Porter oppskrift, redigering av "port of palmer" fra how to brew

22 liter

Flytende ekstrakt 3 kg
100 gram cara amber 60
300 gram sjokolademalt
100 gram black malt
100 gram special roast
500 gram muscavado sukker

40 gram williamette @ 60 minutter
24 gram williamette @ 30 minutter

gjær: Slurry US05 , 100-120 militer ca, høstet i forrige uke.

IBU: 38

Opprinnelig oppskrift var vel 223 gram cara amber, 223 gram sjokolademalt og 110 gram black malt og uten sukkeret, ellers er den lik, men det var da til 19 liter.

Var ganske fornøyd med den første, men jeg savner tørrheten+ litt kompleksitet, følte den var litt for snill. Derfor har jeg kjørt på med 100 gram special roast, redusert caraamber litt og økt sjokolademalten+ lagt til candisukker.

Kan dette funke eller har jeg endret for mye? Skal sies at den var ganske langt unna hva jeg ønsket den første, ift tørrhet og maltrikdom (av mangel på bedre ord).

-NB: OG ble 1,06 i stedet for 1,054. Jeg har ingen annen forklaring enn at ekstraktet har fordampet litt under lagring? Eventuelt så er det mer konsentrert enn det som ligger lagret på beercalc

Sist redigert:
Dropp 15 minutter og du vil få mer maltsmak med us-05. Evt legg den til 0 minutter. Men 15 til 0 minutter humle gir det veldig humlesmak, hvis du fortsatt vil ha en malt+humledreven øl så tar du malten via munnen og bakgrunnshumle via nesa og munn, dvs humle på 0/WP.

For tørrhet går du for 75-90 min @65C med us-05.

Edit: Min erfaring med ørten batcher 05 og husølsen-typen min virker som noe du er ute etter. Skjønner egentlig ikke hvorfor du har sukker i den, med mindre du vil ha den veldig sterk. Du kan få den tanninsk-tørr ved å la vørteren renne gjennom svartmalten to ganger, noe som faktisk kan være satans godt. Litt brent/tørt på toppen men med fylde ned i halsen, hvis man kan si det slik.

Sist redigert:
Endret humleprofilen ihht din anbefaling Miguel men beholdt sukkeret, dog ikke Candi sukker men
Muscavado sukker så får vi se;)

Aight. Dette blir nok snadder, og svart som tusj, godt du gikk for mørkt sukker :)

Får håpe det. Ble litt bekymret sånn i etterkant fordi jeg kjøpte en humle det stod 2012 på. Den er jo vakumpakket så i teorien skal den vare lenge men det var ikke mye bitterhet jeg klarte å smake ut av vørteren. Dog på 1,06 som er temmelig søtt så er det kanskje ikke så rart? Tiden vil vise.. Uansett syns jeg bryggselv kanskje burde bytte ut/kaste den? Vet ikke hvor lenge de kan holde lagret optimalt?

Aner ikke og tenkte det samme da jeg åpnet en nykjøpt 2013-pakke i forrige uke hvor pelletsene var myke og ganske pulveriserte. Det siste har vel ikke så mye å si men det luktet og smakte ikke så veldig mye. Jeg ender sikkert med å måtte brygge samme øl om igjen

Hva med å smake etter gjæringa er over?
Har justert med mer humle kokt i litt vann på øl som har hatt for lite bitterhet.
Gikk helt greit, men kan godt være at man ikke kan/skal gjøre det på den måten.
"Lykken er bedre enn forstanden" sier man jo og det gjør ikke noe om det slår til enkelte ganger.

Da venter jeg til slutten av gjæringen og prøver meg på en frekkis som du beskriver om det skulle gå helt galt:) porter trenger jo ikke være bittert, det skal ha motstand fra brent malt så det kan jo gå bra. Tenker og at blir den tørrere slik jeg ønsker trengs vel også mindre bitterhet for å balansere så jeg krysser fingrene

Tilbake
Topp