JulePorter, blir dette øl? "undrer"

Som sagt, jeg har null snøring på ekstrakter. Men vil ikke mørk ekstrakt inneholde godt med komplekse sukkerarter fra mørkt krystallmalt? Jeg går ut fra at det ikke er bare røstet malt eller råfrukt, eller sukkerkulør, som gir den mørke fargen? Du sier 82% gjærbart i snitt. Gjelder det de ekstraktene du har brukt? Synes det virker rart, siden det er så mye mørkt - men jeg tviler ikke på det du sier; du ser ut til å ha sjekket ting grundig.

Jeg synes ellers mye av det mørke juleølet er alt for søtt - men det er nå bare min smak; det er jo ingen feil. Ølet mitt ble relativt lite søtt, til tross for den høye FG'en. Det stoppet altså ikke på 1.028 fordi gjæren ga opp for tidlig.

Du har tydeligvis lest deg godt opp allerede, så du skulle få mye ut av de erfaringene du høster fra dag én:). Så bostedet ditt, forresten. Så brygge vi på Mjøsa;)? Feil eller riktig side?

edit: Du fikk sparket meg igang med litt repetisjon av grunnkunnskapene, bl.a. i denne: https://byo.com/bock/item/1441-sweetness-brewing-sugars-how-to-use-them. Palmer sier der at i en typisk basismaltvørter vil 12% av sukkerartene være dextriner, resten gjærbare sukkrarter.

Jeg skulle gjerne hatt en tabell som enkelt korrelerte prosent dextriner med grad av søthet:)! Det er sjølsagt nokså vanskelig, siden det spiller stor rolle hvilken gjær du bruker. (Sjekk hva fabrikanten oppgir som utgjæringsgrad.) Dextriner er jo dessuten lite søte.
Hei Igjen. Takk for svar og at du/deler sv kunnskapen. Har selv en tendens til å være "nerd" og suge til meg kunnskap/informasjon i petimeter stil Innser likevel her at erfaring og råd er helt essensielt for å lykkes. Takker igjen :)

Den teoretiske refereansen på 82% fant jeg på fra produsenten på Web, antar at dette er en referanseverdi og ikke er eksakt. Dog skal det være bra kvalitet på dette ifølge leverandør. En er fra Muntos og Brewferm. Fikk også fatt i noe som skal være "ren" ekstrakt fra Haaland. Tenkte å prøve det i dag da det allerede er kokt inn bitterhumle og noe aromahumle. (Som en test/referanse)
Antar her da konkret info ikke er tilgjengelig, at mørk maltekstrakt mulig har noe mer komplekse poly-kjedet sukker..som du sier..


Etter å ha leste litt i tabeller om malt og ekstraksjon må man jo igang fra scratch ser jeg :) (lage øl på korn)
Her er det jo sjøvilt mange kombinasjoner og temperaturer som gir helt "ville" muligheter.. Et slikt bryggeri var ikke akkurat gratis :O .. Må nesten vurdere en kompakt brygger av en type.. Må nok kjøre en tilnærmingsprosess så fruen i huset ikke klikker :) Fikk fatt i en bekjent som har noe som heter Brau-Eule i kjelleren.. Så må nok dit å kikke iløpet av dagen.

. Mulig at ekstrakter her må tilpasses grundigere til nettopp ølsorter som krever litt kropp/sødme..siden 82% er referanse er jeg nå mer skeptisk til ekstrakter enn i går .. Virker nærmest som et generisk tall som er stemplet på både lys/mørk/amber etc..
satser på at cara og sjokolademalten jeg steepet bedrer dette noe

Det plupper noe aldeles vanvittig i låsen, temperaturen er 18,6 på sensor under/på karet og fortsatt 17 i rommet! Så brygges det på Mjøsa.. På den riktige siden selvsagt. Solsiden vett. :) Takk igjen. :)
 
Hei Igjen. Takk for svar og at du/deler sv kunnskapen. Har selv en tendens til å være "nerd" og suge til meg kunnskap/informasjon i petimeter stil Innser likevel her at erfaring og råd er helt essensielt for å lykkes. Takker igjen :)

Den teoretiske refereansen på 82% fant jeg på fra produsenten på Web, antar at dette er en referanseverdi og ikke er eksakt. Dog skal det være bra kvalitet på dette ifølge leverandør. En er fra Muntos og Brewferm. Fikk også fatt i noe som skal være "ren" ekstrakt fra Haaland. Tenkte å prøve det i dag da det allerede er kokt inn bitterhumle og noe aromahumle. (Som en test/referanse)
Antar her da konkret info ikke er tilgjengelig, at mørk maltekstrakt mulig har noe mer komplekse poly-kjedet sukker..som du sier..


Etter å ha leste litt i tabeller om malt og ekstraksjon må man jo igang fra scratch ser jeg :) (lage øl på korn)
Her er det jo sjøvilt mange kombinasjoner og temperaturer som gir helt "ville" muligheter.. Et slikt bryggeri var ikke akkurat gratis :O .. Må nesten vurdere en kompakt brygger av en type.. Må nok kjøre en tilnærmingsprosess så fruen i huset ikke klikker :) Fikk fatt i en bekjent som har noe som heter Brau-Eule i kjelleren.. Så må nok dit å kikke iløpet av dagen.

. Mulig at ekstrakter her må tilpasses grundigere til nettopp ølsorter som krever litt kropp/sødme..siden 82% er referanse er jeg nå mer skeptisk til ekstrakter enn i går .. Virker nærmest som et generisk tall som er stemplet på både lys/mørk/amber etc..
satser på at cara og sjokolademalten jeg steepet bedrer dette noe

Det plupper noe aldeles vanvittig i låsen, temperaturen er 18,6 på sensor under/på karet og fortsatt 17 i rommet! Så brygges det på Mjøsa.. På den riktige siden selvsagt. Solsiden vett. :) Takk igjen. :)

Fager kveldssol smiler over heimen ned, altså:). (Vi måtte pugge salmevers på skolen i min tid.) Hedmarking, med andre ord - eller muligens eidsvolling. Greit å vite hva slags subkulturelle rammer folk lever innenfor;).

Ekstraktbrygging gir deg noe mindre kontroll og valgmuligheter, men du kan helt klart lage toppøl på den måten, også. De fleste vandrer vel likevel naturlig over i brygging med malt etter hvert, og da kommer jo spørsmålet om utstyr, ja.
BrauEule er nok skikkelige greier (http://shop.petit-agentur.no/products/brumas-braueule-ii-starter-set), men jeg aner ikke noe om hvordan det er å jobbe med. Billig er det i alle fall ikke:(. Grainfather er et greit system hvis det å spare plass er viktig, og du ikke skal brygge mer av gangen enn en normalsats på 20-25 liter. Ellers vil du antakelig, uansett hva du gjør, trenge en stor (36 liter?) kjele og ei varmeplate (induksjon på 3-3500W, f.eks. Caso), og du kommer langt med det i starten.
Ei bok du vil ha nytte av, er Brewing Classic Styles. Den inneholder typiske oppskrifter på de aller fleste øltyper, og oppskriftene er i utgangspunktet basert på ekstrakt - men gir sjølsagt også maltoppskriften i tillegg. Min erfaring er at disse oppskriftene gir et veldig godt utgangspunkt for læring - ved siden av det gode ølet du får.

Høres ut som om gjæringa går bra. Det er ingen dramatisk forskjell på romtemperatur og øltemperatur der. (Du har isolert temperaturføleren med noe bobleplast eller lgn.?) Jeg har opplevd forskjeller på 4-5 grader.
 
Fager kveldssol smiler over heimen ned, altså:). (Vi måtte pugge salmevers på skolen i min tid.) Hedmarking, med andre ord - eller muligens eidsvolling. Greit å vite hva slags subkulturelle rammer folk lever innenfor;).

Ekstraktbrygging gir deg noe mindre kontroll og valgmuligheter, men du kan helt klart lage toppøl på den måten, også. De fleste vandrer vel likevel naturlig over i brygging med malt etter hvert, og da kommer jo spørsmålet om utstyr, ja.
BrauEule er nok skikkelige greier (http://shop.petit-agentur.no/products/brumas-braueule-ii-starter-set), men jeg aner ikke noe om hvordan det er å jobbe med. Billig er det i alle fall ikke:(. Grainfather er et greit system hvis det å spare plass er viktig, og du ikke skal brygge mer av gangen enn en normalsats på 20-25 liter. Ellers vil du antakelig, uansett hva du gjør, trenge en stor (36 liter?) kjele og ei varmeplate (induksjon på 3-3500W, f.eks. Caso), og du kommer langt med det i starten.
Ei bok du vil ha nytte av, er Brewing Classic Styles. Den inneholder typiske oppskrifter på de aller fleste øltyper, og oppskriftene er i utgangspunktet basert på ekstrakt - men gir sjølsagt også maltoppskriften i tillegg. Min erfaring er at disse oppskriftene gir et veldig godt utgangspunkt for læring - ved siden av det gode ølet du får.

Høres ut som om gjæringa går bra. Det er ingen dramatisk forskjell på romtemperatur og øltemperatur der. (Du har isolert temperaturføleren med noe bobleplast eller lgn.?) Jeg har opplevd forskjeller på 4-5 grader.

Hehe ja denne kommende bryggeren holder ganske riktig til i det nevnte fylke, nærmere bestemt en klassisk jordbrukskommune : Ringsaker. Helt konkret Moelv :)

Du nevner innretninger der som er både fascinerende og lettende på lommeboka: Må innrømme at dagen har startet med litt surfing etter slik. Har pt bare en 25l hyttekjel som har blitt brukt til ekstraktkok , men ser her for meg en liten handle tur :| hehe.
Var jammen litt pris på den Brau-Eulen :O
Her blir det nok litt mer etter man utvider horisonten. Dette er faktisk mer facinerende enn jeg kunne forestille meg :)
Er nesten litt fristende å tenke litt flåklypa på utstyrssiden her også.. hehehe..

Litteratur og lenker noteres. Dette er jo rene skolefaget :) Herlig og igjen takk.

Overvåker gjæringen nøye, men fikk et innfall av "panikk" (vel det har blitt sol)
Og huset har såpass med glassflater at umerkelig nok har tempraturen steget!
Satt max gass på Air Con og satt karet i et fat med vann. Spid på topp viste 20,3 og spid i bunn 20,4.. La i litt is.. For å få det til å putre på sub 20.. Tipper det utvikles litt termisk varme der for makan til liv.. Har brukt noe termoplast fra en gammel kjølebag + ductape.. Fikk fatt i Følere som festes på selve karet med føleflate inn, så tror at det er sånn noenlunde.. Må bare følge med så det ikke blir for kaldt igjen.. Da stresser msan jo gjæren.. Er forøverig bare bryggeren som er stresset foreløpig :)
 
Hehe ja denne kommende bryggeren holder ganske riktig til i det nevnte fylke, nærmere bestemt en klassisk jordbrukskommune : Ringsaker. Helt konkret Moelv :)

Du nevner innretninger der som er både fascinerende og lettende på lommeboka: Må innrømme at dagen har startet med litt surfing etter slik. Har pt bare en 25l hyttekjel som har blitt brukt til ekstraktkok , men ser her for meg en liten handle tur :| hehe.
Var jammen litt pris på den Brau-Eulen :O
Her blir det nok litt mer etter man utvider horisonten. Dette er faktisk mer facinerende enn jeg kunne forestille meg :)
Er nesten litt fristende å tenke litt flåklypa på utstyrssiden her også.. hehehe..

Litteratur og lenker noteres. Dette er jo rene skolefaget :) Herlig og igjen takk.

Overvåker gjæringen nøye, men fikk et innfall av "panikk" (vel det har blitt sol)
Og huset har såpass med glassflater at umerkelig nok har tempraturen steget!
Satt max gass på Air Con og satt karet i et fat med vann. Spid på topp viste 20,3 og spid i bunn 20,4.. La i litt is.. For å få det til å putre på sub 20.. Tipper det utvikles litt termisk varme der for makan til liv.. Har brukt noe termoplast fra en gammel kjølebag + ductape.. Fikk fatt i Følere som festes på selve karet med føleflate inn, så tror at det er sånn noenlunde.. Må bare følge med så det ikke blir for kaldt igjen.. Da stresser msan jo gjæren.. Er forøverig bare bryggeren som er stresset foreløpig :)
Hvis du lyster på allgrain til en billig penge, og du har en 25l kjele, så er du farlig nære! Kjøp deg en meskepose, og vips så er du utstyrt for BIAB (Brew in a bag).

Du kjøper da ferdig knust malt, og mesker i posen i kjelen. Hvis du legger deg på litt tjukk mesk kan du bare toppe opp med vann før kok, og så klare 20-ish liters batcher.

Jeg har brygget på denne måten i over tre år, er kjempefornøyd, og har ingen umiddelbare planer om å bli mer avansert på utstyrsfronten. Jeg har en sånn Caso-plate og Bryggselv sin 36l kjele. Jeg er ikke så interessert i utstyret i seg selv, og gidder ikke å mekke osv. Jeg opplever heller ikke at jeg har noen problemer eller stort forbedringspotensiale som jeg føler kan løses med mer rør og pumper osv. Kanskje tar jeg feil, i så fall lever jeg i lykkelig uvitenhet. (Jeg har forbedringspotensiale altså, men tror ikke mer utstyr realiserer dem).

Dette hjelper deg selvsagt ikke dersom du faktisk ønsker å styre og ordne med utstyr - mange syns jo det er minst like gøy som selve bryggingen.
 
Caso (eller lignende; det finnes litt billigere alternativer) + 36-literskjele; helt enig med cjohansen. Den både mesker og koker du i. 25-literen trenger du til å varme vann i ved siden av. BIAB er greit, men det skal lite til for å skaffe deg skyllemuligheter: Sett inn ei kran og en liten konkav falskbunn (og bruk meskeposen i tillegg). Det er også lurt å isolere kjelen med et liggeunderlag (billig på Biltema, sikkert også andre steder) når du mesker, og du kan i tillegg tre en gammel sovepose over.

Dette er mitt oppsett nå. Om jeg vant en Speidel, ville jeg blitt lykkelig: Den kan selges for en pen sum:p!
 
@cjohansen og @Finn Berger
Kan vel også være noe læring ved å kjøre "low tech" i oppstarten også: automatiserte steg for hvile og 3 stegs mesking er jo ikke akkurat involverende på samme måten som et termometer og ei plate. Skal se litt om fornuften sier prøv "gamlemåten" først.
En grainfather så jo imidlertid ut til å gi en knekk mellom pris og funksjon da.. Litt lite futt med 2500w riktig nok, men er vel mens du venter du skal kose deg med en øl :)

Hm føler en viss Reodor Felgen våkne i meg her.. Hehe.. Må pønske litt på dette.. Ei magnet pumpe som tåler varme, en silkorg og en kjele må jo kunne "sminkes inn" i et husholdningsbudsjett :)
Skal se litt på Finn i kveld.. Er jo faktisk mulig å meske i en kjøleboks ser jeg på YouTube .. Hmm.. Takk for tips og råd.. En pose i kjelen er jo ikke dumt BIAB .. Men må få noe sirkulasjon oppi der.. Jevnere temp.. Kan jo bare øke mengden malt.. Utbytte er jo ikke viktig på dette nivået. Takker igjen for innspill og tips
 
Som sagt, la Reodor fikse et høl i kjelen og sette inn ei kran, så blir det mer fleksibelt - eller kjøp kjele med kran. Egentlig like greit - det blir ikke store prisforskjellen. Dermed kan du kjøre BIAB med sirkulasjon hvis du skaffer pumpe. (Jeg brukte pumpe ei stund, men fant ut at det var av de tingene jeg greier meg uten. Mye søl, og mer å holde orden på, dra ut og inn av et skap, og holde reint. Rører litt i blant, og sirkulerer litt manuelt med litermål når det trengs.)
 
Min kjele er isolert med liggeunderlag fra Biltema. Bruker temp-funksjonen på Caso-plata og rører litt i mesken ca hvert kvarter. Gir stabil nok temperatur for mitt bruk.
 
Setter kjelen inn i komfyrovnen og setter Sestos'en på temp som hører til steget,
noe tilsvarende som cjohansen gjør da
 
Har du vurdert en stor la(vpanne|kjele)
Bruker en liten stekovn og en 18L kjele
 
Takk igjen for mange gode tips. Ser for meg at en kjele med kule-kran , mulighet for temp med falskbunn og evnt silkar er det som trengs, fant ut at jeg faktisk har ei vørtepumpe jeg evnt kan koble til. :)

Den med inn i stekovnen var ny :) hehe

Er det slik at ved BIAB så legger du på maltmengden "litt" i tilfelle man bommer litt med uttak fra mesken? (Spiller jo ikke kjemperolle til beskjeden hjemmebruk)
Gleder meg til å teste.. :)
Lover å oppdatere med erfaringer
 
Bilder fra bryggedag:
Her er improvisert kjøleløsning for gjæringskar. 1# batch porter putrer på 19grader i kar med 17,5grader i rommet
(Satt den i balje med vann for å holde stabilt 19 grader under gjæring)

Litt også fra bryggingen med
image.jpeg image.jpeg malt mesk i poser for smak :) image.jpegimage.jpegimage.jpegfikk en OG1,082 så spent på hvor mye som er gjærbart og ikke.. Hydrerte 2pakker gjær på 22ish liter.. Satser på at det er greit. O2 ble tilsatt vørt rett fra flaske med brusestein.
Spent :)
 
Tilbake
Topp