planlegger tre gryte oppsett

TorfinnS

Norbrygg-medlem
Planlegger et tregryte oppsett basert på beredere. Har allerede kokegryta klar, sveis på bein og flenser for varmeelementer tilsammen 12kW (7,5 + 4,5), samt avtappinger. HLT er også ganske straight forward. Kokeren tar 100 liter. Tenker på ei meskegryte med falskbunn montert på et understell som gjør at man kan vippe hele gryta oppned med hensyn til lett rengjøring / tømming. Tenkte også på et RIMS system.

Noen som har laget noe lignende? Synspunkter.
 
hei. jeg har et nesten identisk oppsett som deg av 3 stk vvb.

En for varming av vann PID styrt.

En som meskekar. ca 100 liter som henger i et stativ så den kan snus for tømming av mesk. på stativet står en chugger pumpe og en hermskjele bygd av en aspargeskjele, kobberrør og varmeelement.

En som kokekar ca 130 liter i stativ der jeg kan heise den opp i taket med vaier og båtvinsj. har 5,4 kW i kokekaret og hadde god rullende kok med 95 liter i kjelen i går (ca 8% avdamping), så 12kW syntes jeg hørtes overkill ut. Kan nok ha litt mer Power enn meg, men 7-8 kW burde holde i massevis.
 
Har samme oppsett..
Meskekjele har falskbunn laget av toppen av vv tanken med 1mm slisser kuttet med 1mm kutteskive.. funker bra den..
Har en 3" tri clamp i bunn for å få ut brukt malt...Rustfri kjetting i falskbunnen for å dra denne opp..

Har 6kw i kokekjele og HLT

123456.jpg

Har en kobber coil i HLT som Herms..
Stegmesking gjøres med kokende vann som varmes i kokekjelen og dumpes i mesketank...
 
Sist redigert:
Har noe slikt på gang jeg også.
Tenker å ha hjul på karene slik at de kan trilles ut ved rengjøring og malttømming.
Hvor tett er det mellom slissene eller hvor mange meter slisse er det i falskbunnen tror du?
-Tipping er ok, måling unødvendig. Får kanskje en viss peiling på om jeg har kuttet nok.
 
hei. jeg har et nesten identisk oppsett som deg av 3 stk vvb.

En for varming av vann PID styrt.

En som meskekar. ca 100 liter som henger i et stativ så den kan snus for tømming av mesk. på stativet står en chugger pumpe og en hermskjele bygd av en aspargeskjele, kobberrør og varmeelement.

En som kokekar ca 130 liter i stativ der jeg kan heise den opp i taket med vaier og båtvinsj. har 5,4 kW i kokekaret og hadde god rullende kok med 95 liter i kjelen i går (ca 8% avdamping), så 12kW syntes jeg hørtes overkill ut. Kan nok ha litt mer Power enn meg, men 7-8 kW burde holde i massevis.
Har du bilder av ditt bryggeri?
 
Funker nok den og.. men greit å kunne legge inn antall liter du vil ha så stopper den selv...Må ha en magnetventil i tillegg..
 
Jeg kjøpte en RIMS-kolbe brukt her på forumet med tanke på et større VV oppsett, men ser at det nok aldri kommer til å skje :)
Kan selge den for samme pris som jeg kjøpte det for, dvs 2000,-
Inneholdt: kolbe + 2,5kW lo-dens varmeelement, to triclamp med festemutter, endestykke med 1/2" npt gjenger for sensor. I tillegg har jeg laget veggfeste, og legger ved to Camlock B for slange, og to Camlock B med 1/2"npt
Vis vedlegget 20548
Flere bilder her http://Sevland.no/bilder/RIMS

Er denne solgt Sevland?
 
Tilbake
Topp