins i utgangspunktet i 2 utgåver som pumpar 350 eller 650 liter når pumpehøgda er 0.6 meter - noko pumpe for whirlpool er det ikkje - ho pumpar ikkje særleg høgare enn 1,2 meter. 

Synes også å hugsa å ha sett at Speidel kom med ny impeller til pumpa.  Er det nokon som har bilete av den nye impelleren (og gjerne av den gamle og)?

Lykke til meg bryggebyggeprosessen.  Eg lagde min "speidel light" på omvendt måte - ved å pumpa NED i staden for OPP.  Det funka det og.  Det viktigste er å få meskekaret tett mot botnen der du har vasstrykket frå pumpa som skal pumpa vørter OPP.  Eg kan tipsa deg om at det fins spesialprofilar av silikon som kan hjelpa deg der (U-profilar). 

Takker for svar, da får jeg bare begynne å handle inn litt smatterier, få valsa til noen RF plater til kjele og meskekar, å få laga silbunn på laserskjærer :skitbra:
Til pakning på maltrøret så tenkte jeg silikon slange, men for se litt rundt etter andre alternativer.

Var jeg deg ville jeg kopiert litt fra 50 literen også. 50 literen har to varmeelementer, der det ene ligger på utsiden av meskerøret og det andre på innsiden av meskerøret. Temperaturføleren ligger på innsiden av meskerøret.
Satser du på en pumpe som tåler litt humlerester ville jeg også bygget mulighet for whirlpool, eventuelt i kombinasjon med platekjøler.
For å kunne brygge forskjellige mengder er det også en ide å sveise inn nipler i meskerøret som kan fjernes i forskjellige høyder.
På en Speidel er det nemlig slik at minimum vannmengde bestemmes av volumet på meskerøret. Under mesking er en nødt til å ha så mye vann at varmeelementer er dekt med vørter. Ved å åpne hull i siden på meskerøret og flytte toppsilen ned vil en kunne bruke det samme meskerøret til forskjellige mengder.
Ellers så tror jeg egentlig ikke at sluttsummen din blir så mye mindre enn en original når du har fått dette opp å kjøre...

Har sett på noen bilder å litt av 50l speidel å ja så det med 2 elementer og pumper ligger i bakhodet. Maltrøret vil få muligheter for flere størrelser på brygget ja, dumt å låse seg på en størrelse eller lage flere maltrør.
Prismessig så kommer dette til å koste langt under en speidel. Denne kommer til å ha en størrelse som er noe midt i mellom 50 og 20 literen, vurderer litt 40L. Rustfrie plater får jeg til en meget gunstig pris og har mulighet til skjæring av deler på laserskjærer gratis. Jobben er gratis, rørdeler fra noen kompiser, så det som koster er vel egentlig varme, styring og pumpesystem :yes: så blir ikke så mange tusenlappene.
Kunne selvfølgelig kjøpt en ferdig speidel som man vet fungerer men er mye artigere med noe som er selvlaget. har sett litt på Beer Maker 30 og beerbrewer30 men ser det er en del problemer med dem også.

Pedersen skrev:
Takker for svar, da får jeg bare begynne å handle inn litt smatterier, få valsa til noen RF plater til kjele og meskekar, å få laga silbunn på laserskjærer :skitbra:
Til pakning på maltrøret så tenkte jeg silikon slange, men for se litt rundt etter andre alternativer.

Hvis du har tilgang til laserskjærer og først fyrer i gang maskinen, så kunne jeg godt tenke  meg å være med på dette! Mangler i utgangspunktet silbunn jeg og til eget byggeprosjekt (speidel-kopi). Kan tegne selv og levere dette i dxf-format el.l.
Siden vi er i samme båt så kan det jo være greit å utveksle litt erfaringer også.

Erlend

En viktig detalj: Du må også ha en list/ pakning nederst på maltrøret for at maltrøret tetter ordentlig mot kjelebunnen. Hvis ikke finner vørteren enkleste vei ut og du får ikke resirkulasjon gjennom malten.. Aner ikke hvor man kjøper slike lister som bør være næringsmiddelgodkjent, men mulig Tingstad kan ha noe. EDIT: Såg akkurat at du vurderer silikonslange som kan funke bare det blir tett.

Selve Speidel styringsenheten kan du også kjøpe separat hos fks. Humle.se eller kanskje hos Ola på Petit Agentur. Tror den koster 3.500.- eller deromkring. Og man sparer seg sikkert mye knot ved å bruke en slik kontra div. PID-controllere.

Ang silplate så tør jeg ikke å ta på meg mere en det jeg trenger selv, dette er en gode som jeg ikke tør å utnytte alt for langt med å skjære ut til andre, har en fått så vil ofte flere ha, sorry for det.

Har tenkt litt på med den pakningen og kommer til å prøve silikonslange, tror det kommer til å funke hvis man er nøye med hvordan man føyer sammen endene.
Elektronikken triller rundt i hodet enda, får se hvordan den blir  :yes:

Pedersen skrev:
Ang silplate så tør jeg ikke å ta på meg mere en det jeg trenger selv, dette er en gode som jeg ikke tør å utnytte alt for langt med å skjære ut til andre, har en fått så vil ofte flere ha, sorry for det.

Har tenkt litt på med den pakningen og kommer til å prøve silikonslange, tror det kommer til å funke hvis man er nøye med hvordan man føyer sammen endene.
Elektronikken triller rundt i hodet enda, får se hvordan den blir  :yes:

OK, full forståelse for det.
Men siden det tydeligvis er noen som har investert i slikt verktøy, så er de vel interessert i å holde det med arbeid? Vet du om mannen/firmaet med laserkutter'n tar oppdrag direkte (mot betaling/faktura el.l.)?

Tilbake
Topp