JulePorter, blir dette øl? "undrer"

Etter noen runder vet du effektiviteten din og kan planlegge ut fra det. Selv har jeg ca 80% effektivitet på helt standard BIAB med en rask skylling, noe lavere uten.
Dette må testes :) Sånn til å begynne med kan jeg vel klare 65%-70% kanskje.. ? (kan jo holde igjen en liter veske eller noe just in case..)
Regner man 2liter vann pr kg malt i kurven sånn ca? (sånn ca i snitt)
 
Det blir en veldig tjukk mesk - og det gir dårlig utbytte. 3:1 er greit, og du kan godt meske tynnere, også - opp til 4:1. Litt lesestoff: https://byo.com/hops/item/1086-make-those-enzymes-dance

Det er ikke noe hokus-pokus med å få god effektivitet, og BIAB er i seg sjøl effektivt fordi du ikke trenger å få annet tap i mesken enn det som blir igjen i masken etter at du har latt den renne av. BIAB er sånn sett optimalt. (Prisen er at vørteren lett blir noe grumsete, men det er egentlig ikke noe problem. Tviler på at det gir usmak i ølet til cjohansen:p.)

Effektiviteten er ellers avhengig av at du ikke maler for grovt, slik at stivelsen i malten blir dårlig tilgjengelig for enzymene under meskingen (Ikke mer enn 1,2 mm spalte mellom valsene i kverna, vil jeg si - og gjerne litt lavere. Pass på i butikken om du kjøper ferdigknust.), og av at du mesker lenge nok, og på riktig temperatur, til at du får konvertert all stivelsen i malten. Et fjerde moment er ph'en i mesken, som ideelt sett bør ligge mellom 5,2 og 5,5 (skaff ph-strips, så får du en ide om hvor du ligger.) Og et femte moment er skyllemetoden. Gradvis (kontinuerlig) skylling er mest effektivt, men gir ikke nødvendigvis den beste kvaliteten hvis du overdriver i jakten på å få ut mest mulig. Partiskylling/batch sparging er kvalitetsmessig safere, men gir noen prosent dårligere utbytte. Ingen skylling, dvs. bare tapping i en omgang ("no sparge"), er minst effektivt.
 
Sist redigert:
Disse australierne som var opphavet til BIAB drev jo med fullt volum/"one vessel"-brygging. Sånt blir det tynn mesk av. Men, som @Noget Undergjæret nevner, så lenge du har kontroll på pH så går det helt fint. Jeg har vært helt oppe i nesten 7:1 vann:malt og fått fint øl av det. Vanligvis ligger jeg rundt 4, mest fordi da nærmer kjelen seg full. Hadde jeg hatt bedre plass hadde jeg ikke nølt med å ha mer vann i mesken (inntil noen kommer med vektige argumenter mot den praksisen).
 
ter noen runder vet du effektiviteten din og kan planlegge ut fra det. Selv har jeg ca 80% effektivit
Jeg driver stegmesking med tilsetting av varmt vann, og havner ofte over 4:1 uten at det bekymrer meg. Men å stoppe ved 4 er et trygt generelt råd. Skal folk leve farlig, skal det ikke være etter råd fra meg;).
Det blir en veldig tjukk mesk - og det gir dårlig utbytte. 3:1 er greit, og du kan godt meske tynnere, også - opp til 4:1. Litt lesestoff: https://byo.com/hops/item/1086-make-those-enzymes-dance

Det er ikke noe hokus-pokus med å få god effektivitet, og BIAB er i seg sjøl effektivt fordi du ikke trenger å få annet tap i mesken enn det som blir igjen i masken etter at du har latt den renne av. BIAB er sånn sett optimalt. (Prisen er at vørteren lett blir noe grumsete, men det er egentlig ikke noe problem. Tviler på at det gir usmak i ølet til cjohansen:p.)

Effektiviteten er ellers avhengig av at du ikke maler for grovt, slik at stivelsen i malten blir dårlig tilgjengelig for enzymene under meskingen (Ikke mer enn 1,2 mm spalte mellom valsene i kverna, vil jeg si - og gjerne litt lavere. Pass på i butikken om du kjøper ferdigknust.), og av at du mesker lenge nok, og på riktig temperatur, til at du får konvertert all stivelsen i malten. Et fjerde moment er ph'en i mesken, som ideelt sett bør ligge mellom 5,2 og 5,5 (skaff ph-strips, så får du en ide om hvor du ligger.) Og et femte moment er skyllemetoden. Gradvis (kontinuerlig) skylling er mest effektivt, men gir ikke nødvendigvis den beste kvaliteten hvis du overdriver i jakten på å få ut mest mulig. Partiskylling/batch sparging er kvalitetsmessig safere, men gir noen prosent dårligere utbytte. Ingen skylling, dvs. bare tapping i en omgang ("no sparge"), er minst effektivt.



Har nå lest meg opp noe rundt Meskingen. Takk for informative lenker! Masse å lære.
HAr tenkt litt :
Ser ut til at 3,25liter vann + 1 (snau) liter vann pr kg malt skyllevann kan være et utgangspunkt. :)
Forstår at vi snakker om en Beta-Amylase (64ish-68grader) og Alfa-amylase på 68grader og opp.
Er i beta man lager sukker som gjæren vi ha og Alfa-steg er her poly-kjeder dannes som står for kropp og fylde,,,
-En ting er jeg noe uklar på : Enzym/Protein-rest: skal maltet stå å hvile på 48-52 grader et realt kvarter før man starter selve beta-mesk?
Vil dette kan øke utbytte av sukker under mesken? Ser for meg 35-40min beta-mesk og ca 25min med alfa-mesk?
Vil dette gi en grei balanse sånn ca? (Beklager om spm virker noe infantile, men på utrygg grunn funker jeg nok som mange best under instruksjon)
:) Takk igjen for hjelpen :)
 
Porteren har putret som et villdyr snart en uke og SG er nå 1,021/22.. Svært overrasket :) Lukter helt fortreffelig ! Hadde aldri trodd den skulle gå ned så fort.. (1,082 OG) ^^)
 
Har nå lest meg opp noe rundt Meskingen. Takk for informative lenker! Masse å lære.
HAr tenkt litt :
Det er alltid en god ting
-En ting er jeg noe uklar på : Enzym/Protein-rest: skal maltet stå å hvile på 48-52 grader et realt kvarter før man starter selve beta-mesk?
:) Takk igjen for hjelpen :)
Nei, det er sjelden en god ting.
15-20 minutter på 55-57 kan være fint, eller dropp proteinsteget helt. Kommer an på malten og hva du er ute etter samt utstyret du besitter. Selv pleier jeg ofte å gjøre dette, av og til hoppes det over.
 
Da er porteren flaska! Ble en kølsvart sak med FG 1,019
Smaker godt.OG var 1,082. 25dager i dunken ble det. Ikke noe flytt i OG siste uke!
Noe brent kaffe karakter og stor kropp/fylde ,men satser på at det blir mer avrundet nærmere jul. Er ikke lettøl dette! Halve batchen er korket på champisflasker får å lage en litt morsom serverings gimmick..

Da er vi allerede igang med en sak som blir en slags brown ale på steroider eller staut.. høst brygg nr 2 er 1,067OG og skal lande på 1,014. Kaffe, nøtter ..også her går vi får fullblods .. Denne er jeg mest spent på da oppskriften er selvkomponert.
 
Da er porteren flaska! Ble en kølsvart sak med FG 1,019
Smaker godt.OG var 1,082. 25dager i dunken ble det. Ikke noe flytt i OG siste uke!
Noe brent kaffe karakter og stor kropp/fylde ,men satser på at det blir mer avrundet nærmere jul. Er ikke lettøl dette! Halve batchen er korket på champisflasker får å lage en litt morsom serverings gimmick..

Da er vi allerede igang med en sak som blir en slags brown ale på steroider eller staut.. høst brygg nr 2 er 1,067OG og skal lande på 1,014. Kaffe, nøtter ..også her går vi får fullblods .. Denne er jeg mest spent på da oppskriften er selvkomponert.

Dette høres helt knall ut. Det kom helt ned på 1.019, og da slipper du vel noe særlig søtsmak. Det som måtte være av skarpe kanter, burde ha blitt slipt godt ned til jul, men dette tåler sikkert lengre lagring også. Så ikke drikk opp alt; la noen flasker få leve - kanskje helt til neste jul?

Setter stor pris på at vi får høre hvordan historien ender; det er en flott praksis:)!

Kunne være artig å se oppskriften på høstbrygg #2, også.
 
Dette høres helt knall ut. Det kom helt ned på 1.019, og da slipper du vel noe særlig søtsmak. Det som måtte være av skarpe kanter, burde ha blitt slipt godt ned til jul, men dette tåler sikkert lengre lagring også. Så ikke drikk opp alt; la noen flasker få leve - kanskje helt til neste jul?

Setter stor pris på at vi får høre hvordan historien ender; det er en flott praksis:)!

Kunne være artig å se oppskriften på høstbrygg #2, også.

Hei igjen :)
Ja dette var overraskende for å si det mildt! Den virker ikke å ha mye diacetyl eller usmaker.. Stått såpass lenge og den gjærkaka var blitt så stor at ville ikke la den stå der lenger :) Er jo fyrrig, men nesten glad det ikke gikk lenger ned for da hadde det blitt for lite balanse (min teori)
Skal holde deg orientert! Skal ha noen på langtids lagring garantert! Nesten litt redd det er for kort til jul, men ordner seg vel. Siden gjæren er superflokkulerende og høy alkohol er jeg spent på karboneringen.
155g bryggesukker på 21liter ble det. (Litt slumsete 2,4co2 vol) spent :)
#2:
Steroide-brygget ser slik ut: (ja er litt juksing da jeg ikke har kjele enda)
2000 g Liquid Malt Extract - Dark 35 30 40%
500 g Dry Malt Extract - Dark 44 30 11.1%
500 g Dry Malt Extract - Light 42 4 11.1%
750 g bryggesukker - Dextrose 46 0.5 11.1% (tilsatt etter 24-timer med mer o2)
300 g United Kingdom - Crystal 140L 33 140 6.7% delevis/steep
250 g United Kingdom - Chocolate 34 425 4.4%. (Delevis/steep)
95 g Brown Sugar 45 15 2.1% (mørk kaffe/aroma sukker)
lys sirup og akaise honning ca 75g tilsammen

KNG humle og fuggles 60min
Willamette og KNG 25min
KNG 5min
Tørr humle 65g willamette

Broon Ale aktig / staut
Method: Partial Mash
Style: Northern English Brown
Boil Time: 60 min
Batch Size: 22 liters (fermentor volume)
Boil Size: 6 liters

Original Gravity:
1.067
Final Gravity:
1.014
ABV (standard):
7ish
IBU (tinseth):
40
Gjær er magrow jacks dark "high att" dark ale type 23gram
Brun farge.. Lukter litt kaffe og nøtter og tørket frukt
 
Vrient for meg å "se" den der, siden jeg har null erfaring med maltekstrakten. Ser ingen grunn til at det ikke skal bli godt. Blir ganske "tungt", vil jeg tro - vet ikke helt hvilken stil, men noe porter-aktig ser det ut som. Northern English Brown er jo et relativt lett øl, så denne er kraftig ovevektig i forhold til den stilen:).
 
Er nok riktig at Engelsk Brown Ale er et "lett" øl om man skal være typeriktig..
Ideen er mer å sette det på steroider med mer nøtte smak og høyere alkohol gehalt enn typisk brown ales.. Og med innslag av amerikansk willamette humle snakker vi mer en imperial brown ale / Stout.. Dog lys i fargen: dvs brun som i faktisk brun , ikke gylden eller sort :) så broon ale

Vrient for meg å "se" den der, siden jeg har null erfaring med maltekstrakten. Ser ingen grunn til at det ikke skal bli godt. Blir ganske "tungt", vil jeg tro - vet ikke helt hvilken stil, men noe porter-aktig ser det ut som. Northern English Brown er jo et relativt lett øl, så denne er kraftig ovevektig i forhold til den stilen:).

Så riktig: ikke typeriktig NEB som et lett øl sånn rundt 4,5.. Men holder likevel Ideen med et rett frem nøtte preget, klart mye lettere enn porter.. Mulig det blir litt mer på bitter siden :) Igjen så er det i utgangspunktet en slags Newcastle på steroider med litt mørkmalt for større kropp/balanse. Mulig jeg bommer stygt.. Hehehe.. Men man feiler jo aldri, man bare lærer ;) Må utfordre autopiloten litt vett :) Men helt klart: et lett øl blir det ikke! Høst og vinter i tankene. Vurderte her å gå helt "banan" med en abby gjær å øke sjokolademalt enda mer mot leffe bruin, men slo det vekk da jeg ikke har noe kjennskap til gjærtype og fremgangsmåte enda. Mulig jeg prøver det neste gang. :)
 
Dark extract = bruntoner farge
Extra dark extract = porter brunsvart i farge
Light extract = som corona i farge

Tipper fargen blir som Newcastle Brown Ale..
Er derfor navnet kom dit.. Mulig det smaker noe helt annet :)
 
Hehe - det er jo likegyldig om en treffer en bestemt stil eller havner mellom, så lenge det blir godt - og gjerne slik en hadde tenkt, også.

For stoutpreg skal du ha med ristet bygg. Sjokoladen er jo også et ristet malt, men det blir nok mer i retning porter enn stout, dette her.
 
Dette blir spennende! Bygg er noe som ikke er her, så Stout er da ute!

. Da er det nok en real "bajas" som blir resultatet her. En krysning som egentlig ikke hører hjemme noe sted.. Hehhe [emoji23]
Jaja da blir dette "snekker Andresen" ale.. En Brown Porter.. Er nok skjebnen som leker med meg ( les: jeg elsker porter)
Skal komme med rapport [emoji3]


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Nok nærmere en "robust porter". Ingen brown porter uten brunt malt:p.

140L/150L crystal malt er vel neppe brun malt.. Sjokolade malten er jo "svart" 450L.. Robust er mulig korrekt Skal slenge ut noen bilder etterhvert.. :) Værste er at jeg nesten mer "trua" på denne enn den som egentlig skulle bli porter.. Mest spent på humleprofil : Kent new goldings med Fuggels og Willamette humle. Det blir noe rart.. Men luktet godt som vørt.. En fake brown porter .. Rett og slett en sjarlatan
 
Noe av det viktige er jo å lære av det en gjør. Så når du har brygget denne, så vet du noe om effekten av å kombinere de råstoffene du har brukt her på denne måten. Det er sikkert også lurt å sjekke opp de stilene dette her beveger seg i forhold til, og se hvordan oppskriften passer og ikke passer. Brew You Own, et amerikansk hjemmebryggermagasin, har fine artikler på sine nettsider. Gjør søk på f.eks. "porter style BYO". Da finner du en god artikkel om robust porter - som er det du antakelig er nærmest.

Crystal malt er søtt + litt ulike andre smaker etter hvor mørkt det er, brown malt gir ristede nøtteaktige og "toasted" nyanser. Sjokolademalten gir sjokolade/kaffe, og har noe sødme - avhengig av hvor mørkt det er - mens black malt og roasted barley gir dette "brente"/bitre som er signaturen til stout, og som du gjerne også kan ha noe av i en porter.

Humlene dine er vel veldig fine. KNG er vel EKG, eller ... ? Altså East Kent Goldings. Det blir avgjort ikke noe rart av den kombinasjonen, den er klassisk. (Willamette er vel en amerikansk variant av fuggles/styrian goldings?)
 
Sist redigert:
Sant nok. Håper bare det ikke blir for søtt. Den flytende ekstrakten er vel den største x-faktoren her :) Er EKG ja, men hadde ikke så mye igjen av den. De hadde heller ikke mer igjen på brygge-sjappa så prøvde å kombinere litt med en "willamette" og en det stod fuggels på (altså nesten det samme)
Skal bli artig å se hva det blir. :)

Nå er det uansett bare 3kg av den "nut brown" ekstrakten og 2kg av den "kølsvarte" ekstrakten igjen.
Etter dette blir det vel BIAB :)
En gal plan:
Mulig rett ut lite gjennomtenkt : koke hele dette sammen i en 3variant for å se hvordan de hadde blitt sammen? [emoji23]
Har bare igjen følgende gjær tørr gjær:
Mangrow jacks m44 og M79 og noe som heter M03
Steepe inn resten av cara-malt og sjokolademalt 250gram av hver..
Justere litt med Dark DME for ekstra fylde...
Alternativer som kan gjøres:
"Droppe sjokolademalten"
Velge å koke inn plenty med amarillo humle (har masse av det i fryseren)
60 40 20 5min
Bruke m44 gjær og humle plenty også i gjæringskaret med amarillo for en slags mørk "humlebombe"? (M44 innbiller jeg meg man bruker i IPA/APA)
Eller burde jeg kjøre mer safe på mørk type å gå for den andre gjæren og gå for mer willamette humle og lage en 3referanse av disse 2 typene?
(Kan man bli lei porter-aktig øl? )
Nevner at jeg har faktisk forsynt meg selv litt av et ikke nevnt brygg da dette er skrevet..
Hehe :)



Sent from my iPad using Tapatalk
 
Tilbake
Topp