Fager kveldssol smiler over heimen ned, altså
. (Vi måtte pugge salmevers på skolen i min tid.) Hedmarking, med andre ord - eller muligens eidsvolling. Greit å vite hva slags subkulturelle rammer folk lever innenfor
.
Ekstraktbrygging gir deg noe mindre kontroll og valgmuligheter, men du kan helt klart lage toppøl på den måten, også. De fleste vandrer vel likevel naturlig over i brygging med malt etter hvert, og da kommer jo spørsmålet om utstyr, ja.
BrauEule er nok skikkelige greier (
http://shop.petit-agentur.no/products/brumas-braueule-ii-starter-set), men jeg aner ikke noe om hvordan det er å jobbe med. Billig er det i alle fall ikke
. Grainfather er et greit system hvis det å spare plass er viktig, og du ikke skal brygge mer av gangen enn en normalsats på 20-25 liter. Ellers vil du antakelig, uansett hva du gjør, trenge en stor (36 liter?) kjele og ei varmeplate (induksjon på 3-3500W, f.eks. Caso), og du kommer langt med det i starten.
Ei bok du vil ha nytte av, er Brewing Classic Styles. Den inneholder typiske oppskrifter på de aller fleste øltyper, og oppskriftene er i utgangspunktet basert på ekstrakt - men gir sjølsagt også maltoppskriften i tillegg. Min erfaring er at disse oppskriftene gir et veldig godt utgangspunkt for læring - ved siden av det gode ølet du får.
Høres ut som om gjæringa går bra. Det er ingen dramatisk forskjell på romtemperatur og øltemperatur der. (Du har isolert temperaturføleren med noe bobleplast eller lgn.?) Jeg har opplevd forskjeller på 4-5 grader.